خبرگزاری کار ایران

معتمدآریا در نشست مطبوعاتی «یحیی سکوت نکرد»:

صداوسیما بی‌وفایی می‌کند/ موقعیت فعلی سینما برایم بیگانه است

نشست خبری فیلم «یحیی سکوت نکرد» با حضور فاطمه معتمدآریا، کاوه ابراهیم پور(کارگردان)، تینا پاکروان( تهیه‌کننده) و ماهان نصیری (بازیگر خردسال فیلم) پیش از ظهر امروز (سه شنبه 13 مرداد) در نشر ثالث برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ فاطمه معتمدآریا با بیان این مطلب که من عادت دارم همه ناگفته‌هایم را با بازی‌هایم نشان دهم؛ این فیلم را اثری عاطفی و حسی دانست و گفت: فیلم بیشتر وام گرفته‌ی تجربه‌های شخصی کاوه ابراهیم‌پور و درست به همین دلیل دوستی داشتنی‌ست.

وی درباره چرایی قبول نقش عمه فیلم گفت: فیلم‌نامه را که خواندم؛ احساس کردم کم غلط‌تر از فیلم‌نامه‌هایی بود که اخیرا خوانده بودم. یکی از جاذبه‌هایی که موجب شد نقش را قبول کنم چندگانگی بود که در شخصیت عمه وجود داشت. او با وجود چهره‌ای سرسخت دارای قلبی مهربان و بسیار عاطفی بود. نشان دادن این رفتارهای زیرپوستی همچنین کار کردن با کودکان مرا برای قبول نقش تشویق کرد.

بازیگر فیلم «یحیی سکوت نکرد» اضافه کرد: برای من جذاب بود که به لایه‌های درونی یک شخصیت خشن بپردازم. این را هم باید درباره بازیگر خردسال فیلم بگویم که او چه از نظر دریافت‌های هوشی و چه ظرافت‌های بازی جدا یک بچه استثنایی بود و در ذاتش جاذبه‌ای ذاتی داشت.

وی؛ اکران فیلم در گروه هنروتجریه را اتفاق خوش‌یمنی عنوان کرد و ادامه داد: مخاطبی که برای دیدن فیلم در گروه هنر و تجربه می‌آید؛ سطح توقعش مشخص است که چه فیلمی را می‌خواهد تماشا کند. مطمئنا اکران چنین فیلم‌هایی حتی با سالن‌ها و سانس‌های محدود اما در گروهی خاص نتیجه‌ای بهتر از اکران آن‌ها در سالن‌هایی دارد که فیلم‌هایی مانند «مادر زنم را دوست دارم» در آن‌ها نمایش داده می‌شوند.

این بازیگر پیشکوست سینما و تلویزیون ادامه داد: درست است که ما از اکران فیلم در گروه هنر و تجربه خوشحال هستیم اما این موضوع هیچ تضادی با سینمای بدنه و تجاری ندارد. هنر و تجربه یک جایگاه ویژه دارد و فیلم‌های جاری سینمای ایران نیز جایگاهی مختص خود دارند و با هر کدام باید به اندازه خودشان برخورد کرد. این دو موضوع هیچ تضادی با هم ندارند.        

معتمدآریا؛ کار با تیمی با میانگین سنی سی و اندی سال را تجربه خوبی عنوان کرد که در آن تجارب خوبی تبادل شد. او همچنین به تعویق چند‌باره فیلم اشاره کرد که  نهایتا موجب شد فیلم در بهترین زمان و مکان ساخته و نمایش داده شود.

بازیگر «قصه‌ها» درباره عدم پخش چهره، صدا و نامش در تیزرهای تلویزیونی گفت: حذف چهره و صدای من بیشتر یک شوخی‌ست. چنین اتفاقاتی موجب بی‌اعتمادتر شدن رسانه‌های تصویری می‌شود. من مخلصِ جایی هستم که در آن رشد کرده‌ام اگر بی‌وفایی وجود دارد از طرف صداوسیماست که با چنین رفتارهایی ارزش‌های خودش را پایین می‌آورد.

وی درباره دلیل گزیده‌کاری و قبول نقش‌هایی که بیشتر از جنس فیلم‌های گروه هنر و تجربه هستند نیز گفت: از اولین فیلم‌ام «جدال» تا آخرین فیلم‌ام «یحیی سکوت نکرد» نمی‌توان بیشتر از سالی یک یا دو فیلم را در پرونده کاری‌ام پیدا کرد. کمااینکه همیشه سعی داشتم فیلم‌های خاص و به دور از هم را قبول کنم.

بازیگر «روسری آبی» با بیان این مطلب که "من با موقعیت فعلی سینما بیگانه‌ام" ادامه داد: من بیشتر کهنه‌پرستم و نسبت به سینمای قدیم تعلق خاطر دارم. این گزیده کاری چندساله‌ام نیز به این دلیل است که نمی‌توانم با این سینما ارتباط برقرار کنم و بیشتر فیلم‌های گروه هنر و تجربه  باب میل من است.  

معتمدآریا دلیل ماندگاری بازیگران در سینما را اعتماد به‌ نفس حرفه‌ای که دارد؛ عنوان کرد و به این نکته نیز اشاره کرد که در سینما بازیگرها ماندگارند نه استارها و سوپراستارها. البته استثنائاتی مانند مریل استریپ یا آمیتا باچان هستند که سوپراستار هستند و جایگاه باثباتی در سینما دارند؛ اما این یک فرمول فراگیر نیست.

وی ادامه داد: این‌که برای من در سینما نقش هست به این دلیل است که من خودم سعی می‌کنم این چرخه را نگه دارم.

معمتدآریا با بیان این مطلب که گویی در دورانی متفاوت نسبت به سال گذشته هستیم؛ گفت: در این دوره شعور و اعتماد مبنای کار حرفه‌ای است که با گروه هنر و تجربه یک جهت پیدا خواهد کرد و به دوران شکوفایی سینمای ایران بازخواهیم گشت.

وی درباره اکران فیلم‌هایی که در آن‌ها بازی کرده و تاکنون اکران نشده‌اند نیز گفت: "پریناز"، "صدسال به این سال‌ها" و "نیلوفر" فیلم‌هایی هستند که هیچکدام توقیف نیستند اما اجازه نمایش ندارند. امیدوارم با تشکیل گروه هنر و تجربه امکان نمایش این فیلم‌ها فراهم شود. فیلم‌هایی که نه خطری برای جامعه دارند نه مخاطب. آنها تنها به دلیل سلایق شخصی افرادی امکان نمایش پیدا نکردند که دیگر نیستند.

کاوه ابراهیم‌پور (کارگردان فیلم) کارکردن با ابرستاره‌ای مثل معتمدآریا را افتخاری برای خود عنوان کرد و گفت: کار ما نتیجه یک کار گروهی بود و زمانی که خانم معتمدآریا بازی در فیلم مرا قبول کردم؛ بال درآوردم. هرکس دیگری جای ایشان بود مطمئنا فیلم با چند پله اختلاف ساخته می‌شد.

وی به این نکته اشاره کرد که فیلم ساختن تنها برای سرگرمی یا فروش نیست بلکه باید ذره‌ای فرهنگ مردم را بالا ببرد. وی افزود: در ساخت این فیلم فروش آخرین چیزی بود که به آن فکر می‌کردم و بیشتر می‌خواستم داستانی را تعریف کنم که دوست داشتم.

کارگردان فیلم «یحیی سکوت نکرد» اکران فیلمش در گروه هنر و تجربه را اتفاق خوبی دانست و گفت: مشکل این گروه این است که مردم با دیدن فیلم‌ها در سانس‌ها و روزهای خاص ناآشنا هستند. آنها عادت دارند که فیلم از صبح تا شب در سینما اکران شود.

وی درباره دیده‌ نشدن فیلمش در جشنواره نیز گفت: فیلم ما در بدترین سانس ممکن اکران شد و این را در جشنواره می‌شنیدم که بسیاری؛ از روی شانس موفق به دیدن فیلم شدند اما از دیدن آن ابراز رضایت می‌کردند. این را هم باید بگویم که بسیاری انتقادها و نظرات درباره این فیلم از سوی کسانی بود که فیلم را ندیده قضاوت می‌کردند.

ابراهیم‌پور درباره فیلمش به این نکته هم اشاره کرد که نمی‌خواستم با مخاطب بازی کنم و او را به دنبال کشف و شهودی بکشانم بلکه از اول رو بازی کردم و همه اطلاعاتی که می‌خواستم را ابتدای فیلم به مخاطب ‌دادم. ترجیح من آن بود که مخاطب به دنبال کشف روابط باشد و جریان باز اطلاعات مدنظرم بود.

وی با بیان این مطلب که سعی کردم قضاوت و موضع‌گیری نداشته باشم؛ افزود: قصد من تعریف داستان بود. من روی لبه تیغ راه می‌رفتم. کمی لغزش فیلم من را به یک فیلم کودک ساده‌انگارانه تبدیل می‌کرد که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.

ابراهیم پور با اشاره به این مطلب که فیلمش یک اثر مستقل است؛ ادامه داد: این فیلم و فیلم‌های هنر و تجربه هیچ حامی جز مخاطب فهیمی که سینمای اندیشمند را دنبال می‌کند؛ ندارد . از مردم می‌خواهم این‌گونه فیلم‌ها را در شبکه‌های اجتماعی حمایت کنند.

ماهان نصیری (بازیگر خردسال فیلم) نیز بازی با خانم معتمدآریا را دلگرم کننده عنوان کرد و برای درآوردن برخی صحنه‌ها گفت: بعد از چند بار تکرار حس درمی‌آمد و من با حرص صحنه باغچه را بازی کردم.

تینا پاکروان (تهیه‌کننده فیلم) نیز فیلم را تجربه‌ای کاملا مستقل دانست و گفت: این کار یک کار گروهی بود که سرمایه‌گذارانش با یک نگاه انسانی در آن سرمایه‌گذاری کردند و فیلم قابل دفاع و شریفی است.

وی ادامه داد: ما مردم فهیمی داریم که تنها برای تفریح و سرگرمی به سینما نمی‌روند و دنبال یک قصه خوب و فیلم خوب هستند. و احترام به شعور آن‌ها باعث افزایش مخاطب می‌شود. امیدوارم که گروه هنر و تجربه در شهرستان‌ها هم اجرا شود.

کد خبر : ۲۹۵۱۳۴