خبرگزاری کار ایران

بررسی مشکلات مدیران تولید در سینمای ایران؛

سینمای ایران مدیریت‌بردار نیست

سینمای ایران اصلاً مدیریت را برنمی‌تابد. بسیاری از کارگردان‌ها هستند که می‌خواهند مدیران تولید را حذف کنند. بعضی تهیه‌کنندگان هم سعی می‌کنند از مدیران تولید غیرمتخصص استفاده کنند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا؛ اهالی سینما می‌گویند: "مدیران تولید بهترین نویسنده‌ی فیلم‌ها هستند زیرا چک‌ها را آنها می‌نویسند" به همین دلیل کسی تصور نمی‌کند یک مدیر تولید دچار مشکلات مالی باشد اما رئیس انجمن مدیران تولید از چیزی خلاف این نظر رایج سخن می‌گوید.

یونس صباحی (رئیس انجمن مدیران تولید سینما) با اشاره به وضعیت امروز شغلی مدیران تولید در سینمای ایران گفت: وضعیت شغلی مدیران تولید مثل سایر مشاغل خوب نیست. اینکه امروز گروهی از سینماگران می‌گویند وضعیت امنیت شغلی خوب نیست؛ واقع‌بینانه است نه سیاه‌نمایی.

وی ادامه داد: در همه بخش‌ها به نوعی نا امنی شغلی و ناامنی اقتصادی وجود دارد. این ناامنی در شغل‌ها هم از کل سینما نشأت می‌گیرد.

صباحی افزود: در طول سال به‌صورت متوسط 100 فیلم تولید می‌شود و از میان 100 فیلم حتی 10 فیلم نیز نمی‌تواند پول خودش را برگرداند و به سود برسد. یکی از  دلایل این مسئله هم محتوای آثار است که به فیلمنامه و روند ساخت فیلم بازمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه سینما از سه بخش: تولید؛ توزیع و نمایش تشکیل شده؛ افزود: رابطه بین این سه بخش و این چرخه در هر سه بخش به نوعی معیوب است. البته این معیوب بودن به معنی این نیست که بحران سینما را فراگرفته است بلکه ارتباط بین نمایش، تولید و توزیع درست نیست.

وی ادامه داد: در بخش تولید هیچ نوع تناسب اندام‌وار دستمزدی وجود ندارد یعنی دستمزدها متناسب با شغل‌ها نیست در نتیجه هزینه‌ها بالا می‌رود و فیلمسازان به سمت آثاری می‌روند که مخاطب از آنها استقبال نمی‌کند و پاسخگوی سینما نیست به همین دلیل تعداد تماشاگران سینما از  بیش از دو میلیون نفر در دهه 60 می‌رسد به 200 هزار نفر در دهه فعلی آن هم با رشد جمعیت، لذا فروش میلیاردی امروز هیچ سودی برای سینما ندارد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که در دهه 60 فیلم‌های خوبی ساخته می‌شد توجه به تخصص‌ها در سینما بود و یکی از این تخصص‌ها مدیر تولید بود. در دهه 60 گاهی دستمزد یک مدیر تولید برای یک فیلم از  دستمزد کارگردان یا حتی فیلمبردار نیز بیشتر بود اما امروز این میزان بسیار کم شده است.

 صباحی؛ نقش مدیران تولید را در سینما بسیار مهم دانست و افزود: مدیریت نه تنها در سینما بلکه در همه بخش‌ها یک اصل تعیین کننده است و در سینما هم یک اصل مدیریتی حاکم است  و مدیریت سینما به مدیران تولید سپرده شده است.

مدیر تولید فیلم مادر به کارگردانی علی حاتمی افزود: تهیه‌کنندگان فیلم‌ها در همه جای دنیا  بخش اجرایی ساخت یک فیلم  را به مدیران تولید می‌سپارند زیرا مدیر تولید کسی است که کالایی که قرار است تولید شود را ارزیابی می‌کند و شرایط آن را در بازار می‌سنجد و قطعاً  کالایی را تولید نمی‌کند که نتواند عرضه کند.

وی ادامه داد: کار تهیهکننده با مدیر تولید بسیار تفاوت دارد. تهیه‌کننده کسی است که مالک یک کار و صنعت است و تهیهکنندگان مالکان صنعت فیلمسازی هستند. مدیر تولید؛ تهیه‌کننده اجرایی است. ممکن است یک تهیه‌کننده در طول سال 4 فیلم تهیه کند و نمی‌تواند در هر 4 فیلم حضور داشته باشد لذا باید برای هرکدام از فیلم‌ها یک عامل اجرایی بگذارد به همین خاطر از مدیران تولید استفاده می‌کند.

 صباحی؛ مدیریت تولید را  یک تخصص  دانست و افزود: یکی از گرفتارهایی که وجود دارد؛ این است که سینمای ایران اصلاً مدیریت را برنمی‌تابد و بسیاری از کارگردان‌ها هستند که می‌خواهند مدیران تولید را حذف کنند. بعضی تهیه‌کنندگان هم سعی می‌کنند از مدیران تولید غیرمتخصص استفاده کنند درحالیکه مدیر تولید نماینده تهیه‌کننده و حافظ منافع او یا یا کارگردان نیست بلکه حافظ منافع همه سازندگان فیلم و محصول نهایی است.

مدیر تولید فیلم تجارت به کارگردانی مسعود کیمیایی افزود: در تولید یک فیلم؛ مدیر تولید نقش زیادی در کیفیت یک اثر دارد  و باید بتواند به تهیه‌کننده و کارگردان خط بدهد مثلاً اینکه وقتی یک فیلمنامه زمانش 120 دقیقه است باید براساس آن مدیریت و تولید شود لذا این تصور که مدیر تولید در ساخت یک  فیلم خرج‌کننده پول تهیهکننده است؛ غلط است.

 وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی؛ مدیران تولید بادانش وارد سینما شدند؛ افزود: امروز انجمن مدیران تولید  حدود 100 عضو دارد که اکثرشان افرادی کاربلد، بادانش و ماهر در حرفه خود هستند. حتی دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند اما متاسفانه امروز می‌خواهند نام مدیر تولید را از پروانه ساخت حذف کنند که کار کاملا غلطی است.

 وی ادامه داد: اینکه ما به حذف نام مدیر تولید از پروانه ساخت اعتراض کردیم نه به خاطر حذف یک اسم است بلکه ما دغدغه مدیریت را داریم و باید این‌ شان حفظ شود. وقتی نام مدیر تولید حذف می‌شود؛ فقط نام فرد حذف نمی‌شود بلکه مفهوم مدیریت حذف می‌شود و ادامه این روند مدیریت تولید را از بین می‌برد و بسیار خطرناک است.

وی؛ لزوم تعیین میزان دستمزد را برای مشاغل مختلف بسیار مهم دانست و افزود: ما در انجمن درباره دستمزدها و طبقه‌بندی آنها بحث و آنها را درجه‌بندی کرده‌ایم اما اعتقاد داریم نباید برای دستمزدها کف قرار داد بلکه باید برای آن سقف تعیین کرد و کف گذاشتن درست نیست.

وی ادامه داد: وقتی که شما برای دستمزد یا هزینه‌ها کف تعیین می‌کنید یعنی اینکه نامحدود می‌تواند برای آن فیلم یا پروژه هزینه شود و این مسئله کف اصلاً در هیچ  صنعتی مطرح نیست. امروز  سقف دستمزد  یک مدیر تولید برای یک پروژه سینمایی 30 میلیون تومان است البته این میزان دستمزد برای کار در  چند ماه یا روزهای مشخص شده نیست.

وی ادامه داد: یکی از  مشکلات سینمایی‌ها  قراردادهای  ماهیانه است، قراردادهای ماهیانه هیچگاه در سینما مطرح نبوده و غلط است. شکل  قرارداد به‌صورت ماهیانه در تلویزیون بوده و از آنجا وارد سینما شده است.

 صباحی افزود: یک فیلم سینمایی برای ساخت تعریف دارد از 80 دقیقه زمان یک فیلم  شروع می‌شود تا 120 دقیقه و براساس این زمان‌بندی می‌توان برنامه‌ریزی زمانی کرد مثلاً گفت چند روز ساخت آن طول می‌کشدبا این وجود در طول سال گذشته فقط 10 درصد مدیران تولید عضو انجمن فعال بودند و مابقی افرادی که به عنوان مدیر تولید در سینما حضور دارند؛ عضو انجمن نیستند یا اصلاً مدیر تولید نیستند درحالیکه ما امروز شرایط خوبی را در خانه سینما  فراهم کردیم تا مدیران تولید و علاقمندان به این شغل از مسیر درست وارد سینما شوند.

 وی ادامه داد: از آنجا که مدیر تولید در فیلم فردی است که سایر بخش‌های یک فیلم همچون صدابردار یا فیلمبردار را می‌تواند انتخاب کند، انجمن مدیران  تولید تفاهمنامه‌ای با هفت صنف دیگر  امضا کرده و متعهد شده مدیران تولید از اعضای این انجمن‌ها استفاده کنند.

 وی ادامه داد: ما با امضائ این تفاهمنامه‌ها مخالف ورود نیروهای تازه‌نفس نیستیم زیرا سینما همیشه محتاج نیروی تازه‌نفس است اما این نیروی تازه نفس باید از راه درست وارد سینما شود.

کد خبر : ۲۸۶۰۰۸