خبرگزاری کار ایران

توضیح ایرج راد درباره وضعیت بیمه اهالی تئاتر؛

مسئولان به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند

مدیرعامل خانه تئاتر بی‌سامانی وضعیت بیمه‌ای اهالی این هنر را متوجه عمل نکردن وزارتخانه‌های بهداشت و فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعهدات خود می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از انتشار گزارشی پیرامون وضعیت بی‌سامان بیمه‌ هنرمندان تئاتر و کوتاهی وزارت بهداشت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت‌های بیمه‌گذار در این رابطه؛ مدیرعامل خانه تئاتر گزارشی از پیگیری‌های مستمر خود ارائه داد.

 ایرج راد با تاکید بر اینکه هر روز پیگیر مسائل بیمه‌ای اعضای خانه تئاتر است اما اخبار آن به خوبی در اختیار اهالی تئاتر قرار نمی‌گیرد،‌ توضیح داد: مشکلات بیمه‌شدگان خانه تئاتر زمانی آغاز شد که دریافت طلب بیمه ایران از دولت به تعویق افتاد و بماند که قرار گرفتن زیر پوشش بیمه طلایی انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینما چطور به سرانجام رسید و چه مسائلی داشت.

او افزود: پرداخت دولت به بیمه ایران حدود هشت ماه عقب افتاد که همین مسئله موجب شد اعضای خانه تئاتر نیز خسارت‌های درمانی خود را دیر دریافت کنند؛ اما این اتفاق قطعا می‌افتد و آن عده از هنرمندان که هزینه‌هایی بابت درمان خود پرداخت کرده‌اند خسارت‌هایشان را دریافت می‌کنند. 

مدیرعامل خانه تئاتر سپس به پیگیری‌هایی که برای برقراری ارتباط موثر با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشت اشاره کرد و ادامه داد: تلاش زیادی صورت گرفت تا آقای هاشمی با هیات مدیره خانه تئاتر نشست مشترک داشته باشد و در جریان امور درمانی هنرمندان قرار بگیرد.

این مدیر تصریح کرد: در نهایت این اتفاق افتاد و وزیر فروردین 94 به خانه تئاتر آمد. بحث ضرورت وجود بیمه طلایی برای اعضا نیز همان زمان مطرح شد که ایشان مسئله را با آقای ایازی در میان گذاشت و قرار شد راه‌کارهای اجرایی ظرف دو هفته بررسی و اعلام شود.

راد به هزینه‌ زیاد بیمه طلایی اشاره کرد و توضیح داد: در گفتگوها اینطور اعلام شد که بخشی از قرارداد توسط وزارت بهداشت پرداخت شود و وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و کار نیز پرداخت بخش‌های دیگری از هزینه‌ها را قبول کردند تا این اتفاق به کمک سه وزارتخانه و خانه تئاتر شکل بگیرد.

او افزود: سپس ما درخواست کردیم تا زمانی که این تعهدات اجرایی شود برای هنرمندان کارتی با عنوان کارت سلامت درنظر گرفته شود و مسئولان یک بیمارستان را معرفی کنند که هنرمندان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ملزم به انجام چکاپ سالیانه باشند.

مدیرعامل خانه تئاتر تصریح کرد: بیمارستان «محب‌مهر» به همین منظور معرفی شد و من در جلسه‌ای با رئیس این بیمارستان شرایط را بررسی کردم اما متاسفانه این برنامه به دلیل عدم پرداخت بودجه محقق نشد. از سوی دیگر دو وزارت‌خانه بهداشت و کار معتقد بودند به تعهدات خود در زمینه بیمه طلایی عمل کرده‌اند و روی هم سه میلیارد تومان به صندوق حمایت از هنرمندان پرداخته‌اند اما در مقابل آقای دکتر ارجمندی، مسئول صندوق عنوان کرد دیناری به پرداخت نشده است.

این مدیر درباره هزینه بالای حق بیمه «آرمان» در مقایسه با بیمه ایران توضیح داد و بیان کرد: حق بیمه آرمان نسبت به بیمه ایران بیشتر بود اما در جلسه‌ای که آقای شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در آن حضور داشت من به رقم 810 هزار تومانی مورد نظر اعتراض کردم چون پرداخت این رقم قطعا برای بسیاری از اعضا دشواری به نظر می‌رسید. به همین دلیل مسئولان صندوق چنین عنوان کردند اعضای خانه تئاتر حدود 330 هزار تومان پرداخت کنند که بار دیگر به این رقم اعتراض کردیم.

او ادامه داد: پس از انجام چانه‌زنی‌های فراوان به رقم حق بیمه 100 هزار تومانی برای اعضای اصلی خانه تئاتر و 180 هزار تومانی برای اعضای تحت تکفل رسیدیم.

راد همچنین به نامه‌نگاری‌های خود برای حل مشکلات درمانی هنرمندان مبتلا به بیماری‌های خاص اشاره کرد و گفت: در این ارتباط شکایت داشتیم چون سقف حمایتی بیمه آرمان 14 میلیون تومان بیشتر نبود و این رقم به هیچ وجه هزینه‌های درمانی بیماری‌های را پوشش نمی‌داد. در نهایت مسئولان چنین عنوان کردند که بیمه آرمان در این بخش برای هنرمندان تئاتر تا دو برابر یعنی 28 میلیون تومان حمایت درنظر می‌گیرد که به هر حال کافی نبود.

عضو هیات مدیره خانه تئاتر به نامه‌ای که در همین رابطه برای علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد نوشته اشاره کرد و گفت: پیگیری‌ها سرانجام نتیجه داد و آقای جنتی در نهایت اعلام کردند ما فهرست اسامی اعضای مبتلا به بیماری‌های خاص را اعلام کنیم تا درمان آنها با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد و به صورت رایگان انجام شود. بر همین اساس نام 29 هنرمند برای بهره‌مندی از این خدمات اعلام شد.

مدیرعامل خانه تئاتر در پاسخ به این پرسش که عدم تعهد وزارت بهداشت در قبال بیمه طلایی اعضای خانه تئاتر را چگونه پیگیری کرده است، اظهار کرد: در گفتگوهای متعدد عنوان کردم که مسئولان قول‌هایی مطرح کرده‌اند اما در حد حرف باقی مانده و اجرایی نمی‌شود. ما هرچه در توان داریم به کار می‌گیریم اما وقتی بدقولی به میان می‌آید کار چندانی از ما ساخته نیست.

او اظهار کرد: حتی در مورد سهم پایه بیمه، شکایتی برای آقای مرادخانی، معاون هنری و حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد و معاون پارلمانی وزیر ارسال کردم که مشکل در نهایت روز سه‌شنبه برطرف شد. بر این اساس اعضا مبالغ اندکی به عنوان حق بیمه پرداخت می‌کنند.

راد همچنین در پاسخ به این سوال که چرا بیمه‌ای هم‌طراز با «بیمه ایران» جایگزین «بیمه آرمان» نشده است، توضیح داد: بیمه ایران سقف پرداخت نداشت و مشکلات زیادی را حل می‌کرد ولی متاسفانه همکاری با این بیمه برای ما امکان‌پذیر نبود. وقتی پولی پرداخت نمی‌شود کاری از پیش نمی‌رود و ما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه به سرعت یک بیمه را جایگزین کنیم. به هر حال بعضی اعضا با مشکلات حادی مواجه‌اند که به هیچ وجه امکان فاصله افتادن در بیمه آنها وجود ندارد.

کد خبر : ۳۰۲۸۴۹