خبرگزاری کار ایران

اعلام خبر درگذشت هوشنگ استوار پس از چهارماه

هوشنگ استوار، استاد موسیقی، آهنگ‌ساز پیش‌کسوت و نوازنده پیانو، چهار ماه پیش در تاریخ هفتم ژانویه ٢٠١۶ در ٨٩ سالگی در فرانسه چشم از جهان فروبسته است و این خبر دیروز (18 اردیبهشت) از سوی همسرش، فریده بهبود، اعلام شد.

به گزارش ایلنا، استوار در اواخر عمر از سرطان لوزالمعده رنج می‌برد و برای معالجه در بیمارستان بستری بود اما در آخرین دوره درمان نتوانست از این بیماری جان سالم به در برد.

هوشنگ استوار، سال‌ها استاد دروس هارمونی، کنترپوان و مبانی آهنگ‌سازی در کنسرواتوار سلطنتی بروکسل و پاریس بود. این آهنگ‌ساز فقید، بیشتر از ٢٠ سال، در سمت مدرس عالی هارمونی و سایر رشته‌های مربوط به آهنگ‌سازی در هنرستان عالی موسیقی و در دانشکده هنرهای زیبای تهران تدریس کرده است و تمامی افراد صاحب‌نام موسیقی کلاسیک و پیش‌کسوتان امروزی به‌نوعی شاگردان او محسوب می‌شوند و از او آموخته‌اند. استوار، در سال ١٣٣۶ پس از کسب رتبه اول رشته هارمونی کنسرواتوار بروکسل در کشور بلژیک و فارغ‌التحصیلی با درجه ممتاز از کنسرواتوار ژنو کشور سوئیس، در رشته‌های کمپوزیسیون و پیانو و کلارینت، به ایران بازگشت و سال‌ها به دور از هیاهو و حاشیه، به تدریس موسیقی و آهنگ‌سازی پرداخت. او در این سال‌ها در فرانسه زندگی می‌کرد و به ایران نیز برای آموزش و مسترکلاس مسافرت می‌کرد. از آثار این آهنگ‌ساز فقید می‌توان به قطعات متعدد برای اجرا با ارکس‌تر سمفونیک چون بالت‎، سوئیت‌سمفونی، اوورتور و نکتورن اشاره کرد. همچنین او اثری برای ارکس‌تر زهی و پیانو به نام «شب خیام» بر مبنای سیزده رباعی از خیام نوشته بود. این آهنگ‌ساز پیش‌کسوت برای ارکس‌تر زهی و گروه کر همراه با پیانو نیز قطعاتی داشت همانند قطعات بسیار دیگری که برای پیانو، ویولون و پیانو، فلوت و پیانو و... نوشته بود.

علت تأخیر چهارماهه در اطلاع‌رسانی فوت استاد استوار، بستری‌بودن همسر وی، فریده بهبود، در این مدت بوده است و از آنجایی‌که به علت کهولت سن، خانم بهبود با دنیای اطلاع‌رسانی جدید میانه‌ای ندارند، در نتیجه تنها راه ارتباطی، تلفن، به علت بستری‌بودن در بیمارستان میسر نبوده است.

کد خبر : ۳۶۸۸۷۷