خبرگزاری کار ایران

تالار قشقایی بازگشایی شد/ ۱۵ درصد تا تکمیل نهایی باقی است

سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر با حضور مسئولان و هنرمندان بازگشایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم بازگشایی تالار قشقایی؛ عصر امروز جمعه (2 بهمن ماه) با حضور علی مرادخانی (معاون امور هنری(، مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) و علی اصغر کاراندیش (معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به همراه تعدادی از هنرمندان در سالن قشقایی برگزار شد.

کاراندیش: سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ کاری زیربنایی است

کاراندیش با بیان اینکه مدیریت در عرصه فرهنگ یک شاه کلید دارد؛ اظهار کرد: اگر همه مسئولان به این نکته پی ببرند که سرمایه گذاری در عرصه فرهنگ زیربنایی است و نقش اساسی در توسعه پایدار سیاسی و اجتماعی کشور ایفا می‌کند قطعا به آن توجه ویژه خواهند داشت. خوشبختانه این باور در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعلی وجود دارد و امیدواریم در برنامه ریزی‌ها بتوانیم زیرساخت‌هایی فراهم بیاوریم.

او؛ افزایش ۷۸ درصدی بودجه معاونت امو هنری در لایحه بودجه سال ۹۵ را مصداق این حسن توجه دانست و گفت: به این ترتیب در بخش هنرهای نمایشی ۸۲ درصد، در عرصه هنرهای تجسمی ۵۱ درصد، مطبوعات و سینما هر یک ۴۰ درصد افزایش بودجه داشته‌ایم که البته فعلا با نقطه مطلوب فاصله دارد اما گام مهمی محسوب می‌شود.

کاراندیش خاطرنشان کرد: مطلوب سرانه فضای فرهنگی در کشور ۴۵ سانتی متر برای هر نفر است که این رقم در حال حاضر ۱۵ سانتی متر است و ما باید به فکر افزایش این فضا باشیم. در همین رابطه هم ۷۱ پروژه ساخت بناهای فرهنگی در سطح ملی در دستور کار قرار دارد و ۲۳۰ پروژه استانی نیز در برنامه قرار دارد که ۲۲۰ میلیاردی برای آن در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی تصریح کرد: باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که دولت عملا درآمد چندانی ندارد و کشور را به سختی اداره می‌کند. و با توجه به سفرهایی که در استان‌های سراسر کشور داشته‌ام باید اشاره کنم وضعیت استان‌های ما به مراتب از تهران بد‌تر است. در شرایطی که نخبگان فرهنگی هنری زیادی در این مناطق زندگی می‌کنند و ما وظیفه حمایت از آن‌ها را برعهده داریم.

او تصریح کرد: از سویی بحث برون سپاری امور مطرح است و دولت بیشتر به عرصه برنامه ریزی، حمایت و آموزش توجه خواهد داشت.

مرادخانی: فعالان بخش خصوصی کلیددار اصلی هستند

معاون امور هنری در این مراسم، با بیان اینکه فعالان خصوصی عرصه هنرهای نمایشی کار کلیدی را انجام می‌دهند؛ گفت: به هر حال دولت هرقدر هم به این امور بپردازد با کاستی‌هایی مواجه خواهد شد. ما به هر اندازه در زمینه احداث کوشا باشیم در زمینه نگهداری با مشکلاتی مواجه می‌شویم و باید با همکاری مسئولان باید برای اینکه اماکن با طراوت به فعالیت ادامه دهند راهی پیدا کنیم.

او از دوران مدیریت علی منتظری در سال‌های دور یاد کرد و افزود: در آن دوران مردم بعضا پشت در سالن‌های موسیقی می‌خوابیدند اما سالن‌های نمایشی با این توجه مواجه نبودند. اما در این سال‌ها اتفاقات خوبی رخ داده و سالن‌ها عموما با استقبال مخاطب مواجه هستند.

مرادخانی خاطرنشان کرد: حتی بعضی هنرمندانی دیگر عرصه‌ها که قصد ماندگار شدن را در سر دارند برای رسیدن به این هدف سعی می‌کنند در آثار نمایشی روی صحنه بروند.

معاون امور هنری، بازسازی سالن قشقایی را تمرینی خوب در این عرصه توصیف کرد و ادامه داد: به طور کل اگر در آنچه اتفاق افتاد تامل کنیم، خواهیم دید بازسازی بهتری نسبت به تجربه گذشته صورت گرفته است. البته قرار بود کار زود‌تر به پایان برسد اما هم کمی ناشی بودیم و میزانی هم دوستان دیگر.

او تاکید کرد: به هرحال تمام امور در اختیار دولت نیست؛ بلکه هر فردی که احساس می‌کند می‌تواند در عرصه معرفت افزایی سرمایه گذاری کند باید دست به کار شود و باید بداند ضرر نخواهد کرد. ما نیز در تلاش هستیم در زمینه تهیه وام بلند مدت برای این افراد اقداماتی انجام دهیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی: امیدوارم در ساخت سالن‌های جدید طرحی نو دراندازیم

مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) در مراسم بازگشایی سالن «قشقایی» بیان کرد: یکی از وظایف اداره کل هنرهای نمایشی و مجموعه وزارتخانه همین ظرفیت سازی‌ها است و امیدوارم برنامه ریزی صورت بگیرد که باقی موارد بازسازی تئا‌تر شهر نیز انجام شود. البته آنچه در جریان است مرمت است و ما قطعا باید به مباحث احداث سالن‌های جدید نیز توجه کنیم.

او افزود: ما نمی‌توانیم به تمام ابعاد توسعه‌ای هنرهای نمایشی توجه داشته باشیم اما به روز رسانی سرفصل‌های دانشگاهی را از یاد ببریم. امروزه نوآوری‌های زیادی در حوزه کارگردانی رخ می‌دهد که باید فضای مناسب را در اختیار هنرمندان قرار دهیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: در تاریخ معاصر تئا‌تر ایران هم هرگاه شاهد اتفاقی در عرصه هنرهای نمایشی بوده‌ایم از این رو رخ داده که فضایی در اختیار گروه‌ها و هنرمندان قرار داشته است. اگر سالن مناسب نداشته باشیم؛ نباید منتظر اتفاق بود. امیدوارم در زمینه ساخت و ساز سالن‌های جدید طرحی نو دراندازیم.

شفیعی تصریح کرد: بعضا فضاهای بزرگی برای تئا‌تر طراحی می‌شود اما فضای چندانی در ‌‌نهایت در اختیار هنرمندان قرار نمی‌گیرد. یا اصولا به دلیل حجم بالای کار، طرح‌هایی دیربازده هستند. البته آقای کاراندیش و مجموعه همکاران ایشان در دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد برنامه‌های خوبی برای راه اندازی طرح‌های زودبازده در نظر دارند که امیدوارم به زودی شاهد نتایج آن باشیم.

فرهاد آییش: استقبال مخاطبان نوید یک شکوفایی را می‌دهد

فرهاد آییش (هنرمند تئا‌تر و سینما) که چندی دیگر نمایشی در سالن اصلی تئا‌تر شهر روی صحنه می‌برد؛ با بیان اینکه مدتی بازسازی را زیرنظر داشته؛ گفت: طی این مدت شاهد بودم بازسازی سرسری پیش نمی‌رود و کارهای خوبی رخ می‌دهد. ما باید به این باور برسیم که کمیت می‌تواند تبدیل به کیفیت شود و الان جوانان زیادی در هنرهای نمایشی حضور دارند که دست به نوآوری می‌زنند.

این هنرمند ادامه داد: افزایش سالن‌های نمایشی و مخاطبان این سالن‌ها نوید یک شکوفایی را می‌دهد و در دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که تئا‌تر ایران به شدت رشد می‌کند. اما تئا‌تر در ‌‌نهایت به بودجه نیاز دارد و من از تمام سیاستمدارانی که پول‌ها را در اختیار دارند تقاضا می‌کنم کمی به فکر افزایش بودجه تئا‌تر کشور باشند؛ چون اصلا خوب نیست که بودجه کل تئا‌تر کشور از دستمزد یک بازیکن فوتبال کمتر باشد.

متقدی: ۱۵ درصد تا تکمیل سالن قشقایی باقی است

پریسا مقتدی (مدیر مجموعه تئا‌تر شهر) در ابتدای این مراسم گفت: درحال حاضر ۱۵ درصد تا تکمیل سالن قشقایی باقی است و موارد جزئی باید انجام شود. بخش اعظم بازسازی که به هنرمند و تماشاگر ارتباط دارد پایان یافته و سالن در اختیار جشنواره قرار گرفته است.

همچنین اصغر دشتی به نمایندگی از شورای هنری سالن قشقایی بار دیگر به تشریح برنامه‌های مورد نظر برای این تالار پرداخت. او گفت: در حال حاضر ۵۳ پروژه به مرکز مطالعات قشقایی ارسال شده که در میان آن‌ها دو طرح از کشورهای آلمان و آرژانتین به دست ما رسیده و دو گروه از بندرعباس و کرمان متقاضی حضور در این مرکز هستند.

او ادامه داد: از این میان ۲۶ طرح برای پیاده سازی نیاز به تکمیل داشت که در ‌‌نهایت ۱۲ پروژه در اولویت نخست اجرا قرار گرفت و ۸ پروژه در اولویت دوم پذیرفته شدند.

دشتی در ادامه صحبت‌های خود درخواست‌هایی مطرح کرد و گفت: ۱. این طرح نیازمند استمرار است. ۲. به طراحی مدلی از قرارداد بین گروه‌ها و انجمن هنرهای نمایشی نیاز دارد. ۳. به همکاری شورای نظارت و ارزشیابی در زمینه برنامه ریزی برای گروه‌ها نیاز داریم. ۴. به برنامه ریزی مدیریت تئا‌تر شهر نیاز است چون بعضا گروه‌ها از ۹ صبح پذیرای مخاطب خواهند بود. ۵. تصمیم گرفته‌ایم طرح‌های ارائه شده را منتشر کنیم که برای چاپ آن‌ها نیازمند همراهی مسئولان هستیم.

او در پایان عنوان کرد که از طریق جدول جشنواره تئا‌تر فجر در جریان زمان پایان بازسازی سالن قشقایی قرار گرفته است.

مسعود معمار نیز در این مراسم گزارشی از آنچه در بازسازی سالن تئا‌تر قشقایی رخ داده؛ ارائه کرد.

کد خبر : ۳۴۰۳۷۲