خبرگزاری کار ایران

تعامل دانشگاههای ایران با دانشگاه ملی بلگراد

رییس دانشگاه ملّی بلگراد در دیدار با محمود شالویی؛ رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان ضمن ابراز علاقه بسیار برای همکاری گسترده با دانشگاه‌های کشورمان گفت: ایران کشوری فرهنگی و با سابقه‌ای درخشان و دیرینه است که همواره کانون توجه عالمان و دانشمندان بوده و از مراکز مهم علمی و فرهنگی جهان شمرده می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ پروفسور ولادیمیر بومباشیروویچ؛ رییس دانشگاه ملّی بلگراد در ادامه افزود: اگرچه پیشتر نیز مراوداتی میان برخی از دانشکده‌های وابسته به دانشگاه بلگراد با تعداد معدودی از دانشگاه‌ها و دانشکده‌های ایران به صورت کم و بیش برقرار شده بود اما در ادامه باز هم به‌رغم همان همکاری‌های محدودی که وجود داشت، توسعه چشمگیری را در بر نداشته است.

رییس دانشگاه ملی بلگراد گفت: این درحالی است که فرصت‌ها و زمینه‌های گسترش همکاری‌های فیمابین به صورت همه جانبه وجود داشته و هم‌اکنون نیز شرایط مطلوبی برای تعمیق و تحکیم تعاملات علمی و آموزشی موجود است.

پروفسور بومباشیروویچ خاطرنشان کرد:  دانشگاه بلگراد به دلیل سابقه طولانی و بهره گیری از توانمندی‌های لازم،  همچنان از ظرفیت قابل توجهی برخوردار است و برای این منظور می‌تواند همکار و همراه مناسبی در حوزه مسائل آموزشی و پژوهشی و تبادل هیات های علمی برای طرف ایرانی خود باشد.

محمود شالویی؛ رایزن فرهنگی کشورمان هم در این دیدار ضمن قدردانی از استقبال رییس دانشگاه بلگراد، اظهار داشت: حرکت رو به رشد علمی و فرهنگی در ایران هم‌اکنون به سطح قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و موقعیت ممتازی را در سطح جهانی از آن خود کرده است. پیشرفت‌های علمی و آموزشی ایران در همه جای دنیا به وضوح نمایان است، چنانکه که موجبات درخشش علمی و فرهنگی همراه با خلاقیت و نوآوری را به شایستگی رقم می‌زند.

رایزن فرهنگی کشورمان یادآور شد: پیشرفت‌های نوین علمی و پژوهشی ایران اسلامی ریشه در همان تاریخ پرشکوهی دارد که همواره با علم و دانش پیوندی عمیق و مستحکم داشته است سرزمین ایران از دیرباز مهد پرورش دانشمندان و اندیشمندان و جذب محققان و پژوهشگران و تربیت دانشجویان از نقاط مختلف جهان بوده است و همین امر نیز سبب شد تا خیل عظیمی از مشاهیر علمی و ادبی جهان به نحوی با فرهنگ و تمدن ایرانی مرتبط باشند.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه ضمن معرفی دانشگاه تهران به عنوان یکی از قطب‌های مهم علمی کشور، از آمادگی دانشگاه‌های شهید چمران اهواز، دانشگاه هنر اصفهان و همچنین دانشگاه شیراز برای انجام همکاری‌های مشترک و امضای تفاهمنامه با دانشگاه بلگراد خبر داد و گفت: دانشگاه‌های موصوف که از مراکز معتبر و پررونق علمی و آموزشی در نقاط مختلف ایران محسوب می‌شوند با جدیت هر چه تمامتر مراتب آمادگی خود را برای تعامل و تفاهم با دانشگاه ملی بلگراد به‌صورت رسمی ابراز و اعلام داشته‌اند. 

شالویی همچنین آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی کشورمان (واحد تهران مرکز) را نیز برای انعقاد تفاهمنامه و انجام همکاری به رییس دانشگاه بلگراد اعلام و ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی را در کنار دانشگاه‌های دولتی مهم و قابل ملاحظه توصیف کرد و افزود: با توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌های علمی در کشورمان و نیز گستردگی مراکز دانشگاهی در اقصی‌نقاط ایران اسلامی، گشوده شدن باب همکاری‌های علمی، پژوهشی و آموزشی می‌تواند برای هر دو کشور ایران و صربستان مفید و ثمربخش و در برگیرنده نتایج سودمندی باشد.

دانشگاه ملّی بلگراد که برترین و مهمترین مرکز آموزش عالی درکشور صربستان به شمار می‌رود سال 1780 میلادی تأسیس شده که البته  ساختمان کنونی آن  در سال 1808 بنا شد و به همین مناسبت نیز در سال 2008 میلادی دویستمین سالگرد آن را جشن گرفتند.

دانشگاه ملی بلگراد هم اکنون نزدیک به 85000 دانشجو دارد که در رشته‌های گوناگون و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در آن تحصیل می‌کنند.

کد خبر : ۳۶۰۴۸۱