خبرگزاری کار ایران

پیروز ارجمند با انکار هرگونه سانسور در موسیقی کشور مطرح کرد:

راه‌اندازی ارکستر ملی از سمفونیک ضروری‌تر بود

روز گذشته (7 خرداد) مراسم بزرگداشت فرهاد فخرالدینی با حضور هنرمندان برگزار و در انتها از آلبوم تصویری اجرای ارکستر مهرنوازان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ این مراسم با حضور چهره‌هایی چون؛ احمد پژمان، لوریس چکناواریان، پوریا اخواص، علی قمصری، محمدعلی بهمنی، تینوش بهرامی، سالار عقیلی، کیوان ساکت، هوشنگ کامکار، ارسلان کامکار،  پیروز ارجمند و محمد سریر در مجموعه آسمان و به همت شرکت نغمه حصار برگزار شد.

محمد سریر درباره اهمیت حضور فرهاد فخرالدینی در موسیقی ایران گفت: یکی از مهمترین ارکسترهای ایران توسط آقای فخر الدینی در سال 77 تاسیس شد که هدف و وظیفه‌اش حفظ موسیقی ایران بود. موسیقی کشورهای مختلف بخشی از هویت آن‌هاست و ما باید این ضرورت را احساس کنیم که حضور ارکستر ملی هویت ما را حفظ می‌کند.

او ادامه داد: این روزها بحث‌های بسیاری درباره اینکه ضرورت حضور ارکستر ملی بیشتر است یا ارکستر سمفونیک مطرح می‌شود اما واقعیت این است که موسیقی سمفونیک به دلیل وجوح مختلف و چند لایه بودنش موجب بالا رفتن سطح تفکر و اندیشه می‌شود و موسیقی الی هم هویت ماست که باید باقی بماند پس باید بدانیم که حضور هر دو ارکستر واجب و ضروریست.

محمدعلی نجفی (کارگردان) ضمن تقدیر از شخصیت و برخورد فرهاد فخرالدینی؛ به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: موسیقی و سینما از جمله‌ هنرهایی بودند که ابتدای انقلاب وجودشان زیر سوال بود. در آن شرایط با مشورت حسین علیزاده با آقای فخرالدینی برای ساخت موسیقی سریال سربداران فعالیت کردیم. سال 93 وقتی حوزه هنری از کارگردان هایی که آثار تاریخی داشتند تقدیر می‌کرد؛ هنگام معرفی هر فیلم موسیقی آن نیز پخش می‌شد و طبعا چند ردیف اول به تشویق کارگردان می‌پرداختند. زمانی که موسیقی فیلم سربداران پخش شد؛ تمام سالن ایستاد و به تشویق پرداخت. مجری برنامه به من گفت که می‌بینی چگونه برایتان دست می‌زنند؟ و من در پاسخ گفتم آن‌ها برای فرهاد فخرالدینی و این موسیقی بی‌نظیر دست می‌زنند.

پیروز ارجمند (مدیر دفتر موسیقی) با بیان اینکه شاگرد فخرالدینی‌ست؛ گفت: من 4 سال در دانشگاه دانشجوی آقای فخرالدینی بودم و باید بگویم ایشان به عنوان یک آهنگساز، مولف، پژوهشگر و رهبر ارکستر بیش از هر چیز معلم اخلاق من بودند.

او درباره اقدامات مهم فخرالدینی گفت: سال 67  توفیق آن را داشتم که مکاتب اساتیدی چون مشکاتیان، مجید کیانی، فخرالدینی و ... بهره ببرم. در شرایطی که آوردن ساز به دانشگاه هم ممنوع بود و رشته موسیقی کاملا زیر سوال بود؛ آقای فخرالدینی و صفوت تلاش بسیاری برای برقراری دانشگاه کشیدند.

او با تاکید بر اینکه شاید لازم بود ما ارکستر ملی را پیش از ارکستر سمفونیک راه‌اندازی کنیم؛ بیان کرد: فکر می‌کنم حضور این ارکستر ضروری‌تر از حضور ارکستر سمفونیک است. استاد فخرالدینی زمانی با ارکستر موسیقی ملی قطع همکاری کرد اما در سال قبل خدمت ایشان رسیدیم و خواستیم که درباره حضور در ارکستر موسیقی ملی برنامه‌ریزی کند و ایشان نقش بسیار زیادی را در شکل‌گیری این مجموعه موسیقایی انجام داد و ارکستر را به رپرتوار‌های گسترده‌ای تجهیز کرد که اتفاق مهمی در تاریخ تشکیل ارکستر موسیقی ملی است.

مدیر دفتر موسیقی ارشاد درباره ممیزی آثار هنرمندان نیز بیان کرد: در دفتر موسیقی هیچ اثری ممیزی نمی‌شود و من خواهش می‌کنم کسی این واژه را به کار نبرید. موسیقی بی‌کلام همانگونه که هست؛ در کمترین زمان مجوز می‌گیرد و اشعار نیز زیر نظر آقای بهمنی؛ برای حفظ شئونات بررسی می‌شوند. آقای معتمدی جایی گفته بودند که 6 ماه برای دریاف مجوز منتظر ماندند در حالی که این تنها به دلیل کسر مدرک بود. من اطمینان می‌دهم تمام کسانی که آثار هنرمندان را بررسی می‌کنند اهلیت دارند و هیچ ممیزی صورت نمی‌گیرد.

فرهاد فخرالدینی (آهنگساز و رهبر ارکستر) که در پایان برنامه روی صحنه آمد؛ با تاکید بر اینکه هنوز درحال یادگیری‌ست؛ عنوان کرد: حضور تمامی عزیزان و بزرگواران باعث مباهات و افتخار من است. من واقعا هنوز درحال یادگیری هستم. بدانید که خیلی از شماها به من بسیار آموختید و خودتان خبر ندارید.

او ادامه داد: احمد پژمان دوست یرینم که سابقه 50 ساله در رفاقت داریم تأثیر بسیاری در من داشت. از  نجفی بسیار یادگرفتم. زمانی من در رادیو سمت مهمی داشتم اما به خواسته‌های واقعی‌ام نمی‌رسیدم و فعالیتم و آثاری که تولید می‌کردم به تصنیف و ترانه محدود می‌شد. در آن زمان آرزویم انجام کاری بزرگ و وسیع‌تر بود درست در روزگاری که از رادیو کنار کشیده بودم و دیگر در هیچ جا تدریس نمی‌کردم و هنرکده موسیقی ملی تعطیل بود؛ آقای نجفی به سراغ من آمد و راه تازه‌ای به سوی من گشود. اگر نجفی به سراغ من نمی‌آمد موسیقی سریال سربه‌داران هرگز ساخته نمی‌شد.

او درباره روابطش با نوازندگان ارکستر موسیقی ملی نیز اظهار داشت: من نوازندگان ارکستر را قلبا دوست دارم و آن‌ها نیز همینطور به من لطف دارند. واقعا از همه بزرگوارانی که برای این مراسم آمدند ممنونم و تشکر می‌کنم از خادمان موسیقی مانند خانواده بزرگ کامکارها و لورریس چکناواریان که زحمت بسیاری برای موسیقی این مملکت کشیدند.

در پایان این مراسم؛ آلبوم تصویری اجرای ارکستر مهرنوازان در اسفند 1392  رونمایی شد. این آلبوم که تهیه آند بر عهده شرکت نغمه حصار است؛ از دیروز در سراسر کشور منتشر شد. در این اثر فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر مهرنوازان و سالار عقیلی خوانندگی را برعهده دارد.

کد خبر : ۲۸۰۳۰۶