خبرگزاری کار ایران

شهرام کرمی از دلایل ریزش مخاطبان تئاتر گفت؛/۴

نمایش‌های بی‌کیفیت و چهره‌محوری عامل سقوط/ سالن‌های خصوصی شورای هنری تشکیل دهند

اداره کل هنرهای نمایشی مجوزهای متعددی صادر می‌کند اما خروجی از نظر کیفی مورد ارزیابی دقیق قرار نمی‌گیرد که از عوامل مهم ریزش تماشاگر محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهرام کرمی، نمایش‌نامه نویس، کارگردان و مدیر مرکزهنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بی‌هویتی سالن‌های نمایشی، نگرانی مدیران سالن‌های خصوصی از تامین هزینه‌ها و ستاره‌محوری را ازجمله عواملی توصیف کرد که موجب کاهش استقبال تماشاگران از آثار نمایشی شده است.

کرمی اظهار کرد: در دوسال اخیر اتفاق خوبی در تئاتر ایران و تهران شکل گرفت و آن افزایش سالن‌های خصوصی بود که موجب رونق شدند و شاهد هستیم تعداد سالن‌ها در مقایسه با چندسال قبل دوبرابر شده است. من؛ حامی سالن‌های خصوصی و اجراهای متنوع هستم و معتقدم دولت باید به حمایت خود از این روند ادامه دهد.

این کارگردان ادامه داد: اما روند تاسیس سالن‌ها در دوسال اخیر به گونه‌ای بوده که بعضی از حداقل‌های موردنیاز هم برخوردار نبوده‌اند و فضای استانداردی در سالن حکمفرما نیست که همین عامل موجب کاهش استقبال تماشاگر می‌شود.

او؛ اجرای نمایش‌های بی‌کیفیت در بعضی سالن‌های خصوصی را یکی دیگر از عوامل دانست و گفت: بسیاری از نمایش‌ها از شرایط استاندارد اثری که قرار باشد مخاطب برای آن بلیت خریداری کند بی‌بهره‌ هستند و همین عامل موجب شده گروهی از تماشاگران که برای نخستین بار به سالن تئاتر مراجعه می‌کنند با دیدن چنین نمایش‌هایی بی‌کیفیتی؛ آنها را به کلیت تئاتر تعمیم دهند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: همین امر موجب از دست رفتن اعتماد مخاطب به عنوان مهمترین سرمایه تئاتر شده است. البته نباید فراموش کنیم که سالن‌های خصوصی مانند باران یا مستقل متفاوت عمل می‌کنند و کیفیت خوبی را نشان داده‌اند.

کرمی در بخش بعد صدور مجوزهای متعدد را یکی دیگر از دلایل افزایش اجرا نمایشی‌هایی با کیفیت متوسط و زیر متوسط دانست و افزود: در یکی دو سال اخیر به هر نمایشی مجوز اجرا داده می‌شود؛ درحالیکه بعضا با کیفیت نازل روی صحنه می‌روند و این به تنهایی یک آفت جدی است. همین نازل بودن بعضی آثار موجب ضربه خوردن هنرهای نمایشی در ذهن تماشاگر می‌شود.

او ادامه داد: از طرفی در تئاتر با انواع گوناگون مواجه هستیم؛ بعضی آثار فانتزی، بعضی دانشجویی، تجربی و ... که هریک شرایط خاص و مخاطب خاص خود را دارد. نمی‌توان همه‌ این نمونه‌ها را در یک محل تجمیع کرد چون موجب آشفتگی ذهن تماشاگر می‌شود.

این نمایش‌نامه نویس و کارگردان اظهار کرد: به نظر من در فضای تئاتر ما یک الگوبرداری ناقص باب شده که به مخاطب هم لطمه زده است. اینکه حتما باید یک ستاره بازیگری در نمایش روی صحنه باشد تا تماشاگر به سالن برود و همین عامل موجب شده ملاک مخاطبان نه کارگردان، نه متن و نه موارد دیگر مهم در هنر تئاتر باشد.

او تصریح کرد: در چهارسال اخیر بسیاری معتقد بودند حضور ستاره‌ها در تئاتر می‌تواند لطمه زننده باشد ولی من معتقد بودم می‌تواند موجب رونق شود؛ در صورتیکه شرایطی درنظر بگیریم.

کرمی درباره راه‌حل برون رفت از این مسئله بیان کرد: این ماجرا نیازمند تعامل میان مدیران سالن‌ها و مرکز هنرهای نمایشی است. امیدوارم دولت سال آینده وضعیت بهتری در بودجه هنرهای نمایشی رقم بزند و نقش حمایتی خود را به شکل گذشته ادامه دهد. این مسئله سهم زیادی از دغدغه گروه‌های نمایشی را کاهش خواهد داد.

مدیر تالار هنر گفت: باید شورای هنری سالن‌ها برای صدور مجوز متشکل از افراد قبلا امتحان پس داده و کارآزموده فعال شود. به این ترتیب امور به دست هنرمندان سپرده خواهد شد و اداره کل هنرهای نمایشی هم می‌تواند با تعامل پیش برود. وقتی از گروه‌ها و هنرمندان حرفه‌ای برای کار دعوت شود آنها قطعا اعتبار هنری چندین ساله‌ خود را فدانمی‌کنند؛ می‌ماند گروه‌های نیمه حرفه‌ای و نیمه‌مبتدی که به این ترتیب می‌توان به آنها کمک کرد.

او تاکید کرد: اطمینان دارم اگر آثار با کیفیتی در سالن‌ها روی صحنه برود در مدت زمان اندکی تماشاگران به سالن‌ها بازمی‌گردند.

کد خبر : ۳۵۵۳۳۵