خبرگزاری کار ایران

سرانجام بیمه طلایی هنرمندان سینما و تئاتر از زبان رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما

تا امروز بیمه طلایی سینماگران و هنرمندان تئا‌تر با همکاری جامعه صنفی تهیه‌کنندگان؛ خانه تئا‌تر؛ بیمه ایران و حمایت‌های دولت برقرار شده است. این بیمه بخش زیادی از مشکلات هنرمندان را مرتفع کرده اما به‌نظر می‌رسد برخی که این امر با منافعشان تضاد دارد؛ ضرورتی برای ادامه فعالیت این بیمه نمی‌بینند.

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما با اشاره به آخرین وضعیت بیمه طلایی هنرمندان به خبرنگار ایلنا گفت: بیمه طلایی سینماگران و هنرمندان تئا‌تر تا ۹ اردیبهشت سال‌جاری معتبر بوده و به‌رغم پیگیری‌های فراوان برای تمدید و استمرار بیمه، با کمال تاسف براساس شواهد به‌نظر می‌رسد به دلیل بعضی مخالفت‌ها، تنگ‌نظری‌ها و رفتارهای قیم‌مابانه آنهم از درون برخی صنوف و همچنین کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی‌های برخی افراد خاص که با توزیع امکانات به‌صورت مساوی بین هنرمندان مشکل داشته و بنای کار صنفی را در گردونه و حلقهٔ بسته و خاص می‌بینند، ظاهرا سمت و سوی نهادهای تصمیم‌گیر به طیف و نگرش مذکور، امکان تمدید بیمه طلایی هنرمندان را بسیار ضعیف کرده است.

سیدضیاءالدین هاشمی با اشاره به اینکه قطع این بیمه باعث نگرانی بسیاری از خانواده‌هایی می‌شود که با استفاده از آن در حال درمان اعضای خود هستند؛ گفت: این نگرانی به اندازه‌ای است که در چند روز گذشته تماس‌های مکرر اعضاء مبنی بر وضعیت بیمه در سال‌جاری و از طرفی نگرانی‌های حاصل از این بلاتکلیفی همکاران ما در خانه تئا‌تر را بر آن داشت؛ در جلسه‌ای که در خانه تئا‌تر بین هنرمندان تئا‌تر و وزیر محترم بهداشت برگزارشد، به جد تقاضای استمرار بیمه تکمیلی طلایی هنرمندان را داشته‌ باشند. تاجایی‌که وزیر محترم بهداشت؛ جناب آقای هاشمی با حسن نیت و درایتی که در ایشان مشهود است؛ معاون محترم فرهنگی وزارتخانه(آقای دکتر ایازی) را مامور به پیگیری این مهم نموده و ایشان نیز در جلسه‌ای با حضور معاونان محترم وزارت ارشاد، آقایان دکتر ایوبی و دکتر مرادخانی موضوع را پیگیری و نامبردگان خواستار ادامه فعالیت بیمه تکمیلی شده‌اند.

هاشمی با تاکید بر اینکه بیمه تکمیلی هنرمندان یک حرکت صنفی و عام‌المنفعه برای آحاد هنرمندان سینما و تئا‌تر بوده، گفت: نباید اجازه دهیم اقدامی کاملا صنفی توسط برخی اصناف رنگ و بوی جناحی و سیاسی پیدا کرده و مسیر خدمت‌رسانی به هنرمندان نجیب و شریف به بیراهه رفته و وجه‌المصالحه و بهانه‌ی تسویه‌حساب‌های فردی و شخصی قرار گیرد. امروز در شرایطی قرار داریم که استمرار بیمه تکمیلی در سال‌جاری برای هنرمندانی که مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج هستند (که متاسفانه تعداد آن‌ها کم هم نیست) در حکم امنیت خاطر و پشتوانه مالی عمل کرده و لاجرم مجال اعمال سلیقه‌های فردی و تسویه حساب‌های جناحی نیست!

هاشمی در ادامه افزود: دوستانی که با گرای غلط به وزارت ارشاد مسیر استمرار این بیمه را مخدوش نموده‌اند، اگر به واقع دغدغه‌ی صنف و کار صنفی دارند، که انشاء الله دارند، دست از لجاجت‌های کودکانه برداشته و کمک کنند با همتی که در مجموعه‌ی دولت و وزارت ارشاد وجود دارد، مسیر استمرار بیمه را هموار و این اقدام بزرگ را به نفع هنرمندان سینما و تئا‌تر ختم کنیم.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته همواره اهتمام بر این داشتیم که به جد موافقت اخذ شده برای بیمه ۱۰ هزار هنرمند و خانواده آن‌ها را به بهترین شکل، عملیاتی و به اجرا درآوریم. توزیع این امکان به‌طور مساوی بین تمام هنرمندان متقاضی و پشتیبانی مالی مربوطه، بحمدلله بخش کوچکی از آلام هنرمندان تحت پوشش را کاهش داد. اگر نبود مشکلات کمبود بودجه در سال گذشته، به قطع امروز در وضعیت بهتری قرار داشتیم. با این حال به همت دولت و بالاخص جناب آقای دکتر نوبخت(معاون محترم رئیس جمهور) و جناب آقای بانک و مدیران محترم بیمه ایران؛ درحال تامین بودجه و کسری مربوطه هستیم که به لطف دوستان و عنایت و پیگیری مجدانه آنها به زودی مشکلات مالی مربوطه مرتفع خواهد شد.

هاشمی درباره مشکلات بیمه پایه هنرمندان گفت: متاسفانه صندوق حمایت از هنرمندان برخلاف عنوان و رسالت حمایتی خود عمل کرده و مبادرت به قطع بیش از ۲ هزار بیمه پایه هنرمندان کرده است. این اتفاق ناخوشایند درحالی رخ داده که صندوق هیچ دلیل روشن و متقنی را ارائه ننموده و از طرفی از باب مثال: اعضاء جامعه صنفی تهیه‌کنندگان را در مراجعه و پیگیری فاقد وجاهت قانونی دانسته و تایید تهیه‌کننده بودن آن‌ها را مشروط به گواهی خانه سینما دانسته است. این ایرادات مضحک و برآمده از مقاصد فردی و جناحی موید این نکته است که اراده‌ای پنهانی بنا دارد با اغتشاش در روند بیمه‌ای هنرمندان، بیش از پیش صنوف را در مقابل یکدیگر قرار داده و مقاصد ناصواب خود را محقق سازد، وگرنه کدام عقل سلیم و قائده قانونی‌ست که صنفی را با داشتن دو پروانه فعالیت از وزارت‌خانه‌های ارشاد و کشور فاقد وجاهت دانسته و تایید اعضاء آنرا به نهاد صنفی دیگری اهاله دهد؟

هاشمی؛ این رخدادهای تلخ را به ضرر هنرمندان کشور دانسته و تاکید کرد: این تصمیمات یکسویه و ابهام‌برانگیز درحالی اتخاذ و اجرا می‌شود که وزیر محترم ارشاد بار‌ها در جلسات خصوصی تاکید داشتند بین هنرمندان کشور هیچ‌گونه تبعیض در رفتار و برخورد صورت نمی‌گیرد و وزارت ارشاد همواره هنرمندان را زینت‌المجالس می‌داند، حال این اقدامات صندوق در قطع بیمه پایه بیش از ۲ هزار هنرمند و ایراد به عدم رسمیت جامعه صنفی تهیه‌کنندگان با چه نیت و مقصودی رخ داده؟ الله اعلم...!

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان در پایان خبر داد: مقرر شده برای پوشش بیمه‌ای هنرمندان، بودجه‌ی ۱۰ میلیاردی در اختیار صندوق حمایت از هنرمندان قرار گیرد، که به خودی خود اتفاق بسیار مبارک و پرخیر برکتی‌ست برای هنرمندان کشور و جا دارد به سهم خودم از وزیر محترم ارشاد، رئیس محترم سازمان سینمایی و معاون محترم هنری وزراتخانه در پیگیری و تحقق این مهم تشکر کنم و تاکید کنم به‌هیچ وجه اجازه ندهیم اقدامات خداپسندانه و موثر مسئولان محترم وزارتخانه در مسیر اجرا به محل مناقشه و گروکشی کودکانه تبدیل شود.

کد خبر : ۲۷۴۵۸۱