خبرگزاری کار ایران

آخرین اثر شهرام ناظری در میان پرفروش‌ترین آلبوم‌ها

آلبوم «ایران جوان» با صدای «شهرام ناظری» و آهنگسازی «پیمان سلطانی» در کمتر از یک هفته توانسته رتبه دوم پرفروش‌ترین آلبوم‌ها را بدست آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ پرفروش‌ترین آلبوم‌های یک هفته گذشته به شرح زیر است:

1-"ماه و ماهی" اثر حجت اشرف‌زاده

2- "ایران جوان" اثر شهرام ناظری و پیمان سلطانی

3-موسیقی فیلم "در دنیای تو ساعت چند است" اثر کریستف رضاعی

4- "افشارستان (2)" اثر میلاد درخشانی

5- "داماهی" اثر گروه داماهی

ایران جوان

«ایران جوان» شامل قطعات و تصانیف ملی و میهنی است که تعدای از آن‌ها توسط «پیمان سلطانی» آهنگسازی شده‌اند و تعدادی آثار قدیمی هستند که توسط این آهنگساز برای اجرای مجدد، تنظیم شده است.

سلطانی در بخشی از یادداشت خود درباره این آلبوم می‌گوید: «ایران جوان» اثری است مستقل که در ساخت آن از ملودی‌ای قدیمی (قطعۀ سلام) ساختۀ آقای «لومر» استفاده کردهام. قطعۀ سلام در بعضی از منابع بهاشتباه «نخستین سرود ملّی ایران» معرفی شده است. این قطعه در زمان قاجار بهعنوان یک مارش چندین بار در مراسم رسمی دربار با ارکستر سازهای بادی و پیانو سولو به اجرا درآمده است. این ملودی پس از صد و اندی سال به شکل کنونی پرداخت و مجدداً خلق شده است. متذکر می‌شوم که تنها اجراهای مورد تأیید از سرود «ایران جوان» ضبط و اجراهای اینجانب با آواز آقای شهرام ناظری و آقای سالار عقیلی است و سایر اجرا‌ها مردود بوده و مجریان آن به عنوان سارقین آثار هنری تحت پیگرد قانونی قرار گرفتهاند.

پس از تغییرات اولیه در انگارههای ریتمیک، آکسانگذاریِ ملودیِ اولیه، اصلاح هارمونی، افزودن ملودیهایی به آن، افزودن اورتور، اپیزود میانی، کُدا و کادانس، گذاشتن کلام بر روی اثر، پرداخت در ارکستراسیون و تنظیم قطعه برای ارکستر سمفونیک و سازهای ملی، این موسیقی از یک مارش نظامی به یک سرود حماسی با مضمونی اجتماعی تبدیل شد و نام «ایران جوان» (در میان مردم، «وطنم») به خود گرفت. ایران جوان امروز دیگر به تمامی مردم ایران تعلق دارد.

افشارستان (2)

ساخت این اثر از اواخر سال ۱۳۹۳ آغاز شد. آلبوم شماره (۱) نیز پیش از این در سال ۸۶ عرضه شده بود. این آلبوم توسط شرکت کوک منتشر و عرضه شده است.

افشارستان تعاملی است در موسیقی و آهنگسازی. تعاملی که محصول دیدگاه موسیقایی نوازندگان جوان و خوش ذوق است. پیکره اصلی آلبوم، برگرفته از موسیقی دستگاهی ایرانی است که با آهنگسازی میلاد درخشانی به سمع می‌رسد. اینکه چند ساز با ریشه غیرمشترک همصدا شوند موضوع جدیدی نیست ولی اینکه چطور تنظیم شود یا از چه سازبندی بهره‌گیری شود و در کل دغدغه آهنگسازش چه باشد بسیار حائز اهمیت است.

موسیقی فیلم "در دنیای تو ساعت چند است"

موسیقی فیلم "در دنیای تو ساعت چند است" کمتر از یک ماه است به بازار موسیقی کشور آمده. این اثر توسط نشر "میم" که متعلق به کریستف رضاعی است؛ با بیست و نه قطعه منتشر شده است. 

در این آلبوم علاوه بر موسیقی؛ کریستف رضاعی دیالوگ‌هایی از فیلم را قرار داده چون معتقد است موسیقی با فیلم بسیار درهم تنیده‌اند. 

کریستف رضاعی درباره موسیقی و فیلم در دنیای تو ساعت چند است؛ می‌گوید: این فیلم نوستالژی، آرامش و ظرافت بچگانه‌ و شاعرانه‌ای دارد که باید مطابق با آن موسیقی فیلم ساخته می‌شد و من هم سعی کردم بر بار احساسات آرپژها تکیه کنم. ما بچگی را در پرسوناژ گلی و فرهاد مشاهده می‌کنیم. کاراکتر فرهاد در این فیلم به گونه‌ای‌ست که در عین حال که آگاهی زیادی بر اطرافش دارد، بازیگوشی‌های خاص خودش را هم دارد.

روزبه رخشا (خواننده)، ماکان اشگواری (خواننده)، مهرداد پاکباز (گیتار کلاسیک)، بابک امیرمبشر (گیتار آکوستیک و گیتار جَز)، احسان صدیق ( گیتار الکتریک)، بردیا کیارس (ویولن و ویولا)، هومن نامداری (کلارینت) و مجید اسماعیلی (ویولنسل) هنرمندانی هستند که ساخته‌های کریستف رضاعی را اجرا کردند.

ماه و ماهی

این اثر از تولیدات مرکز موسیقی حوزه هنری به خوانندگی حجت اشرف‌زاده و آهنگ‌سازی مشترک حجت اشرف‌زاده و امیر و آرش بیات است.

ماه و ماهی متشکل از هشت قطعه با کلام ماه و ماهی، مادر، کوچه باغ‌های نیشابور، پاییز، دلتنگ، عشق آمد و  یاد یار و یک قطعه بی‌کلام عشق آمد است که با شعرهایی از علیرضا بدیع تولید شده است.

در این اثر، مهرداد عالمی نوازندگی ویولنسل و میثم مروستی نوازندگی ویولا را برعهده دارند.

داماهی

گروه داماهی از حمزه یگانه، دارا دارایی، ابراهیم علوی، شایان فتحی و رضا کولغانی تشکیل شده که به ترتیب نوازنده پیانو، گیتار باس، عود و گیتار، درامز و خواننده گروه هستند.

موسیقی «داماهی» وامدار جنوب است؛ تلفیق موسیقی فولک جنوب ایران و بعضا نواحی دیگر با موسیقی معاصر؛ نوعی موسیقی ملل با رگه‌هایی از جَز، رِگه و راک به وجود آورده اما موسیقی این گروه عمدتا پاپ به‌شمار می‌رود.

آلبوم داماهی 14 قطعه دارد: «دخترک»، «یار عزیز»، «بمان»، «صندلی»، «محله خاموشان»، «سوگند»، «لنج بیوه»، «شب‌های روز»، «گوش واره»، «تَرنگ»، «مردن مردانه»، «صدا»، «گلبوته» و«سامبای بهار»؛ قطعات این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

کد خبر : ۳۰۷۴۸۷