خبرگزاری کار ایران

گلایه‌های رئیس انجمن نگارگری از سیاست‌های دولت در حوزه هنر؛

مدیران ارشاد توجهی به نگارگران ندارند/ هنرمندان در تنگنای معیشتی

رئیس انجمن نگارگری با ابراز تاسف از رویکرد وزارت ارشاد درباره هنرهای ملی، گفت: افرادی که متولی امور فرهنگ و هنر هستند سلیقه‌ای برخورد می‌کنند و هنرهای انتزاعی و غربی برایشان اولویت دارد. مدیران معتقدند در این هنرها خلاقیت وجود دارد درحالی‌که در برخی از هنرهای انتزاعی بی‌هویتی و بی‌محتوا بودن را مشاهده می‌کنیم.

محمدباقر آقامیری (رئیس انجمن نگارگری) درباره این انجمن اظهار کرد: انجمن نگارگری حدود 400 عضو رسمی دارد که حق عضویت پرداخت می‌کنند اما آمار غیررسمی بیش از این است.

این نگارگر گفت: با توجه به اینکه ما از سراسر کشور عضو داریم اما متاسفانه همچنان انجمن نگارگری بدون مکان ثابت و مشخص است و تمام فعالیت‌های انجمن ازجمله صدور معرفی‌نامه برای اعضا، دریافت اطلاعات و ... در آموزشگاه من صورت می‌گیرد.

او به برنامه‌های انجمن نگارگری در سال جاری اشاره کرد و افزود: در سال جاری درخواست برگزاری بی‌ینال را به مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد پیشنهاد دادیم و منتظر هستیم پس از دریافت نظر مساعد این مرکز؛ در آبان‌ماه بی‌ینال را برگزار کنیم.

رئیس انجمن نگارگری با گلایه از سیاست‌های وزارت ارشاد، خاطرنشان کرد: هنرمندان عرصه نگارگری بسیار مهجور هستند. متاسفانه در جشنواره فجر سال گذشته شاهد کم‌لطفی‌های زیادی از سوی مرکز تجسمی وزارت ارشاد بودیم. از آنجا که جشنواره فجر یکی از مهمترین رویدادهای کشور است، اغلب هنرمندان تمایل دارند آثار خود را در این جشنواره عرضه کنند.

 او ادامه داد: سال گذشته مرکز هنرهای تجسمی در ابتدا فراخوان داد و پس از آن که هنرمندان نگارگر آثارشان را به مرکز هنرهای تجسمی ارسال کردند، کارها با این توجیه که خلاقیت در آثار نگارگری وجود ندارد و سیاست مرکز هنرهای تجسمی اشاعه هنر آرت است، کارها عودت داده شد. این مسئله باعث ناراحتی بسیاری از هنرمندان نگارگر شد که البته با پیگیری‌های ما دوباره برخی آثار را پذیرفتند.

او با بیان اینکه امروز با رکود بازار فروش آثار نگارگری مواجه هستیم، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم خرید آثار نگارگری در چند سال اخیر و بی‌توجهی دولت، هنرمندانی که از این طریق امرار معاش می‌کنند در تنگنا و سختی قرار گرفته‌اند. ما امیدواریم وزارت ارشاد برای حمایت از این افراد اقداماتی انجام دهد.

رئیس انجمن نگارگری با اشاره به اینکه در سال‌های قبل اوضاع مناسب‌تر بود، افزود: به دلیل بی‌توجهی متولیان عرصه فرهنگ ممکن است این هنر به فراموشی سپرده شود. البته بعضی از بانک‌ها، ادارات و موسسات دولتی و غیردولتی گاه آثار هنری را خریداری می‌کنند اما این اقدام در زمینه خرید آثار نگارگری اتفاق نمی‌افتد.

آقامیری با ابراز تاسف از رویکرد وزارت ارشاد درباره هنرهای ملی، اظهار کرد: افرادی که در مدیریت کار فرهنگی و هنری قرار دارند؛ سلیقه‌ای برخورد می‌کنند و هنرهای انتزاعی و غربی امروز برایشان اولویت دارد. آنها معتقدند در این هنرها خلاقیت وجود دارد درحالی‌که در برخی از  هنرهای انتزاعی؛ بی‌هویتی و بی‌محتوا بودن را مشاهده می‌کنیم.

او درباره بیمه هنرمندان این عرصه نیز گفت: هنرمندان نگارگر بدون هیچ پشتوانه‌ای برای دل خود کار می‌کنند. در چند سال گذشته تعداد معدودی از طریق وزارت ارشاد تحت پوشش بیمه هنرمندان قرار گرفتند اما مابقی ازجمله خودم را به دلیل این که بالای 50 سال سن داشتیم؛ بیمه نکردند. در حال حاضر نیز هنرمندان پیشکسوت این عرصه با مشکلات زیادی روبرو هستند.

رئیس انجمن‌نگارگری ادامه داد: در همه جای دنیا هنرمندان پیشکسوت را ارج می‌نهند اما در اینجا با بی‌مهری مسئولان نسبت به هنرمندان پیشکسوت خصوصا هنرمندان نگارگری مواجه هستیم و از این رفتار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار گله‌مندیم.

آقامیری با اشاره به برگزاری کلاس‌های مختلف نگارگری در فرهنگسراها و آموزشگاه‌ها گفت: استقبال جوانان از این هنر بسیار عالی‌ است و کلاس‌های متعددی در این زمینه برگزار می‌شود اما حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد.

او با ابراز نارضایتی از اینکه به همه چیز حتی فرهنگ و هنر نگاه اقتصادی می‌شود، گفت: جوانانی که در حال یادگیری این هنر هستند قطعا اگر در جشنواره‌های مختلف شرکت کنند؛ امیداورتر و فعال‌تر از قبل می‌شوند اما از آنجا که مبالغ هنگفتی بابت اجاره مکان‌هایی مانند فرهنگستان هنر برای برگزاری جشنواره‌ها دریافت می‌شود؛ انجمن به تنهایی قادر به برپایی نمایشگاه‌ یا جشنواره نیست.

کد خبر : ۳۶۹۲۳۸