خبرگزاری کار ایران

تهمورس پورناظری:

موسیقی "تنهایی لیلا" غیرقانونی‌ست / ترس جامعه‌ی موسیقی را فراگرفته‌ است

تهمورس پورناظری درباره موسیقی سریال تنهایی لیلا گفت: ساخت موسیقی این سریال به برادرم پیشنهاد شد اما او نپذیرفت. صاحبان اثر اصلا فکر نمی‌کنند که شاید صاحب اثر از محتوا و موضوع سریال راضی نباشد و به راحتی موسیقی را بدون اجازه پخش می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ تهمورس پورناظری در بخش دوم نشست امروز (دوشنبه 26 مرداد) که برای کنسرت-پرفورمنس "تهمورس و ما" ترتیب داده شده بود؛ از مشکلات و مسائل موسیقی سخن گفت.

در سرزمین ما هیچکس پاسخگو نیست

او در ابتدا بیان کرد: متاسفانه مدت‌هاست که جامعه موسیقی از اساتید تا شاگردان و عکاسان و خبرنگاران همگی روبروی هم ایستاده‌اند. موسیقی پاپ روبروی موسیقی سنتی،‌ کلاسیک روبروی پاپ و موسیقی سنتی روبروی هر دو ایستاده است. این درحالی رخ داده که ما همگی سوار بر یک کشتی هستیم و اگر کشتی موسیقی سوراخ شود همگی به زیر آب می‌رویم.

او ادامه داد: مشکل دیگری که در سرزمین ما و جود دارد عدم پاسخگویی است و این عدم پاسخگویی همه چیز را در مملکت خراب کرده است. متاسفانه هیچکس به هیچ کس پاسخگو نیست و این رفتار از سوی یک کارمند ساده تا مسئولان بلندمرتبه دیده می‌شود. ما باید به کمک یکدیگر در میان مسئولان و جامعه پاسخگویی را ایجاد کنیم.

پورناظری درباره برخی سرقت‌های هنری که به راحتی در جامعه رخ می‌دهد؛ گفت: این روزها شاهد هستیم که میلیاردها تومان موسیقی هنرمندان بدون اجازه و کاملا غیرقانونی با ادیت‌ها و سانسورهای متعدد در صداوسیما استفاده می‌شود. به‌طور مثال اتفاقی که درباره سریال تنهایی لیلا رخ داده؛ حیرت‌انگیز است. در این سریال موسیقی من در بخش‌هایی استفاده شده و به راحتی روی صحنه‌هایی از سریال قرارداده شده است. جالب این است که ساخت موسیقی سریال پیشتر به سهراب برادرم پیشنهاد شده بود که او نپذیرفت. من نمی‌دانم آیا مسئولان این سریال فکر نمی‌کنند شاید صاحب اثر اصلا علاقه‌ای به موضوع و محتوای سریال نداشته باشد. من از طریق یکی از دوستانم متوجه شدم که موسیقی من به صورت غیرقانونی روی این سریال قرار گرفته است.

او افزود: صداوسیما و رادیو بارها از موسیقی هنرمندان برای تبلیغات و برنامه‌های خودشان استفاده کردند. ما خودمان پیگیر این مسائل هستیم اما انتظار دارم که همگی به مسئله بپردازند.

ترس در جامعه‌ی موسیقی/ روزنامه همشهری با تصویر ساز مخالف است

این آهنگساز در انتقاد به فضای دانشگاه‌ها عنوان کرد: در دانشگاه‌های موسیقی اساتید فلان شاگرد را که نزد یکی دیگر از اساتید تحصیل می‌کنند به راحتی از درسی می‌اندازد و هرکس هر کاری که دوست دارد را انجام می‌دهد. من انتظار دارم که رسانه‌ها به این مسائل بپردازند. متاسفانه گاهی ادبیات تکراری رسانه‌ها نیز باعث شده که خوانده نشوند. اگر رسانه خوانده نشود موسیقی نیز دچار ضرر می‌شود چراکه ما هم دیده نمی‌شویم و مشکلات در جامعه مطرح نمی‌شود و به نوعی همان مسئله‌ای که اول گفتم (عدم پاسخگویی) در جامعه حل نمی‌شود.

پورناظری در اعتراض به شرایط سالن‌ها گفت: در کنار نقدهای متعددی که به موسیقی هنرمندان وارد می‌‌شود ما باید به شرایط سالن‌ها نیز بپردازیم بسیاری مواقع صدابرداری نامناسب سالن‌ها به موسیقی ضربه زده البته خیلی وقت‌ها هنرمندان از مطرح کردن اعتراض ‌ها سرباز می‌زنند چراکه در جامعه ما ترس تمام وجود هنرمندان را فراگرفته ترس از عدم دریافت مجوز یا عدم دریافت سالن کنسرت.

وی افزود: سالانه چندین میلیارد موسیقی به روزنامه همشهری پول می‌رساند درحالیکه این روزنامه از نشان‌دادن هنرمند خانم یا نشان‌دادن ساز ممانعت به عمل می‌آورد. چرا روزنامه‌ای که با ساز و هنرمند مشکل دارد باید از طریق موسیقی درآمدزایی داشته باشد.

پیگیری خبرنگار ایلنا برای گفتگو با محمدرضا شفیعی (تهیه‌کننده سریال تنهایی لیلا) بی‌نتیجه ماند و او اعلام کرد ترجیح می‌دهد در این‌باره گفتگو نکند.

کد خبر : ۲۹۸۰۰۳