خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد به صحن علنی مجلس فراخوانده شد؛

جنتی: همه مسائل دست ارشاد نیست/ مطهری: جنتی دو کارت زرد دارد پس قانع شدیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در نشست علنی امروز مجلس جهت پاسخ به سوال علی مطهری نماینده مردم تهران به ارائه توضیحاتی درباره سیاست‌گذاری‌های این وزارتخانه درخصوص جلوگیری از بکارگیری عناوین بیگانه و غیرفارسی پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مطهری (نماینده مجلس شورای اسلامی) در سوال خود با اشاره به قانون استفاده از اسامی فارسی به جای اسامی بیگانه که در سال ۷۵ مصوب شده، گفت: متاسفانه امروز شاهد هستیم که در فروشگاه‌ها و اماکن تجاری و فرهنگی به‌جای استفاده از واژگان فارسی از معادل‌های انگلیسی و یا زبان‌های غیرفارسی استفاده می‌شود و این مسئله آنقدر گسترش پیدا کرده که وقتی در شهر قدم می‌زنیم؛ تصور می‌کنیم در یک کشور اروپایی هستیم.

وی این مسئله را بسیار خطرناک دانست و افزود: با نگاهی به کشورهای اطراف متوجه می‌شویم که کشورهایی همچون ترکیه، مالزی، پاکستان که در آن‌ها استفاده از زبان انگلیسی زیاد شده است. باعث شده تا آن‌ها با فرهنگ اسلامی و بومی خود فاصله بگیرند و بیگانه شوند.

مطهری متولی اصلی برخورد با استفاده از واژگان غیرفارسی را وزارت ارشاد دانست و افزود: اینکه وزارت ارشاد می‌گوید جلسه‌ای تشکیل داده و به دستگاه‌های دیگر وظایفشان را اعلام کردیم کافی نیست بلکه این وزارتخانه باید یک واحد اجرایی درباره این مسئله تشکیل دهد و جلسات منظمی تشکیل بدهد.

جنتی با اشاره به سیاست‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از زبان فارسی گفت: در طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها یکی از شاخص‌های مورد توجه حمایت از رسانه‌هایی است که از استفاده واژه‌های بیگانه پرهیز می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: طبق توافقی که با فرهنگستان زبان و ادب پارسی قرار گرفته هر سال در نمایشگاه مطبوعات به یکی از روزنامه‌های استانی و سراسری و همچنین یکی از خبرگزاری‌هایی که بیشترین استفاده را از استفاده واژه‌های پارسی در مطالب خود می‌کنند حمایت می‌شود که در نمایشگاه امسال نیز این مهم محقق شد.

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم در جاهایی که تخلف می‌بینیم با آن برخورد کنیم. بیش از ۴ هزار تابلو در سال گذشته رصد شده که از این میان ۲۹۲۸ واحد به آن‌ها ابلاغ شده و به نیروی انتظامی نیز برای برخورد ارجاع شده است.

وی ادامه داد: حدود ۴۱۰۰ واژه با همکاری فرهنگستان زبان ادب و فارسی معادل‌سازی شده و اعلام کرده‌ایم که باید از این واژه‌های به‌جای واژه‌های غربی استفاده شود.

جنتی با اشاره به اینکه در این بحث علاوه بر وزارت ارشاد دستگاه‌هایی همچون وزارت صنعت و معدن، شهرداری تهران، نیروی انتظامی، صداوسیما دخیل هستند، گفت: اشکالی که آقای مطهری وارد می‌کنند کاملاً وارد است و ما این موارد را در شهر‌ها و فروشگاه‌ها می‌بینیم و حتی در بسیاری از مکاتبات و گفت‌وگوهای اداری نیز استفاده از کلمات غیرفارسی مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد وظیفه خود می‌داند که این مسئله را پیگیری کند و از دستگاه‌های دیگر بخواهد که در این راه همکاری کنند اما همه اختیار و همه چیز در دست وزارت ارشاد نیست.

جنتی تاکید کرد: لایحه قانون تبلیغات که به مسئله تبلیغات و آگهی‌ها و استفاده از زبان فارسی می‌پردازد به دولت ارائه شده و ۱۵ ماده آن هفته گذشته در دولت تصویب شده است و بقیه موارد آن نیز به زودی تصویب می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین هماهنگی لازم با سازمان ثبت شرکت‌ها صورت گرفته تا این سازمان فقط اسامی شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی را ثبت کند که از کلمات فارسی استفاده می‌کند اما تاکید می‌کنم در این راه باید دستگاه‌های دیگر همچون صداوسیما، شهرداری، نیروی انتظامی همکاری لازم را داشته باشند.

علی مطهری بعد از شنیدن پاسخ‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که هرچند از صحبت‌های وزیر قانع نشده اما از آنجا که علی جنتی دو کارت زرد دارد؛ مجبوریم بگوییم که قانع شدیم.

کد خبر : ۳۲۲۶۳۲