خبرگزاری کار ایران

برگزیدگان دومین جشنواره فرهنگی، هنری کارگر ایرانی معرفی شدند

دومین جشنواره فرهنگی، هنری کارگر ایرانی با حضور وزیر کار، علیرضا محجوب؛ رئیس‌سازمان سینمایی و مدیرعامل خانه سینما در وزارت کار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی(وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی) با طرح این سوال که هنر قرار است چه کارکردی داشته باشد؛ گفت: حتما بحث‌های فلسفی، جامعه‌شناختی و روان‌شناختی زیادی دریاره کارکرد هنر برای پاسخ دادن به این پرسش مطرح می‌شوند. اما ما نیز مجازیم انتظار خود از هنر را بیان کنیم. البته این فقط تبیین انتظار ما است. ولی به معنای دستور کار تعیین کردن برای هنرمند نیست.

وی افزود: وقتی در مقام خود خودم به واقیت اجتماعی جامعه ایرانی و بخش مهمی از آن یعنی جامعه کارگری می‌نگرم و خود را به جای یک هنرمند می‌گذارم، فکر می‌کنم می‌توانستم کارهای زیادی را با هنرم انجام دهم.

ربیعی افزود: در آن صورت من به عنوان هنرمند دوست داشتم که جامعه‌ای را ترسیم کنم و به تصویر بکشم که امنیت ناشی از بیکاری اندک، امید به زندگی را در رنگ رخسار مردمانش نشانده است. و در مقابل از جامعه‌ای بگویم که آدمیانش در جست‌و‌جوی کار فرسوده می‌شوند، نامید می‌گردند و دست آخر از جوهر انسانی خود خالی می‌شوند. و همه مسئولان ببینند و بدانند که وظیفه اشان نشاندن لبخند و امید بر لبان مردمان سرزمینم می‌باشد.

وی افزود: علاوه بر این من به عنوان هنرمند دوست داشتم زندگی کارگرانی را تصویر کنم و درباره رنج‌‌هایشان بنویسم که به حداقل‌ها رضایت دارند، اما بعضا» از آن نیز باز می‌مانند و همه مسئولان و وزیر کارش ببنند و بدانند که آن‌ها به تدبیر دولت دل بسته‌اند و فرصت‌های برابر اجتماعی را طلب می‌کنند و می‌خواهند که همیشه دیده شوند.

ربیعی افزود: همچنین من به عنوان هنرمند دوست داشتم که درباره زندگی مردمان کارگری سخن بگویم، بنویسم و فیلم بسازم که از سیاست چیزی نمی‌دانند و اصلا دوست ندارند و از میان همه حقوقشان، بیش از هرچیز به حقوق سر برج نیاز و علاقه بیشتری دارند، اما از بیم تامین نشدن‌‌‌ همان حقوق سرماه، متحیر و نامید به بازی‌های سیاسی می‌نگرند و می‌پرسند آیا در این میانه، دغدغه حقوق سر برج من نیز در هیاهوی سیاست خریداری دارد؟ دوست داشتم از خانوارهای بی‌سرپرست و همه آن‌ها که فقط منافع خود را دنبال می‌کنند به گویم و بنویسم از زن سرپرست خانوار بگویم و بنویسم که سرپرستشان در حوادث کار از بین رفته‌اند یا آسیب دیده‌اند و قادر به کار نیستند.

وی افزود: دوست داشتم به عنوان هنرمند از زن سرپرست ۲ یتیم بگویم که برای کار شرافتمندانه که نگهداشتنش رو به سختی است، هر روز صبح زود و سپیده دم به مرکز نگهداری معلولان کودکان بی‌سرپرست معلول ذهنی و جسمی می‌رود و مهر مادری خود را بین یتیمان آنان تقسیم می‌کند.

وزیر کار گفت: من به عنوان هنرمند دوست داشتم فیلمی بسازم و رمانی بنویسم درباره اینکه بازار برای اقتصاد دانان مفهومی انتزاعی است که جز با عقل درک نمی‌شود، اما تلاطم‌ها و تنش‌های بازار کار واقعیتی است انضامی که کارگران با گوشت و خون خود آن را ادارک می‌کنند.

وی افزود: به عنوان هنرمند دوست داشتم فیلم مستندی بسازم و نشان دهم که چگونه ملتی صد‌ها و شاید هزار سال پیش، با ابتدایی‌ترین ابزار‌ها هزاران کیلومتر قنات در زیر زمین حفر کردند و امروز به جای آنکه چشم به همت دستان خویش دوخته باشند، سرنوشت خویش را به یارانه ماهیانه گره زده‌اند. و نشان دهم چگونه فرهنگ کار تضعیف شده است، و البته نشان دهم که چگونه نابرده رنج گنج می‌سر می‌شود / مزد آن گرفت جان برادر که رانت خورد.

ربیعی گفت: و البته دوست داشتم هنرم دنیایی را تصویر کند که کارگر به آینده امیدوار است و دنیایی که در آن آدمیان جوهره وجودی خود را با کار بر جهان حک می‌کنند.

حجت‌الله ایوبی(رئیس سازمان سینمایی) نیز با تشکر از وزیر کار به دلیل حمایت‌هایش از سینما گفت: از اینکه از زبان سینما برای بیان مفاهیم اجتماعی استفاده می‌کنید، سپاسگزارم چراکه زبان سینما اثرگذار و برای ایجاد فرهنگ کار و افتخار به شغل بهترین وسیله است.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم طبق سند چشم‌انداز در سال ۱۴۰۰ رتبه اول را در منطقه به دست بیاوریم، باید همه کارگر باشیم و به آن افتخار کنیم. ما از جهتی جامعه خوشبختی هستیم چراکه از فرهنگ غنی برخورداریم. اما از طرف دیگر جامعه خوشبختی نیستم چون نحوه بهره‌برداری از فرهنگ و هنر را نمی‌دانیم. درحالیکه کشوری مانند آمریکا به خوبی از هنر صنعت سینما برای مقاصدش بهره می‌برد.

عسگرپور نیز گفت: ظاهرا فقدان نگاه استراتژیک نسبت به سینما و تلویزیون باعث این نارضایتی شده است و باید امیدوار باشیم نگاه خوب دولت فعلی در خدمت گسترش مباحث فرهنگی مانند منزلت کار و... در سینما باشد.

خسرو سینایی نیز طی سخنانی گفت: درمورد سینما سخنان بسیاری گفته می‌شود و به جنبه‌های مختلف آن می‌پردازند، اما در یکی از فیلم‌های  ویتوریو دسیکا فیلمسازی ایتالیایی نشان داده می‌شود که سینما چگونه می‌تواند ایجاد کار کند؟ من همه جنبه‌های سینما را تجربه کرده بودم، اما برایم بسیار جالب است از یک سینماگر به دلیل ایجاد کار تجلیل شود.

در این مراسم از فرزاد موتمن کارگردان، سعید آقاخانی بازیگر و علی حضرتی تهیه‌کننده فیلم «خداحافظی طولانی»، هاتف علیمردانی کارگردان، منصور لشکری قوچانی تهیه‌کننده، فرهاد اصلانی و باران کوثری به‌عنوان عوامل فیلم «کوچه بی‌نام»، بیژن امکانیان تهیه‌کننده، آیدا پناهنده کارگردان، پژمان بازغی، نوید محمدزاده و ساره بیات برای ساخت فیلم ناهید، پرویز پرستویی تهیه کننده و بازیگر فیلم «دو»، سهیلا گلستانی کارگردان و مهتاب نصیرپور بازیگر، امیرآقایی و نیکی کریمی بازیگر و وحید جلیلوند کارگردان فیلم چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، تقدیر شد.

علی ربیعی همچنین از مدیران عامل و مدیران مسئول خبرگزاری ایرنا، ‌ تسنیم، خبرآنلاین، خبرگزاری مهر و تابناک و روزنامه‌های ایران، ‌ شرق، اعتماد، ‌ دنیای اقتصاد، کار و کارگر، عصر اقتصاد و کامران نجف‌زاده، محمدرضا طلاجوران، مهدی نجف‌پور، مجید اکبری و میثم صفائیان تقدیر کرد.

 در این مراسم؛ علی ربیعی وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی، علیرضا محجوب(نماینده مجلس شورای اسلامی)، حجت‌الله ایوبی(رییس سازمان سینمایی)، محمدمهدی عسگر‌پور(مدیرعامل خانه سینما)، کلوپاترا دامبیا هنری(معاون سازمان بین‌المللی کار)، مدیران عامل برخی از خبرگزاری‌ها و مدیران مسئول روزنامه‌ها و جمعی از هنرمندان کشور حضور داشتند.

کد خبر : ۲۷۳۵۴۵