خبرگزاری کار ایران

سداریس و یوسا پیشتازان جذب مخاطب در دی‌ماه

«نوبت سگ‌ها»ی سروش چیت‌ساز، «زمزمه گلاکن» از کارول کندال که دنبالهٔ اثر دیگر این نویسنده با نام «جام گمج (Gammage Cup)» است و جدیدترین ترجمه‌ی پیمان خاکسار از آخرین اثر دیوید سداریس طنزنویس آمریکایی‌ که سال ۲۰۱۳ منتشر شده با نام «بیا با جغدها درباره‌ی دیابت تحقیق کنیم»؛ هم دیگر آثار داستانی تازه وارد به فهرست پرفروش‌ها‌ در سومین هفته‌ی دی‌ماه هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازار کتاب تهران در سومین هفته‌ی دی ماه و همزمان با آغاز سال نو میلادی گویا در خواب زمستانی فرو رفته و لیست پرفروش‌ها تغییرات چندانی نسبت به چند هفته‌ی اخیر نداشته است. کتاب‌هایی مثل «شکسپیر و شرکا» از جرمی مرسر با ترجمه‌ی پوپه میثاقی، «ده روز با داعش، در دل خلافت اسلامی» نوشته‌ی یورگن تودن‌هوفر و «وهم جدایی» به قلم سایمون وَن‌بوی برخی از نام‌های تکرار شونده در فهرست هفته‌های ابتدایی زمستان هستند. البته تعدادی کتاب جدید از جمله «وسوسه‌ی انتقام» نوشته‌ی لی چایلد با ترجمه‌ی محمد عباس آبادی، «من خوبم نگران نباش»، «شهر هرت» بزرگمهر حسین‌پور و تازه‌ترین رمان ماریو بارگاس یوسا که در سال ۲۰۱۵ روانه بازار جهانی کتاب شد با نام «قهرمان عصر ما» نیز در لیست پرفروش‌ها به چشم می‌خورند. کتابفروشی‌ها هم منتظرند تا با رسیدن تعداد بیشتری از کتاب‌های چاپ زمستان؛ رنگ و لعابی به پیشخوان‌ها و قفسه‌هایشان بدهند تا زمستان پرکتاب تمام شود و روسیاهی به کتاب‌نخوان‌ها بماند.

 «نوبت سگ‌ها»ی سروش چیت‌ساز، «زمزمه گلاکن» از کارول کندال که دنبالهٔ داثر دیگر این نویسنده با نام «جام گمج (Gammage Cup)» به حساب می‌آید و جدیدترین ترجمه‌ی پیمان خاکسار از آخرین اثر دیوید سداریس طنزنویس آمریکایی‌ که سال ۲۰۱۳ منتشر شده با نام جالب «بیا با جغدها درباره‌ی دیابت تحقیق کنیم» هم دیگر آثار داستانی تازه وارد به لیست پرفروش‌ها‌ در سومین هفته‌ی دی‌ماه هستند. البته کتاب‌هایی مثل «از روزگار رفته (چهره به چهره با ابراهیم گلستان)» که گفت‌گوی حسن قباد با این شخصیت فرهنگی را شامل می‌شود به همراه سه‌ اثر «بر دیوار کافه»ی احمدرضا احمدی، «یک تراژدی عاشقانه» نوشته‌ی فرانسوا وریاک و «لذتی که حرفش بود» هم برای چندمین هفته‌ی متوالی در لیست پرفروش‌ها جا خوش کرده‌اند و  ظاهرا فعلا که خیال تکان خوردن ندارند. همچنین کتاب‌های «درک مارکس از بدیل سرمایه‌داری» از پیتر هیودیس و «دفترهای فلسفی؛ دفترهای هگل» اثر ولادیمیر ایلیچ اولیانوف (لنین( هردو با ترجمه‌ی حسن مرتضوی هم آثار فلسفی-اقتصادی تازه‌وارد به فهرست دو، سه هفته‌ی اخیر است.

علاوه بر این‌ها کتاب‌ «فراماسونری» روبرت کوپر با ترجمه‌ی سعید کریم‌پور که به بازگشایی رمز و رازهایی درباره فراماسونری از زبان نویسنده کتاب که خود صاحب بزرگترین لژ در اسکاتلند است، می‌پردازد هم اثری با حال و هوای تاریخی- سیاسی است که در این فهرست دیده می‌شود.

ناشرانی چون مرکز، ثالث، هیرمند و چشمه بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

این گزارش، آثار پرفروش‌ برخی کتابفروشی‌های معروف تهران از 12 دی‌ماه تا 17دی‌ماه را بررسی کرده است.

کتابفروشی نشر مولی: استقبال مراجعان این فروشگاه از روایت تکان‌دهنده از سفر ده روزه‌ی نویسنده و روزنامه‌نگار معروف آلمانی به دل داعش، تحت عنوان «ده روز با داعش، در دل خلافت اسلامی» همچنان ادامه دارد و این کتاب را در صدر فهرست پرفروش‌های این فروشگاه قرار داده است. کتاب‌های «درک مارکس از بدیل سرمایه‌داری» از پیتر هیودیس و «دفترهای فلسفی؛ دفترهای هگل» اثر ولادیمیر ایلیچ اولیانوف (لنین( هردو با ترجمه‌ی حسن مرتضوی نیز در رتبه‌‌های بعدی قرار دارند و اثر تحلیلی روبرت کوپر، مالک بزرگترین لژ در اسکاتلند از نمادهای اصلی فراماسونری با نام «فراماسونری» نیز دیگر کتاب پرفروش مولی در حوزه‌ی سیاست و تاریخ معرفی شد.

کتابفروشی نشر رود: «شکسپیر و شرکا» از جرمی مرسر و «از روزگار رفته (چهره به چهره با ابراهیم گلستان)» همچون چند هفته‌ی گذشته در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی رود ایستاده‌اند. «وهم جدایی» که نویسنده‌اش سایمون وَن‌بوی، جایزه‌ی بین‌المللی داستان کوتاه فرانک‌اُکانر را هم به خود اختصاص داده است با ترجمه‌ی عرفان مجیب هم اثر دیگری است که رده‌ها‌ی ابتدایی لیست فروش این کتابفروشی را در سومین هفته‌ی دی‌ماه مجددا از آن خود کرد.

همچنین داستان‌های «وسوسه‌ی انتقام» نوشته‌ی لی چایلد با ترجمه‌ی محمد عباس آبادی، «من خوبم نگران نباش» اولیویه آدام با ترجمه راحله فاضلی و  ترجمه‌ی خجسته کیهان از «قهرمان عصر ما» از ماریو بارگاس یوسا در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند و از جمله آثار مورد علاقه مشتری‌های این کتابفروشی در هفته‌ی سوم دی‌ماه معرفی شدند.

کتابفروشی نشر مرکز: داستان‌های ایرانی «نوبت سگ‌ها»ی سروش چیت‌ساز و «خانه‌ای از آن دیگری» نوشته‌ی محبوبه موسوی در جایگاه‌ها ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی مرکز ایستاده‌اند و کمیک استریپ‌های بزرگمهر حسین‌‌پور با نام «شهر هرت» هم رده سوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. البته رتبه‌ی اول فروش در کتابفروشی مرکز از آن «زمزمه گلاکن» کارول کندال با ترجمه‌ی میلا زکریاست. همچنین  پژوهشی از مهدی سلیمانیه و سارا شریعتی در سنخ‌ شناسی جامعه‌ شناختی زیست طلبگی که با یک مطالعه میدانی در زیست طلبه‌ها و  مصاحبه‌های عمقی، سبک زندگی این قشر از جامعه را بررسی کرده یا همان «طلبه‌ی زیستن» نیز در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارد.

کتابفروشی نشر ثالث: همچون چند هفته‌‌ی گذشته کتاب «از روزگار رفته (چهره به چهره با ابراهیم گلستان)» در راس فهرست پرفروش‌های کتابفروشی چتر دیده می‌شود. «بر دیوار کافه»‌ی احمدرضا احمدی که به نوعی آخرین اثر منتشر شده‌ای این شاعر و نویسنده محسوب می‌شود هم رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. البته فروش دو اثر داستانی «قدیس فردستان» و «قاتلی به پاکی برف» از کریستین بوبن‌ هم درخور توجه بوده و این دو کتاب در لیست فهرست پرفروش‌ها‌ی سومین هفته‌‌ی دی رتبه‌های خوبی دارند. همچنین «یک تراژدی عاشقانه»‌ نوشته‌ی فرانسوا موریاک از دیگر کتاب‌های محبوب این فروشگاه بود که در این روزهای سرد زمستانی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

کتابفروشی ارغوان: در این فروشگاه لیست پرفروش‌ها تغییر چندانی نسبت به هفته‌های گذشته نداشته است و داستان‌هایی همچون «ملت عشق» الیف شافاک، «شکسپیر و شرکا» از جرمی مرسر و «شب طاهره» نوشته‌ی بلقیس سلیمانی که همچون دیگر آثار این نویسنده به سال‌های دهه 60 و دغدغه‌ها و التهاب آن روزها پرداخته است، هنوز هم رتیه‌ی ابتدایی فروش را در اختیار دارند و بعد از آن‌‌ها  اثر یرواند آبراهامیان درباره‌ی چگونگی حضور جامعه‌ی ایرانی در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی با نام «مردم در سیاست ایران» ایستاده است. همچنین کتاب «از روزگار رفته (چهره به چهره با ابراهیم گلستان)» هنوزدر لیست پرفروش‌های ازغوان دیده می‌شود و رتبه‌ی پنجم در این فروشگاه را به خود اختصاص داده‌ است.

کتابفروشی نشر چشمه: شش تک‌نگاری پیمان هوشمندزاده یا «لذتی که حرفش بود» که تنها دو هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید و در این چند هفته‌ی اخیر حسابی روی بورس است این هفته هم‌ جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های نشر چشمه بود. «بیا با جغدها درباره‌ی دیابت تحقیق کنیم» دیوید سداریس که شامل ۲۱ جستار طنز با لحن معمول این نویسنده از ۲۷ جستار کتاب اصلی‌ست هم‌ جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه بود و جایگاه دوم لیست پرفروش‌ها را از آن خود کرد. ترجمه‌ی بهرنگ رجبی از «مردم در سیاست ایران» آبراهامیان نیز رتیه‌‌ی چهارم فروش هفته‌ی سوم دی در کتابفروشی چشمه را از آن خود کرد. «هنر شفاف اندیشیدن» نوشته‌ی رولف دوبلی با ترجمه‌ی عادل فردوسی‌پور که پای ثابت پرفرو‌ش‌های کتاب‌های حوزه‌ی روان‌شناسی و خودشناسی در بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها است نیز اینجا در جایگاه پنجم ایستاده و در میان پرفروش‌ها دیده می‌شود.

کتابفروشی مهرگان: ترجمه‌ی محبوبه موسوی از رمان «دختری در قطار» پائولا هاوکینز که پرفروشترین کتاب سال 2015 جهان لقب گرفته در کتابفروشی مهرگان جزو پر فروش‌ترین کتاب‌های سومین هفته‌ی دی‌ماه بود. دو اثر داستانی عامه‌پسند ایرانی «سجاده و صلیب» نوشته‌ی هما پوراصفهانی و «کنج بهشت» از تکین حمزه‌لو هم از دیگر کتاب‌های پرمخاطب این فروشگاه معرفی شدند. علاوه بر این‌ها «دختر شینا»‌ی بهناز ضرابی‌زاده که روایتی از دوران جنگ است هم جایگاه خوبی را در پرفروش‌های مهرگان داشته و چهارمین کتاب پرفروش این کتابفروشی شناخته شد. «تحلیل رفتار متقابل» از اریک برن با ترجمه‌ی اسماعیل فصیح و «ما اخراج شدیم و این بهترین اتفاق زندگی‌مان بود» نوشته‌ی هاروی مک کی هم  مشترکا پنجمین کتاب پرفروش این کتابفروشی در سومین هفته‌ی دی بودند. البته آثار فلسفی همچون «وقتی نیچه گریست» و «چنین گفت زرتشت» هم در روزهای سرد زمستانی خواهان داشته‌اند و خوب فروش رفته‌اند.

کتاب‌های پرفروش سومین هفته‌ی دی‌ماه
ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 من خوبم نگران نباش اولیویه آدام/ راحله فاضلی هیرمند 9500 ماجرای دختری به نام کلر را روایت می‌کند که برادرش خانه را ترک کرده است
2 وسوسه انتقام لی چایلد/ محمد عباس‌آبادی تندیس 30000 یکی از بیست عنوان داستان مجموعه‌ی جک ریچر
3 قهرمان عصر ما ماریو بارگاس یوسا/ خجسته کیهان بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه 27000 یوسا در این رمان، دو روایت موازی از یک موضوع اجتماعی مستقل را پیش می‌برد که در حوالی پایان اثر به هم می‌رسند.
4 نوبت سگ‌ها سروش چیت‌ساز مرکز 10500 مجموعه داستان
5 زمزمه گلاکن کارول کندال/ میلاد زکریا مرکز 14500 دنبالهٔ داثر دیگر این نویسنده با نام «جام گمج»
6 بیا با جغدها درباره‌ی دیابت تحقیق کنیم دیوید سداریس/ پیمان خاکسار چشمه 13000 جستارهای طنز با لحن همیشگی اما متفاوت از سداریس
7 یک تراژدی عاشقانه

فرانسوا موریاک/ مهسا ابهری

فرهنگ
آرش
13000

بررسی و تحلیل زندگی و سبک داستانی فرانسوا موریاک

8 دفترهای فلسفی؛ دفترهای هگل ولادیمیر ایلیچ اولیانوف (لنین)/ حسن مرتضوی روزبهان 37500 عمده‌ترین بخش «دفترهای فلسفی» لنین را یادداشت‌های وی در باره منطق هگل تشکیل می‌دهد.
9 درک مارکس از بدیل سرمایه‌داری پیتر هیودیس/ فریدا آفاری، حسن مرتضوی روزبهان 32500 نگاهی به نظریات مارکس درباره‌ی سرمایه‌داری
10 شهر هرت بزرگمهر حسین‌پور مثلث 16000 کمیک‌ استریپ‌هایی از بزرگمهر حسین‌پور

 

کد خبر : ۳۳۶۱۱۰