خبرگزاری کار ایران

مدیر کمیته تبلیغات و روابط عمومی نمایشگاه کتاب در گفت‌وگو با ایلنا:

موضوعات مرتبط با تبلیغات و اسپانسر به زودی مصوب می‌شود/ رادیو‌ی نمایشگاه را باپافشاری از شهرداری گرفتیم

به گفتهٔ محمدحسین متولی؛ کارگروه تبلیغات نمایشگاه تاکنون هیچ مصوبه‌ای نداشته و تبلیغات محیطی و اسپانسر‌ها نتیجه‌ تصمیمات شخصی مدیران کمیته‌های نمایشگاه و موسسهٔ نمایشگاه‌های فرهنگی هستند.

محمدحسین متولی (مدیر کمیته تبلیغات و روابط عمومی نمایشگاه کتاب) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ در پاسخ به برخی ابهامات موجود در زمینه جذب کمک‌های تبلیغاتی توسط کمیته‌های نمایشگاه گفت: مسلما نمایشگاه هزینه‌هایی دارد که می‌تواند با گرفتن اسپانسر جبران شود. بالاخره محدودیت بودجه وجود دارد و داشتن اسپانسر هم در همه جای دنیا جا افتاده است. به عبارت دیگر در اساس اینکه بخشی از سالن‌ها مثلا به فلان شرکت اختصاص یافته تا بخشی از امور مالی مدیریت شود؛ مشکلی وجود ندارد و گرفتن اسپانسر از سوی موسسه نمایشگاه‌ها تخلف محسوب نمی‌شود. اما کارگروه تبلیغات نمایشگاه که مدیرانی از تشکل‌های نشر نیز در آن حضور داشتند و بنده دبیر آن هستم، به دلیل کمبود وقت تا کنون جلسه ای برگزار نکرده و هیچ مصوبه ای در نحوهٔ مشخص کردن نوع تبلیغات و شرکت‌ها نداشته است

متولی اضافه کرد: براساس مصوبهٔ شورای سیاست‌گذاری یک کارگروه برای سامان‌دهی تبلیغات نمایشگاه تشکیل شد که در آن باید فرصت‌های تبلیغاتی با همکاری این کارگروه نهایی می‌شد اما همان طور که اشاره شد تا این لحظه کارگروه مذکور به دلیل مشغله زیاد کارها هیچگونه جلسه و مصوبه‌ای نداشته و هیچ ارگانی نیز درخواست و رزومهٔ خود را در اختیار ما قرار نداده است. البته با هماهنگی صورت گرفته قرار است به زودی کمیته ی مذکور جلسه ای تشکیل داده و تمام نکات مربوط به تبلیغات و اسپانسر به عنوان مصوبه مشخص شده و نهایی شود.

 مدیر کمیته تبلیغات و روابط عمومی نمایشگاه کتاب؛ یکی از علت‌های اصرار بر تغییر مکان نمایشگاه را همین عدم اختیار بر روند تبلیغاتی بیرون سالن‌ها دانست و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین علت‌هایی که از مصلی به شهر آفتاب آمدیم این بود که فضای بیرون چادر‌ها و سالن‌ها در اختیار ناشران قرار نمی‌گرفت و حتی شاهد عرضهٔ محصولاتی در برخی غرفه‌های جانبی بودیم که برخلاف اهداف و منافع صنف نشر بود و برای ما مشکل ایجاد می‌کرد. شاید مسائل تبلیغاتی در داخل سالن‌ها و چادر‌ها رعایت می‌شد اما مدیریت مصلی؛ اختیاری در حوزهٔ بیرون چادر‌ها و سالن‌ها را به ناشران نمی‌داد. فضاهای بیرونی هم عمدتا در اختیار فعالیت‌های تجاری با کاربرد غیرفرهنگی قرار داشت.

او ادامه داد: یکی از قول‌های شهرداری برای مجاب کردن ارشاد و تشکل‌ها در ماجرای انتقال نمایشگاه این بود که دسترسی ناشران و کمیته‌های نمایشگاه بر فضاهای بیرونی سالن‌ها قابل قبول و تمام و کمال باشد اما متاسفانه اینجا هم همچنان‌‌ همان مشکلات مصلی وجود دارد و غرفه‌های جنبی و تبلیغات‌ها بر امور صرفا تجاری تاکید دارند. این مسئله به منافع صنف لطمه می‌زند. در هیچکدام از نمایشگاه‌های معتبر دنیا چنین مناظری را نمی‌بینیم و نگاه بازرگانی به محیط نمایشگاه وجود ندارد. به عنوان مثال در نمایشگاه فرانکفورت تبلیغات محطیلی بر ترویج و تبلیغ برای ناشران داخلی خودشان تاکید دارد و به نوعی محلی برای شناساندن آن‌ها به بازدیدکنندگان است.

متولی با ابراز تاسف از عدم اجازه به ناشران داخلی برای استفاده از فضای محیطی گفت: متاسفانه ناشران داخلی ما نمی‌توناند در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فضای محیطی برای معرفی خود و تولیداتشان استفاده کنند. در جلسات ابتدایی تصمیم‌گیری برای انتقال نمایشگاه که شهرداری و ارشاد و نمایندگان تشکل‌های نشر برگزار کردند، من به عنوان یکی از نمایندگان صنف حضور داشتم و این مسئله را به عنوان یک خواسته و دغدغهٔ اصلی مطرح کردیم و شهرداری هم قول مساعدت و همکاری همه‌جانبه داد اما در ادامه و وقتی در جلسات نبودیم؛ شهرداری از مواضع خود عقب کشید و امروز دوباره شاهد‌‌ همان مناظر مصلی در شهرآفتاب هستیم و حتی همان پیمانکار مصلی اینجا هم فعالیت می‌کند. این اتفاقات برای ناشران آزاردهنده است.

مدیر کمیته تبلیغات و روابط عمومی نمایشگاه کتاب همچنین یادآور شد: ما حتی رادیو نمایشگاه را با چنگ و دندان از شهرداری گرفتیم و آن‌ها تمایلی برای واگذاری رادیو کتاب هم نداشتند. واگذاری رادیو نمایشگاه به تشکل‌های نشر و کمیتهٔ روابط عمومی یک اتفاق خوب بود که نتایج مثبتی داشت.

او در توضیح وضعیت فعالیت رادیو نمایشگاه بعد از واگذاری به کمیتهٔ روابط عمومی بیان کرد: یکی از معضلات همیشگی رادیو نمایشگاه؛ پخش تبلیغات و برنامه‌های تجاری- بازرگانی بود که برای بازدیدکنندگان و ناشران احساس ناخوشایندی به همراه می‌آورد. امسال بعد از آنکه با تلاش زیاد پخش رادیو را در دست گرفتیم؛ برنامه‌های فرهنگی و ادبی با محوریت کتاب و نشر را در اولویت خود قرار دادیم. حتی در زمینهٔ راهنمایی بازدیدکنندگان و حل مشکل ترافیک نیز برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیدیم. درواقع رادیو نمایشگاه برای اولین باز واقعا و به تمامی در اختیار نمایشگاه کتاب قرار دارد.

کد خبر : ۳۶۹۱۵۸