خبرگزاری کار ایران

پاسخ علی رهبری به حاشیه‌ها درباره ادغام ارکستر سمفونیک و ملی؛

ارکستر نباید منحصر به خواص شود

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۵۰۰

علی رهبری در پاسخ به حواشی ایجاد شده درباره ادغام ارکسترها گفت: ادغام دو ارکستر نه تنها باعث کوچک شدن ارکستر ملی نمی‌شود بلکه با این کار ارکستر ملی فعالیت‌های گسترده‌تر و سازمان‌یافته‌تری خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ ادغام ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی، خبری بود که علی رهبری در اولین اجرای عمومی ارکستر سمفونیک تهران اعلام کرد. انتشار این خبر شبهه‌هایی مبنی بر کوچک شدن یا تعطیل شدن فعالیت ارکستر ملی ایجاد کرد اما طی اولین نشست خبری ارکستر سمفونیک ملی ایران، علی رهبری خط مشی مشخصی را برای اداره این ارکستر ارائه کرد که نشان از ساختاریافته شدن دو ارکستر تحت عنوان "ارکستر سمفونیک ملی ایران داشت.

همواره در طول فعالیت‌های دو ارکستر سمفونیک تهران و ملی؛ بخش عظیمی از نوازندگان یکسان بوده و به نوعی فعالیت‌ جداگانه این دو ارکستر همواره مورد نقد قرار می‌گرفت. از دیگر نکاتی که در گذشته بسیار به آن اشاره می‌شد، این بود که سطح ارکستر ملی از ارکستر سمفونیک تهران پایین‌تر است. حال با موقعیتی که فراهم شده، امکان فعالیت این دو ارکستر به صورت مشترک می‌تواند فصلی نو در تاریخ فعالیت ارکسترهای ایران رقم زند.

در شرایطی که علی رهبری ادغام ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی را اتفاقی تاریخی می‌داند، برخی معتقدند این ادغام به نفع دو ارکستر نیست و به نوعی موجب کمرنگ شدن فعالیت‌های ارکستر ملی می‌شود. 

علی رهبری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا؛ حواشی ایجاد شده درباره ادغام ارکستر ملی و سمفونیک تهران را بی‌دلیل دانست و گفت: فعالیت ارکستر ملی و سمفونیک تهران زیر نام ارکستر سمفونیک ملی ایران اتفاق بزرگی بود که با مشورت و حمایت همه‌ی مسئولان انجام شد. ما برای این کار از تمام رهبرهای ملی دعوت کردیم تا با ارکستر به همکاری بپردازند و اگر شخصی علاقه‌ای به همکاری نداشته باشد، مسئولیتش با ما نیست.

او ادامه داد: مهمترین مسئله‌ای که در احیای ارکستر و هدایت آن وجود دارد، این است که ارکستر منحصر به شخص خاصی نشود. در گذشته شرایط به گونه‌ای بود که هر ارکستر را با نام رهبر آن می‌شناختند و من فکر می‌کنم این مسئله نمی‌تواند روند درستی در پیش داشته باشد. ما موقعیتی را فراهم کردیم تا تمام رهبرهایی که علاقه به همکاری دارند، به ارکستر دعوت شوند و قطعا قدمشان رو چشم‌مان است اما به‌طور مثال آقای فخرالدینی یا آقای صهبایی تصمیم گرفتند که همکاری با ارکستر نداشته باشند.  

مدیر هنری ارکستر سمفونیک ملی ایران درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری اولین کنسرت ارکستر ملی نیز اظهار داشت: تاکنون جلسه‌های بسیاری با رهبرهای دعوت‌ شده به ارکستر داشتیم که یکی از آنها آقای شهبازیان بود و  رپرتوار اجرایی ارکستر سمفونیک ملی نیز برای نواختن موسیقی ملی آماده شده است.

وی با تاکید بر اینکه ادغام ارکسترها موجب کوچک شدن فعالیت ارکستر ملی نمی‌شود؛ بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ادغام دو ارکستر نه تنها باعث کوچک شدن ارکستر ملی نمی‌شود بلکه با این کار ارکستر ملی فعالیت‌های گسترده‌تر و سازمان‌یافته‌تری خواهد داشت. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت؛ این است که ارکستر ملی و سمفونیک تهران 80 درصد نوازندگانشان یکسان بود و فعالیت جداگانه این دو ارکستر منطقی نبود.

رهبری از افتتاح سه ارکستر تازه نیز خبر داد و گفت: با ادغام دو ارکستر علاوه بر اجرای موسیقی ملی، ارکستر سمفونیک ملی ایران، باله و اپرا را نیز در دستور کار خود قرار داده و همچنین به زودی، ارکستر مجلسی ملی ایران، ارکستر ملی سازهای بادی و گروه کر ملی ایران نیز  افتتاح و معرفی خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز