خبرگزاری کار ایران

شاعرانگى در انتزاع، ره‌آورد سه استاد آکادمیک هنر در بوم

گالرى بوم، عصر اولین روز خرداد ٩۴ خورشیدى، لبریز از هنرمندان و هنرجویان شد تا تازه‌ترین نقاشى‌هاى سه استاد آکادمیک هنر را در نمایشگاه لایه‌هاى انتزاع به تماشا بایستند.

به گزارش ایلنا؛ فصل مشترک نقاشى‌هاى همایون سلیمى، هادى جمالى و رضا خدادادى در عین سبک انتزاعى آثارشان، نوعى شاعرانگى و رویکردى رمانتیک به محیط پیرامونى و طبیعت است که در پهنه بوم‌هاى بزرگ بازتاب داده‌اند.

همایون سلیمی عضوهیات علمی دانشگاه هنر تهران است، او که با ده اثر بدون عنوان ترکیب مواد روی بوم در این نمایشگاه حضور دارد؛ در مورد آثارش گفت: این کار‌ها از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ کار شده‌اند. آثاری که ابعاد کوچکتری دارند قدیمی‌تر و آنهایی که بزرگ‌ترند جدید‌تر هستند. زمینه این آثار اکریلیک است و از پودر رنگ و چسب در آن‌ها بهره گرفته‌ام که بافت‌های کار‌ها در اثر استفاده از پودر رنگ و چسب بوجود آمده‌اند. در این آثار رنگ‌ها لایه لایه روی هم می‌آیند و بعد قسمت‌های برجسته آن به وسیله سمباده برداشته می‌شود از زیر رنگ‌هایی که گذاشته شده بیرون می‌آید.

او با اشاره به فضای استاندارد گالری بوم برای نمایش آثار گفت: تابه حال در هیچ گالری و موزه‌ای کار‌هایم را به این شکل با این نور مناسب ندیده بودم. به نظرم گالری بوم در زمینه نمایش آثار بسیار حرفه‌ای عمل کرده است، مشخص است که برای برگزاری چنین نمایشگاهی تلاش‌های بسیاری کرده‌اند.

هادی جمالی؛ عضو هیأت علمی دانشکده هنر ومعماری دانشگاه آزاد اسلامی است، او با ده اثر بدون عنوان ترکیب مواد بر روی صفحات آلومینیوم در این نمایشگاه حضور دارد، وی در مورد آثاری که در نمایشگاه «لایه‌های انتزاع» به تماشا گذاشته است گفت: به مدت ۱۵ سال بر روی آثاری که در این نمایشگاه ارائه داده‌ام متمرکز بوده‌ام، پیش از این فیگوراتیو کار می‌کردم اما از ۱۵ سال قبل آرام آرام بسمت نقاشی آبستره، هنر تجریدی که فیگور در آن حضور ندارد و تنها شامل رنگ و فرم می‌شود گرایش پیدا کردم. ابتدا این آثار را بر روی کاغذ و بوم کار می‌کردم تا اینکه به طور اتفاقی همه آن‌ها را بر روی فویل آلومینیوم کار کردم. ابتدا بر روی این فویل‌ها، طراحی می‌کنم، خط می‌نویسم و نقش و نگارهای مدنظرم را ایجاد می‌کنم و سپس آن را پتینه می‌کنم. در این آثار می‌توان هره‌های نمای ساختمان‌ها، رج آجر، آینه کاری‌های قدیمی، آثار تاریخی و صنایع دستی تخریب شده را دید. کارهای سنتی را دستمایه آثارم قرار می‌دهم و از رنگ و فرم‌هایی در آثارم بهره می‌گیرم که هم ایرانی وهم مدرن باشند.

پالت رنگی آثار جمالی از رنگ‌های شارپ و زنده و درعین حال پخته و عمیق تشکیل شده است، او با اشاره به آنکه در آثارش بیشتر از رنگ‌های ایرانی چون فیروزه‌ای بهره می‌گیرد؛ گفت: سعی دارم در آثارم از رنگ‌های محدود تری استفاده کنم تا کار‌هایم جذاب‌تر و دارای معنویت بیشتری شوند. رنگ برای من مقدس است، به نظرم بهتر است که رنگ‌های کمتری در آثار بکار گرفت و بوسیله آن مفهوم مورد نظر را بیان کرد.

او نمایشگاه «لایه‌های انتزاع» را نمایشگاه خوبی دانست و گفت: همه آثار این نمایشگاه جزء آرشیو خصوصی گالری بوم محسوب می‌شود. آثاری که در این نمایشگاه از من و همایون سلیمی و رضا خدادادی به تماشا گذاشته شده است فضاهای متفاوتی دارند اما همه انتزاعی و آبستره هستند.

رضا خدادادی عضوهیات علمی دانشگاه هنر تهران است، اوکه با ۱۴ اثر از مجموعه «حیرانی» با تکنیک رنگ روغن و اکرلیک بر روی بوم در این نمایشگاه حضور دارد، در مورد آثارش گفت: ایده اولیه این مجموعه در حدود ۱۵ سال پیش از طبیعت بوجود آمد. طبیعت آموزگار و استاد بزرگی است. در این آثار مقصودم بازنمایی دوباره طبیعت نبوده علت آن هم این است که هرگز نمی‌توانم مانند طبیعت کار کنم زیرا طبیعت بسیار زیبا و کامل است. در این آثار تنها قصد داشتم احساسم از طبیعت و از لحظه‌ای که برای من حادث شده را بیان کنم. هنگام نقاشی کردن این آثار قصد داشتم هم ماهیت طبیعت را حفظ کنم و هم حالت شعر گونه و موسیقیایی به کار دهم. این مجموعه تا به حال در نمایشگاه‌ها و موزه‌های متفاوتی در کشورهای مختلف نمایش داده شده است.

خدادادی بیشتر از رنگ‌های سرد در این آثار بهره گرفته است، او با اشاره به نگاه تجسمی که در استفاده از رنگ‌ها در این آثار داشته است؛ گفت: بخشی از پالت رنگی این آثار سلیقه‌ای و بخش دیگر برای ایجاد تنوع رنگی انتخاب شده است. چند فاکتور دست به دست هم داده‌اند که در این آثار بیشتر از رنگ‌های سرد چون آبی بهره بگیرم یکی تاثیر زادگاه من شهر اردبیل است که سرد‌ترین نقطه ایران محسوب می‌شود و دیگر اینکه با رنگ سرد ارتباط بیشتری برقرار می‌کنم و احساس می‌کنم رنگ‌های سرد معنوی ترند و به آن فضای شاعرانه و عرفانی مدنظرم نزدیکی بیشتری دارند.

وی برگزاری نمایشگاه «لایه‌های انتزاع» را بسیار حرفه‌ای دانست و گفت: برایم بسیار جالب است که در ایران به یک برند و استاندارد خاص در برپایی نمایشگاه‌های هنری رسیده‌ایم. از تمامی کسانی که برای برگزاری این نمایشگاه همکاری کرده‌اند تشکر می‌کنم زیرا می‌دانم که در بازه زمانی کوتاهی کارهای بسیاری از نصب و پرزنت آثار تا چاپ کاتالوگ ارزنده انجام شده است. به نظرم این گروه می‌توانند مدیریت بزرگ هنری کنند زیرا برای برگزاری این نمایشگاه بسیار توانمند عمل کرده‌اند.

نمایشگاه «لایه هاى انتزاع» تا ١٢ تیر در گالرى بوم واقع در خیابان ولیعصر، بالاتراز نیایش، کوچه ارمغان غربی پلاک ١١، دایر است.

کد خبر : ۲۷۸۸۵۷