خبرگزاری کار ایران

آخرین اجراهای جشنواره موسیقی فجر به پایان رسید؛

تجربه شنیدن راک زهی در تالار رودکی/کامکار آسیب‌ دید

آخرین شب جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت با دو اجرا و در تالار رودکی نیز با اجرای گروه بارتولومی بیتمن در دوسانس به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ اکیاس بارتولومی چهرهٔ موسیقی راک زهی از اتریش با همراهی کلمنز بیتمن، نوازنده­ی ویولون و ماندولا روی صحنه رفت. موسیقی پراگرسیو استرینگز و راک زهی که تجربه اجرای زنده آن در ایران وجود نداشت شب گذشته در دوسانس برای مخاطبان ارائه شد.

این دو نوازنده توانستند شب گذشته یکی از بهترین اجراهای جشنواره موسیقی فجر را رقم بزنند و استقبال مخاطبان هم از این اجرا خوب بود. بارتولومی نوازندهٔ سر‌شناس ویولن سلو برندهٔ جایزهٔ نخست رقابت «پریما لا موزیک»، عضو ارکس‌تر بین‌المللی مؤسسهٔ «آترگا» و همچنین عضو ارکس‌تر وین، اپرای دولتی و فیلارمونیک وین، ارکس‌تر مجلسی اروپا و ارکس‌تر مجلسی مالِر است.

اما از سوی دیگر اردوان کامکار و اکبر خمیسوخان در تالار وحدت روی صحنه رفتند. راگاهای سنتی و نواهای محلی استان‌های پاکستان رپرتوار اجرایی خمیسوخان بود اما با پایان اجرای او و حضوراردوان کامکار روی صحنه؛ کامکار به مخاطبان اطلاع داد که دست چپش دوباره از کار افتاده است.

با این حال؛ او توانست اجرا را به پایان برساند و از مردم برای این حادثه عذرخواهی کرد. او در این اجرا با یادی از پرویز مشکاتیان؛ قطعاتش را اجرا کرد و از پشنگ کامکار به عنوان مشوق هنری خود تقدیر کرد.

آخرین اجرای جشنواره موسیقی فجر متعلق به فیض علی فیض و گروهش بود. کسانی که با موسیقی پاکستان و به طور کلی شبه قاره هند آشنایی دارند، می‌دانند که قوالی یک از سنت‌های پرشور این مناطق است که قدمتی ۷۰۰ ساله دارد. قوالی با اینکه در قرون گذشته محدود به معابد مقدس و مناسک مذهبی می‌شده است، اما امروز به واسطه حضور افرادی چون فیض علی فیض جایش را در موسیقی این مناطق محکم کرده است.

قوالی توانسته توجه بسیاری را در گوشه و کنار جهان جلب کند. فیض علی فیض مانند نصرت فاتح علی خان با همکاری با موسیقی‌دان‌های غربی، قطعات تلفیقی از این نوع موسیقی ساخته است. حال این هنرمند که با نوازندگانی چون می‌گوئل پدا، چیکلو همکاری کرده است.

فیض علی فیض ابتدا قرار بود ۲۹ اسفند در برج میلاد روی صحنه رود که نهایتا با تغییرات جدول شب گذشته در تالار وحدت پایان بخش جشنواره بود. او سال گذشته نیز دیداری با علیرضا قربانی داشت که در آ «دیدار؛ قربانی او را به تهران دعوت کرد.

علی شهباز، ‌ شهید فرید، کلیم اختر، کرامت علی اسد، ‌ مداسار مونیر، نظر عباس، شهید ندیم و یاسر نومن در این برنامه «فیض علی فیض» را همراهی کردند تا موسیقی متفاوت در تالار وحدت طنین انداز شود. این اجرا را می‌توان از نقاط قوت جدول اجراهای جشنواره دانست.

کد خبر : ۳۴۸۶۰۹