خبرگزاری کار ایران

فرید الهامی تشریح کرد؛

چرا آلبوم شهرام ناظری منتشر نشد؟

آهنگساز آلبوم «درفش کاویانی» به خوانندگی «شهرام ناظری» درباره دلایل به تعویق افتادن انتشار این اثر توضیح داد.

به گزارش ایلنا؛ فرید الهامی (آهنگساز آلبوم درفش کاویانی) درباره دلایل به تعویق افتادن و پخش‌ نشدن این اثر صوتی - تصویری گفت: این آلبوم، یک پروژه ملی است و برای آماده‌ شدن آن به‌لحاظ زمانی و مادی هزینه‌های زیادی صرف شده است. ما در حال حاضر، با چند حامی مالی، اسپانسر و تهیه‌کننده مذاکره کرده‌ایم؛ اما متأسفانه هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و کماکان در حال مذاکره هستیم. در آینده باید ببینیم برای انتشار این اثر، با چه اسپانسر و تهیه‌کننده‌ای به توافق می‌رسیم.

او اظهار کرد: پروژه شاهنامه فردوسی، اثری است که با همراهی گروه موسیقی «فردوسی»، گروهی از شاهنامه‌پژو‌هان و تعدادی از دوستان صاحب‌نظر که در حوزه ادبیات نمایشی و در بخش نقالی و نیز در حوزه سینما فعال هستند، بیش از هشت سال است که روی آن کار شده است. اکنون نیز کارشناسان حوزه موسیقی و ادبیات از آن به‌عنوان یک پروژه ملی نام می‌برند.

وی ادامه داد: این آلبوم درباره یکی از داستان‌های شاهنامه فردوسی است که ما از ابتدا تا انتها، داستان را روایت‌گونه ارائه داده‌ایم و در واقع یک باب جدید در موسیقی روایی ایران است که فعالیتی در این زمینه انجام نشده است.

این نوازنده تنبور درباره خصوصیات آلبوم «درفش کاویانی» گفت: این اثر، با مقام‌های باستانی تنبور تلفیق شده است؛ خیلی از آن‌ها بیشتر از هزار سال قدمت دارند، یک بخش‌هایی از آن، آوای هوره و مور است که خنیاگران کُرد میراث‌دار آواهای آیین مهر هستند و این آواها در واقع آواهای گاتها هستند که سال‌ها از آن‌ها میراث‌داری شده است و استاد «شهرام ناظری» در بخش‌هایی از آواز، از هوره و مور استفاده کرده است.

الهامی معتقد است: آلبوم «درفش کاویانی» با دیگر آلبوم‌های شاهنامه که منتشر شده متفاوت است، چون هم لحن ملودی‌ها و هم نوع آوازها حماسی است و از قدیم این مقام‌ها به شیوه حماسی خوانده شده است.

این آهنگساز درباره اجرای آلبوم صوتی - تصویری «درفش کاویانی» با صدای «شهرام ناظری» گفت: این اثر را استاد «شهرام ناظری» خوانده، چون شاید بیش از 20 سال است که ایشان درباره لحن‌های حماسی و نوع خوانش شاهنامه تحقیق کرده و به نظر من بهتر از ایشان، هیچ گزینه‌ای برای اجرای موسیقی حماسی ایران وجود ندارد. استاد ناظری حماسه‌خوان بی‌نظیری است و این اثر، در آینده با صدای ایشان منتشر خواهد شد.

وی درباره آلبوم تصویری «درفش کاویانی» گفت: در این آلبوم تصویری که توسط «اهورا ذوالنور» کارگردانی شده است از نریشن، نقالی، انیمیشن، نقاشی و ... استفاده شده و مانند یک فیلم سینمایی دکوپاژ شده است و واقعا هزینه‌های تهیه و ساخت آن بالا رفت.

این نوازنده و آهنگساز درباره اجراهای آینده گروه موسیقی «فردوسی» اظهار کرد: این گروه، با اجراها و آثار جدید روی اشعار مولانا فعالیت خواهد کرد و با تلفیق جدیدی از همخوان و سازهای تنبور، کمانچه، عود، قیچک و سازهای کوبه‌ای بعد از ایام محرم و صفر در تهران و چند شهر کشور کنسرت برگزار می‌کند. من نیز خوانندگی این اجراها را برعهده خواهم داشت.

سرپرست گروه موسیقی «فردوسی» اضافه کرد: سال‌های زیادی است که من در محضر استاد «شهرام ناظری» چه به لحاظ تلفیق شعر و موسیقی و چه به لحاظ بعضی نکات آوازی، آموزش دیده‌ام.

کد خبر : ۳۲۳۱۷۲