خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای «ستوان اینیشمور» مطرح شد:

معجونی دفاع از رپرتوآر را پس گرفت/ عده‌ای از استقبال تماشاگر سوءاستفاده می‌کنند

کارگردان نمایش «ستوان اینیشمور» گفت: از این به بعد شاهد اجراهایی خواهیم بود که دربه در می‌شوند. یعنی مدتی در یک سالن به صحنه می‌روند و مدتی بعد ادامه اجراها را در سالن دیگر دنبال می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگردان نمایش «ستوان اینیشمور» درباره دلایل انتخاب این نمایش‌نامه از بین متن‌های مارتین مک‌دونا و تب اجرای آثار این نویسنده ایرلندی در یکی دو سال گذشته بیان کرد: این تب فقط منحصر به کشور ما نیست و اینطور به نظر می‌رسد تئاتر آمریکا را هم تحت تاثیر قرار داده است اما ترجمه نمایش‌نامه‌های این نویسنده در ایران عمر زیادی ندارد و یکی دو اجرای جدی در کنار بعضی تجربه‌های دانشجویی اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: در میان مجموعه‌هایی که از این نویسنده مطالعه کردم، ترجمه «ستوان اینیشمور» برایم اهمیت زیادی داشت چون خیلی به فکر دراماتورژی نبودم و ترجمه خانم زهرا جواهری به نظرم خوب بود و تصور کردم نیاز چندانی به دراماتورژی ندارد.

8

معجونی خاطرنشان کرد: نکته مهم در نمایش «ستوان اینیشمور» ایجاد فضای دوگانه خشونت و کمدی توامان به نظر می‌رسد و این مهمترین ویژگی است که رسیدن به آن سخت خواهد بود. ابتدا نگرانی‌های زیادی از میزان خشونت داشتم اما هر قدر پیشرفتیم فضای کمیک موجود نگرانی‌هایم را کاهش داد.

کارگردان نمایش «باغ آلبالو» با بیان اینکه «ستوان اینیشمور» شاید یکی از خشن‌ترین نمایش‌نامه‌های مک دونا باشد درباره نظر هیات گفت: باز بین‌ها هم به خشونت‌های موجود در صحنه‌ها اشاره‌هایی داشتند اما من نگران نبودم چون فضای کمیک و گروتسک موجود به خوبی اتمسفر را تلطیف می‌کند.

این هنرمند همچنین درباره تعیین سن مثبت شانزده سال برای این نمایش توضیح داد: تعیین سن مثبت 16 به دلیل خشونت موجود در این نمایش نیست بلکه تدبیر مرکز هنرهای نمایشی از سال جدید است که باید در تمامی آثار رعایت شود. البته ما در بازی‌های رایانه‌ای شاهد خشونت‌های به مراتب بیشتری هستیم که آنچه در متن مک دونا وجود دارد در برابر آن شوخی به نظر می‌رسد. اما به هر حال مسئولان در نظر دارند ما اشاعه‌دهنده فرهنگ خشونت نباشیم که به تصمیم آنها احترام می‌گذاریم.

کار کردن با این شرایط برایم سخت شده است

سرپرست گروه تئاتر لیو در ادامه نشست رسانه‌ای «ستوان اینیشمور» به شرایط فعلی حاکم بر تئاتر پرداخت و گفت: اگر به این ترتیب پیش برود شاید دیگر نتوانم اینجا کار کنم، چون قاعده 30 اجرا عملا کفاف هزینه‌های یک گروه تئاتری را نمی‌دهد. این تنها بحث گروه «لیو» نیست چون از این به بعد شاهد اجراهایی خواهیم بود که دربه در می‌شوند. یعنی مدتی در یک سالن به صحنه می‌روند و مدتی بعد ادامه اجراها را در سالن دیگر دنبال می‌کنند.

او افزود: از طرفی ناچار می‌شویم هزینه بلیت را افزایش دهیم و من در شرایطی که روزگاری قیمت 20 هزار تومانی بلیت تئاتر برایم عجیب بود، الان با قیمت 25 هزار تومانی مواجه هستم.

معجونی مسئولان فرهنگی را خطاب قرار داد و اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم امروز تماشاگرانی وجود دارند که گروه سنی آنها بسیار پایین است ولی مسئولان به این نکته توجه نمی‌کنند. شاید چنین استقبالی در هیچ نقطه جهان نظیر نداشته باشد و با جدیت می‌توان گفت این تعداد تماشاگر کم سن و سال در سالن‌های تئاتر اروپا دیده نمی‌شود. ما نه تنها از این نعمت استفاده نمی‌کنیم، بلکه گاهی سوء‌استفاده اتفاق می‌افتد و چنین عنوان می‌شود حالا که تماشاگر استقبال می‌کند هر قدر امکان دارد از آنها پول بیشتری بگیریم.

وی چنین نگاهی را سوء استفاده از ظرفیت‌های موجود دانست و بیان کرد: ما بارها اعلام کردیم الان که کمک هزینه به گروه‌ها پرداخت نمی‌شود حداقل سوبسید را به تماشاگر پرداخت کنید. سرمایه‌گذاری فقط ساخت سالن و شکل دادن به گروه‌های تئاتر نیست؛ بلکه راضی نگهداشتن و هدایت تماشاگر اهمیت به مراتب بیشتری دارد. اما امروز کار به جایی رسیده که برخلاف گذشته آمار تماشاگران بعضی نمایش‌ها اعلام نمی‌شود.

حسن معجونی

کارگردان نمایش «به‌خاطر یک مشت روبل» با تاکید براینکه شاهد هستیم به بهانه خصوصی شدن در تئاتر هر اتفاقی رخ می‌دهد خاطرنشان کرد: این دهه اتفاق عجیبی در حال رخ دادن است ولی ما نه تنها از این فرصت استفاده نمی‌کنیم، بلکه این شانس را می‌سوزانیم. همه قیمت‌های بلیت را افزایش می‌دهند و اصلا کیفیت مد نظر نیست. شاهد هستیم در سالن‌ها نمایش‌های بی‌کیفیت به صحنه می‌روند که قیمت بلیت‌شان با کارهای نازل تفاوت ندارد؛ این تصمیم‌ها به تئاتر آسیب می‌زند.

معجونی بار دیگر اهمیت توجه به تماشاگر و حفظ این ظرفیت را مد نظر قرار داد و گفت: ما به‌جای آنکه مخاطب را دو دستی بچسبیم باید مثل هشت‌پا با هشت دست آنها را حفظ کنیم. من از اینکه رفقایم کار می‌کنند ناراحت نیستم اما شما وقتی به سال گذشته نگاه می‌کنید اصلا اجراهای اورجینالی در سالن‌ها به صحنه نرفته است، بلکه از یک سالن به سالن دیگری رفته و آنجا اجرای خود را ادامه داده است. ما باید به شان سالن احترام بگذاریم و اینکه یک نمایش در سالنی جواب داده  حالا در سالن دیگری روی صحنه برود موجب محدود شدن ظرفیت می‌شود.

سپرست گروه تئاتر «لیو» خاطرنشان کرد: گروه ما بعد از نمایش «باغ آلبالو» کار نکرد به این دلیل که به هر سالنی مراجعه کردیم مدیران گفتند ظرفیت تکمیل است. اما واقعا چه نمایش‌هایی و با چه کیفیتی روی صحنه رفت.

دیگر از رپرتوآر دفاع نمی‌کنم/ دوستان دچار سوءتفاهم شدند

کرگردان نمایش «مترسگ» درباره اجراهای رپرتوآر و اشتباهی که طی سالها اخیر به این عنوان در جریان است؛ توضیح داد و بیان کرد: ما زمانی از اجرای نمایش‌ها به صورت رپرتوار دفاع می‌کردیم، اما گویا برای دوستان سوء‌تفاهمی پیش آمده که موجب می‌شود دفاع خودم از رپرتوآر را پس بگیرم. رپرتوار این نیست که اجرایی را در محل دیگری تکرار کنیم.

او ادامه داد: سیاست مدیران مشخص نیست و شاهد هستیم به نمایش‌هایی سالن داده می‌شود که تماشاگر ندارند. گاهی با خودم فکر می‌کنم ای کاش فقط یک سالن وجود داشت که مدیریت آن می‌گفت می‌خواهم به نمایش‌هایی سالن بدهم که تماشاگر دارد ولی ما زمان فرصت اجرا در یافت می‌کنیم و از آن بهره نمی‌بریم.

رضا بهبودی

رضا بهبودی یکی از اعضای گروه تئاتر «لیو» و بازیگر نمایش ستوان اینیشمور در همین رابطه توضیح داد: رپرتوار باید جنبه مطالعاتی داشته باشد. مانند اتفاقی که برای آثار سینمایی در سینماتک‌ها رخ می‌دهد. متاسفانه به هیچ وجه در آنچه به عنوان رپرتوآر تئاتر به صحنه می‌رود شاهد چنین نگاهی نیستیم و فقط بحث درآمدزایی مطرح است.

این هنرمند همچنین به نقش خود‌ (پدر پاتریک ستوان سابق اینیشمور) اشاره کرد و ادامه داد: همانطور که آقای معجونی اشاره کرد یافتن مرز گروتسک در نمایش بسیار اهمیت دارد. البته در بین نویسندگان ایرلندی این یک سنت است که امور بسیار عادی درباره امور قریب صحبت می‌کنند. از "برنارد شاو" گرفته تا "ساموئل بکت" بزرگ این روند را مشاهده می‌کنیم که به نوعی سنت پشت سر مارتین مک دونالد به حساب می‌آید. امیدوارم به حد و مرزهای بین خشونت و کمیک در نمایش برسیم و پاسخگوی اعتماد مخاطبان باشیم.

سعید چنگیزیان: بازیگر امروز رها شده است

سعید چنگیزیان یکی دیگر از بازیگران نمایش «ستوان اینیشمور» با اشاره به صحبت‌های حسن معجونی خاطرنشان کرد: امروز در تئاتر شاهد اجراهایی هستیم که معیار مشخصی ندارد ولی ما در گروه تئاتر لیو تلاش می‌کنیم این اتفاق بیفتد و فکری وجود داردکه درست و غلط را گوشزد می‌کند.

سعید چنگیزیان

او ادامه داد: بازیگر امروز رها شده است و هر کاری که تماشاگر دوست داشته باشد انجام می‌دهد؛ به توان خود فکر نمی‌کند و بیشتر خواست دیگران را مد نظر قرار می‌دهد. ولی در این گروه ما تحت تاثیر زیبایی شناسی حسن معجونی هستیم و به هیچ وجه خودخواهی در کار دیده نمی‌شود.

لیلا پرورش که در کنار بهارک خاوری تهیه‌کنندگی این نمایش را برعهده دارد درباره تصمیم خود به همکاری مجدد با گروه تئاتر لیو گفت: در برگزاری فستیوال مونولیو تجربه خوبی داشتم و همین عامل موجب شد بار دیگر با آقای معجونی همکاری کنم. شرایط تهیه‌کنندگی در تئاتر به شکلی است که وضعیت را نسبت به سینما متفاوت می‌کند. شما وقتی به عنوان تهیه‌کننده یک اثر سینمایی حاضر می‌شوید به نوعی صاحب فیلم هستید اما در تئاتر این‌طور نیست.

وی با گلایه از زمان اندک اجرای نمایش‌های با کیفیت بیان کرد: سی روز واقعا زمان کمی برای اجرای این نمایش است؛ آن هم در شرایطی که شما تئاترهای دسته چندمی را می‌بینید که ماه‌ها روی صحنه هستند. بهترین تئاتر در کشور ما با گروه بازیگران و کارگردان حرفه‌ای فقط 30 روز اجازه اجرا دریافت می‌کند حداقل حق گروه‌هایی با این درجه کیفیت دو ماه حضور روی صحنه به نظر می‌رسد یا می‌توانیم به آنها بگوییم سه ماه تابستان اجرا خواهید داشت.

3

رضا بهبودی، سعید چنگیزیان، نوید محمدزاده، هوتن شکیبا، مازیار سیدی، امیرحسین طاهری، به‌آفرید غفاریان و فربد فرهنگ در نمایش «ستوان اینیشمور» به ایفای نقش می‌پردازند.

پیش‌فروش بلیت‌های این نمایش از امروز شنبه – 23 خرداد – در سایت http://www.gisheh.net/ آغاز می‌شود که علاقه‌مندان در این مدت می‌توانند بلیت‌ها را با 5 هزار تومان تخفیف تهیه کنند.

نمایش «ستوان اینیشمور» نوشته مارتین مک‌دونا به کارگردانی حسن معجونی از سوم تیرماه ساعت 21 در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

کد خبر : ۲۸۳۴۸۴