خبرگزاری کار ایران

دوتارنوازی خراسانی‌ها در اکسپوی میلان

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۱۸۷

گروه موسیقی «شمس» از شهرستان خواف بخشی از رپرتوار موسیقی و آیین‌های نمایشی منطقه خراسان جنوبی و رضوی را در اکسپوی 2015 میلان به‌نمایش می‌گذارد.

به گزارش ایلنا؛ دوتارنوازان خواف، مخاطبان خود در ایتالیا را با نواهایی محلی مانند ابیاتی در بدرقه حجاج سروده طبیب اصفهانی و مقام‌های «الله مدد» و «الله» آشنا می‌کنند. همچنین قطعاتی را در مدح امام رضا(ع) و حضرت علی(ع) نیز اجرا و دوبیتی‌های محلی خراسان را به مخاطبانی از کشورهای مختلف دنیا معرفی می‌کنند.

همچنین آفر، حتن و چوب‎‌بازی از آیین‌هایی است که در میلان توسط گروه خراسانی «شمس» به نمایش گذاشته می‌شود. همراه آیین‌ها و موسیقی منطقه خراسان، لباس این منطقه به‌عنوان بخشی از فرهنگ‌شان توسط این گروه به دنیا معرفی خواهد شد. لباس‌هایی چهل تریزه (تکه) به رنگ سفید و از جنس کرباس همراه جلیقه‌ای مشکی (برای نشان دادن تاریکی در برابر روشنایی) که شال سری از پارچه‌ای نازک، پتک‌هایی برای محافظت از سرما در زمستان و گزند حشرات در تابستان و کفش‌هایی چرمی که آن را تکمیل می‌کند.

آیین «آفر» مجموع حرکاتی است که مراحل کشت گندم را نشان می‌دهد. این حرکات از مراحل اولیه انتخاب زمین توسط کشاورز تا جوانه زدن بذر، نگهبانی کشاورز و پاسداشت از محصول، درو کردن محصول و نشان دادن سال بد و کم حاصل بازدن یک دست بر سر، نشان دادن سال قحطی با زدن دو دست بر سر، عبادت به درگاه خدا با نگه داشتن دو دست در جلوی صورت و قرار دادن دست راست بر زمین به نشانه قدردانی از مادر زمین را به نمایش می‌گذارد.

«حتن» نیز آیین پهلوانی و به نوعی تلاش برای نشان دادن آمادگی جسمانی مردان خطه خراسان است که با اجرای حرکاتی، سلحشوری مردمان این منطقه را به نمایش می‌گذارد و به نوعی نیز معرف وحدت است. این آیین، به همراهی سرنا و دهل‌نوازی اجرا کنندگان به‌نمایش درمی‌آید.

 در آیین چوب‌بازی دو نماینده از دو قوم با هم مبارزه می‌کنند و در نهایت با دوستی این رقابت را به پایان می‌برند. حرکات نمایشی این آیین، مراحل مبارزه جسمانی این دو فرد را نشان می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز