خبرگزاری کار ایران

میکائیل شهرستانی از هنرمندان تئاتر گلایه دارد

شهرستانی بی‌توجهی هنرمندان به کوشش‌‌های همکاران خود را تعجب آورتر از بی‌توجهی دولتمردان و قابل تامل توصیف کرد.

به گزارش ایلنا، این پیشکسوت و مدرس تئاتر که نمایش «خانه برنارد آلبا» و «دایی وانیا» را در تماشاخانه تازه تاسیس «دراما» روی صحنه دارد، در همین رابطه توضیح داد: این دو نمایش را با همراهی هنرجویانم و بدون کمترین حمایت اجرا می‌کنم. وقتی از عدم حمایت صحبت می‌کنم بحث فقط کوتاهی‌های دولت نیست، بلکه همکاران و هنرمندان هم بی‌توجه هستند. 

او افزود: طی چند سال اخیر به بی‌توجهی‌های دولتی عادت کرده‌ام و امید چندانی ندارم اما جالب توجه است که همکاران ما به کوشش‌های هم‌صنف‌های خود اهمیت نمی‌دهند. نمی‌دانم این بی‌توجهی حاصل از بخل و کینه از کجا ناشی می‌شود؟

شهرستانی با بیان این جمله که «تا وقتی نگاهمان تغییر نکند هیچ چیز متحول نمی‌شود» خاطرنشان کرد: بعضا شاهد هستیم هنرمندان درباره همه چیز اظهار نظر می‌کنند اما کجا دیده‌اید به مسائل مهم توجه نشان دهند. تا وقتی مصطفی عبداللهی زنده است هیچکس به یک عمر تلاش او اهمیت نمی‌دهد اما کافی‌ست بگوییم هنرمندی دیگر در قید حیات نیست؛ آن وقت سروصداها و سخنرانی‌ها شروع می‌شود. 

این کارگردان سپس درباره بازیگران جوان نمایش‌های «خانه برنارد آلبا» و «دایی وانیا»توضیح داد: مدعی هستم 40 بازیگر جوان را به جامعه تئاتری معرفی کردم و تاکید دارم بعد از انقلاب با این تعداد هنرمند باهوش مواجه نبودیم. در این نمایش‌ها بازیگرانی روی صحنه می‌روند که گرچه دومین یا سومین تجربه حضور روی صحنه را پشت سر می‌گذارند اما باید توانایی آنها را مشاهده کنید.

او ادامه داد: علاقه دارم این بازیگران با استعداد جوان دیده شوند و جایی مورد ارزیابی و قضاوت قرار بگیرند. اینکه دولتمردان به تلاش‌های هنرمندان توجه نمی‌کنند برایم کمترین اهمیتی ندارد اما از همکارنم انتظار دارم و از خودم راضی هستم چون با آموزش و تربیت جوانان احساس خدمت می‌کنم.

شهرستانی در پاسخ به این سوال که آیا تماشاخانه کوچک «دراما» امکانات مورد نیاز را در اختیار او گروهش قرار می‌دهد گفت: به هر حال وقتی تصمیم به اجرا در این سالن گرفتم انتظار چندانی نداشتم چون طبیعی است وقتی چند جوان شریف کار خود را بدون حمایت آغاز می‌کنند باید مدتی بگذرد تا امور به جریان بیفتد.

بازیگر نمایش «مکبث» خاطرنشان کرد: به دلیل نیاز اجرا به تعویض سریع صحنه‌ها؛ صحنه نمایش «خانه برنارد آلبا» با امکانات اندک طراحی شد و در این بخش مشکل چندانی وجود ندارد اما «دایی وانیا» صحنه‌های متعددی دارد و کوچکی فضا مشکلاتی برای گروه به‌وجود می‌آورد.

بازیگر نمایش «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» خاطرنشان کرد: جوانانی که در تماشاخانه دراما فعالیت می‌کنند قدم در مسیری گذاشتند که باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد. طی بیش از سه دهه تنها تماشاخانه ایرانشهر به سالن‌های تئاتر پایتخت اضافه‌ شد که پاسخگوی نیازها نیست. اما جوانان این روزها وظیفه دولت را بر دوش می‌کشند، بنابراین ما هم با امکانات محدود بعضی سالن‌ها همراهی می‌کنیم.

نمایش‌های «خانه برنارد آلبا» و «دایی وانیا» به کارگردانی میکائیل شهرستانی و با حضور هنرجویان کلاس‌های بازیگری این هنرمند از اول شهریور ماه در تماشاخانه «دراما» به صحنه رفته است.

علاقه‌مندان برای تماشای این دو نمایش می‌توانند ساعت‌های 19 و 20:30 به آدرس فلسطین جنوبی، خیابان لبافی‌نژاد، کوچه زحل، بن‌بست اول، پلاک 2 مراجعه کنند.

کد خبر : ۳۰۰۳۷۴