خبرگزاری کار ایران

پیام جنتی به کنفرانس روابط عمومی ایران:

روابط عمومی امروز، سایبر، بیدار و آنلاین است

وزیر ارشاد در پیامی به دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با موضوع آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی با تاکید بر ایران ١٤٠٤» بیان کرد: روابط عمومی امروز روابط عمومی سایبر، بیدار و آنلاین است.

به گزارش ایلنا، در متن پیام علی جنتی که از سوی محمد مهدی مظاهری، مشاور ارشد وی در این مراسم قرائت شد آمده است: «ارتباطات، اولین عنصر و اساسی‌ترین اصل مورد نیاز بشر و پایه تشکیل جوامع بشری است و از آن به عنوان یکی از بنیادی‌ترین دانش‌ها و مهم‌ترین عوامل تعالی و پیشرفت جوامع انسانی یاد می‌شود. همین موضوع کافی است تا اهمیت و ضرورت شکل گیری روابط عمومی‌ها در حلقه‌های در هم پیچیده روابط میان گروه‌ها، جوامع، ملت‌ها و کشور‌ها مشخص گردد. بی‌توجهی به روابط عمومی به منزله از دست دادن بخش مهمی از ارتباطات با دنیای بیرونی است.

از پیدایش روابط عمومی در ایران بیش از نیم قرن می‌گذرد اما هنوز روابط عمومی‌ها با چالش‌های مختلفی برای اثبات هویت و جایگاه خود دست و پنجه نرم می‌کنند. اگرچه با تلاش و کوشش متولیان، اساتید و دلسوزان شاهد اعتلای دانش روابط عمومی در کشورمان هستیم اما همچنان جای خالی یک اقدام عملی و بنیادی احساس می‌شود.

روابط عمومی در هر نهاد و سازمانی بار مسئولیت آن مجموعه را بر دوش می‌کشد و صرفا موضوعی تبلیغاتی و تشریفاتی نیست، معتقدم که در کنار دسته بندی سه گانه‌ای که از روابط عمومی‌ها تحت عنوان روابط عمومی توجیه گر، تبیین گر و تحلیل گر ارائه می‌شود باید روابط عمومی آینده نگر را نیز بدان اضافه کرد.

روابط عمومی امروز، روابط عمومی سایبر، بیدار و آنلاین است چرا که مخاطبانش نیز بیدار و آگاهند، از این رو بایددر ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، در بومی کردن سرمشق‌های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت‌های جامعه، باز آفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی نقش اصلی خود را ایفا کند.

روابط عمومی‌ها باید گستره حوزه فعالیت‌ها و مسئولیت‌های خود را در دنیای سایبر کنونی باز تعریف کنند و افق دیدشان را از «اکنون نگری» به «آینده نگری» توسعه دهند در غیر اینصورت کارآمدی و کارآئی خود را از دست خواهند داد.

دوران روابط عمومی‌های محصور و محبوس در یک اتاق که به توجیه و تحلیل فعالیت‌های سازمانی می‌پرداختند به پایان رسیده است، اکنون در اتاق شیشه‌ای باید قدم‌های دقیق‌تر و حساب شده‌تری برداشت و مصمم‌تر و محکمتر به فرا‌تر از مرزهای سازمانی خود اندیشید.

همگرائی، هم اندیشی و هم افزایی در راستای افزایش تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی، محور اصلی وظایف روابط عمومی‌های امروزی است، امروز ناگزیر از جهانی اندیشیدن و ملی عمل کردن هستیم از همین رو باید از ظرفیت‌های عظیم ارتباطی و اطلاعاتی برای اعتلای همه جانبه جامعه خویش بهره گیریم.

جامعه امروز به طور روز افزون از جنبه‌های آموزشی، ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد،... به تکنولوژی‌های ارتباطی و شبکه‌های اطلاعاتی وابسته شده است.

کار روابط عمومی را باید مسئولیت اجتماعی هر سازمان دانست. هر میزان روابط عمومی در حوزه ایفای مسئولیت اجتماعی خود پیش رو‌تر باشد به‌‌ همان میزان سازمان نیز در انجام وظایفش موفق‌تر خواهد بود.

روابط عمومی‌ها برای تحقق آرمان‌های سازمان و تبدیل قابلیت‌ها به توانمندی‌ها باید از تمامی ظرفیت‌های سازمان خود برای حرکت رو به جلو بهره گیرند.

 از همین رو مسئولیت اجتماعی روابط عمومی‌ها در دنیای مجازی امروز در قبال مخاطبان و جامعه، بیشتر و حساستر شده است. در یک کلام می‌توان گفت؛ مسئولیت اجتماعی در روابط عمومی یعنی گام بر داشتن در راستای اهداف متعالی، احترام به جایگاه و منزلت انسان‌ها و پاسخگویی به حق و حقوق مخاطبان.»

دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با موضوع آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی با تاکید بر ایران ١۴٠۴» امروز یکشنبه ساعت ٩ صبح با همکاری مراکز مختلف آموزشی، دانشگاهی و صنفی در مرکز همایش‌های بین المللی المپیک برگزار شد.

کد خبر : ۳۳۳۳۹۶