خبرگزاری کار ایران

در آستانه خاکسپاری پدر نشر ایران؛

جعفری در شهرت فروغ نقش بسزایی داشت

پوران فرخزاد: جعفری یک مهره از یک سلسلهٔ بلند بود که کنده شد و کسی نمی‌تواند جای او را پر کند.

پوران فرخزاد (نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار) با ابراز تأسف از درگذشت عبدلرحیم جعفری به خبرنگار ایلنا گفت: در واقع این روز‌ها مدام باید منتظر چنین خبرهایی باشیم. بعد از تمام تنش‌ها و تکان‌ها، این خبر تکان بزرگی بود.

او ادامه داد: عبدلرحیم جعفری از افتخارات جامعهٔ فرهنگی بود. ما همگی وامدار او هستیم. زمانی که هنوز ترجمه باب نشده بود و تنها کتاب‌های قطور در دسترس بودند، جعفری دری به روی ما باز کرد و آشنایی ما با فرهنگ غرب و شرق از همت بلند او بود. او ناشری خوش‌نام، فرزانه و دوست داشتنی بود. کتاب‌های خواهر من را جعفری منتشر می‌کرد و در به شهرت رسیدن فروغ نقش بسزایی داشت.

فرخزاد با اشاره به اینکه جعفری با من میانهٔ خوبی داشت؛ گفت: من صمیمانه او را دوست داشتم و برایش احترام قائل بودم. جعفری از آن مردان فرهنگی بود که از صمیم قلب به احترام می‌گذاشتم و امروز از خبر درگذشتش بسیار کسل شدم. جعفری از کنار خیابان کار خود را شروع کرد و توانست تا سال‌های آخر عمرش کاری را که شروع کرده بود؛ ادامه دهد.

این نویسنده و منتقد ادبی افزود: اندوه بسیار دارم چراکه فکر می‌کنم جعفری یک مهره از یک سلسلهٔ بلند بود که کنده شد و کسی نمی‌تواند جای او را پرکند. وضع نشر کنونی را ببینید. به جایی رسیده که ناشران به چاپ کتاب با شمارگان ۳۰۰ نسخه راضی هستند و کمتر ناشری هست که حاضر باشد آثار اندیشمندان و فرهنگیان واقعی را به چاپ برساند.

او در پایان سخنان خود بیان کرد: نام بلند عبدلرحیم جعفری برای همیشه در آرشیو فرهنگی ایران باقی خواهند ماند. به تمام انسان‌های اهل قلم درگذشت ایشان را تسلیت می‌گویم. خوشا به حال این مردان بزرگ که رفتند و هرگز کسی جایشان را نخواهد گرفت.

کد خبر : ۳۱۰۱۴۳