خبرگزاری کار ایران

ابتکار گالری ژینوس در فروش آثار هنری؛

مشتریانی که از خرید خود پشیمانند؛ پول خود را دریافت می‌کنند

مجسمه‌های بهرام آشفته توسط طرح برگردان آثار هنری انجمن مجموعه داران ایران در گالری ژینوس به فروش می‌رسد.

به گزارش ایلنا؛ نمایشگاهی از آثار فلزی بهرام آشفته از شنبه 8 خرداد 1395 به مدت دو روز و به همتِ انجمن مجموعه‌داران ایران در گالری ژینوس برگزار می‌شود.

منوچهر لطفی رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران درباره این نمایشگاه می‌گوید: سال گذشته انجمن مجموعه‌داران ایران اجرای طرح برگرادان آثار هنری را با نمایشگاه آثار نقاشیِ لئون کُهن آغاز کرد. امسال نیز قصد داریم دومین نمایشگاه را در قالب طرح برگردان آثار هنری با نمایشگاه آثار فلزی بهرام آشفته برگزار کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در نمایشگاهِ پیشِ‌رو مجسمه‌هایی با قطعات بازیافتی خودرو حاصل کار هنری بهرام آشفته، به نمایش در می‌آید. حدود 20 مجسمه در این نمایشگاه برای فروش به اعضای انجمن مجموعه‌داران ارائه می‌شود.

لطفی با اشاره به شیوه‌ی قیمت‌گذاری این آثار می‌گوید:‌ از آنجایی که این نمایشگاه توسط انجمن مجموعه‌داران و در قالب طرح برگردان آثار هنری برگزار می‌شود، نحوه‌ی قیمت‌گذاری این آثار بایستی تابع چند عامل مهم باشد؛ یکی این که قیمت‌ها با کارشناسی دقیق انجام شده و آثار بدون واسطه به فروش می‌رسند. دوم این که این آثار بایستی از نظر هنری آنچنان دارای ارزش باشد که در صورت برگرداندن آن توسط خریدار، انجمن مجموعه‌داران بتواند به راحتی آثار را تحویل بگیرد و پول خریداران را پس دهد.

رئیس انجمن مجموعه‌داران درباره طرح برگردانِ آثار هنری می‌گوید: در این طرح خریداران هر زمانی پس از خریدن آثار می‌توانند آثار را به انجمن برگردانند و عین پول خود را دریافت کنند.

وی ادامه می‌دهد: ما نمایشگاه آثار فلزی بهرام آشفته را طی دو روز برگزار می‌کنیم و معتقدیم به خاطر شرایطی که برای فروش قرار داده‌ایم در همان روز نخست اغلب آثار به فروش می‌رسد و چون واسطه‌ای بین هنرمند و خریدار وجود ندارد، پیش‌بینی می‌شود که این آثار خواستاران بسیاری داشته باشند.

لطفی با اشاره به برگزاری نمایشگاه پیشینِ طرح برگردان آثار هنری، می‌گوید: نمایشگاه نخستی که در قالب این طرح برگزار شد به آثار نقاشی استاد لئون کهن اختصاص داشت که در همان روز اول همه آثار به فروش رسید و به دلیل کارشناسی دقیقِ آثار هیچ اثری عودت داده نشد و اگر هم اثری برگردان شود با کمال میل می‌پذیریم، چرا که معتقدیم آن آثار با قیمت واقعی به فروش رسیده است.

بهرام آشفته هنرمند مجسمه ساز درباره این نمایشگاه می‌گوید: آثار این نمایشگاه مجسمه‌هایی است که با قطعه‌های بازیافتی تولید خورو ساخته شده است که این آثار از 50 هزار تومان تا 20 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

وی با اشاره به مشکلات فروش آثار هنری در ایران، تاکید می‌کند: بیشتر آثار ما به طور غیر مستقیم به خارج از کشور می‌رود. خریداران آثار ما معمولا دلال‌ها هستند و آثار را می‌خرند و به خارج از کشور می‌برند و آنجا می‌فروشند و حتی گاهی با آثار ما نمایشگاه هم می‌گذارند. به همین دلیل و برای جلوگیری از این موارد انجمن مجموعه‌داران ایران مایل بود برای ما نمایشگاه بگذارند.

آشفته می‌گوید: آثاری که در این نمایشگاه به نماش گذاشته می‌شود اجسام فلزی هستند و موضوع‌های مختلفی دارند. ما قطعه‌های بازیافتی را به صورت خلاقانه به شکل هنری درآورده‌ایم. در کشورهای دیگر بسیار به این هنر مدرن توجه می‌کنند اما در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

بهرام آشفته تا کنون 10 نمایشگاه انفرادی داشته و در حدود 50 نمایشگاه گروهی حاضر بوده است.

نمایشگاه آثار فلزی بهرام آشفته شنبه 8 خرداد 1395 ساعت 17 در گالری ژینوس افتتاح می‌شود.

علاقه‌مندان برای دیدنِ آثار این نمایشگاه می‌توانند به آدرس؛ خیابان ولی عصر، ابتدای خیابان فاطمی، پلاک 21، گالری ژینوس مراجعه کنند.

کد خبر : ۳۷۴۰۴۵