خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران مطرح شد:

قراردادهای نوازندگان مشخص می‌شود/فرم نهایی ارکستر به زودی اعلام می‌شود

علی رهبری در آخرین نشست سال 93، برنامه‌های ارکستر سمفونیک را برای سال آینده مشخص کرد و از نهایی شدن قراردادهای نوازندگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی رهبری(مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران) درباره اجرای شب گذشته(24 اسفند) خود همراه با ارکستر سمفونیک تهران گفت: من روزهای فوق‌العاده‌ای را در طول زندگی‌ام داشتم که قطعا خواست خدا و مادرم بوده اما بدون اغراق باید بگویم که دیشب بهترین شب زندگی من بود و ما شب بی‌نظیری را تجربه کردیم. سطح کیفی اجرا در شب گذشته بیش از انتظار من بود و حتی یک دوست آهنگسازی به من پیام داد و گفت مثل اینکه معجزه شد.

او ادامه داد: با اینکه اجرای شب گذشته حاصل یک هفته تمرین بود و به نوعی ما اجرا را با برخی نوازندگانی که حتی تا به حال یک اجرا با رهبر جدی و ارکستر نداشتند سرهم‌بندی کردیم؛ اما اجرا بسیار تمیز و دقیق بود. سمفونی شماره 9 بتهون کار سختی است که ما در طول 5 روز توانستیم به مرحله اجرا برسانیمش و این نشان می‌دهد که اگر 50 روز وقت داشته باشیم، شرایط خیلی بهتر خواهد شد و من امیدوارم که 5 سال آینده بتوانیم صحبت‌های جدی تر درباره شرایط ارکستر داشته باشیم.

رهبری درباره شرایط نوازندگان سازهای بادی ارکستر توضیح داد: امروز صبح نوازندگان جوان و خوبی را دیدم که قطعا به ترکیب ارکستر اضافه خواهند شد و در اجراهای آینده ارکستر ترکیب متفاوتی را خواهد داشت. من تا 4 ، 5 ماه آینده تمام برنامه‌های خود م را کنسل کردم تا در ارکستر سمفونیک به رهبری بپردازم اما به طور کلی با اینکه ارکستر برای یک شخص خاص باشد مخالفت وقطعا رهبرهای بسیاری برای اجرا به ایران خواهند آمد.

این رهبر ارکستر در باره برنامه‌های اجرایی ارکستر سمفونیک تهران بیان کرد: ما هنوز سمفونی 9 بتهون را برای مردم اجرا نکرده‌ایم و قطعا اجرای این سمفونی هر هفته یک یا دو بار تا زمانی که مخاطبان به سالن بیایند تکرار خواهد شد. علاوه براین سعی می‌کنیم تا رپرتوآرهای تازه‌ای را برای اجرا آماده کنیم به نوعی که یک هفته در میان رپرتوآرها تکرار شوند.

رهبری به آوردن نوازندگان و سولیست‌ها از سایر کشورهای جهان به ارکستر سمفونیک نیز اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه اشتباهی که در ایران باب شده است این است که همه دقت می‌کنند تا نوازندگان همگی ایرانی باشند اما بزرگترین ارکسترهای جهان نیز توسط رهبرهایی که لزوما اهل آن کشور نبودند هم اداره شده است. بنابراین ما سعی می‌کنیم تا سولیست‌ها و رهبرهای بزرگ دنیا را به ایران دعوت کنیم اما طبیعی است که اولویت ما در آوردن نوازندگان ایرانی است

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره شرایط فعلی ارکستر سمفونیک نیز اظهار داشت: طبیعی است که با بودجه محدودی که ما داریم خیلی مسائل فعلا قابل اجرا نیست اما من می توانم در همین شرایط هم در صورتی که حمایت‌ها از من ادامه پیدا کند کار کنم و بهترین سولیست‌های جهان را با کمترین هزینه به ایران بیاورم زیرا  دوستانی در سراسر دنیا دارم که با من در کنسرت‌های بسیاری ساز زده‌اند و در صورت در خواست من قطعا به کشور خواهند آمد.

علی رهبری در باره شرایط قراردادهای ارکستر سمفونیک نیز گفت: دستمزد نوازندگان برای پروژه دیشب آماده شده و امروز به آنها داده خواهد شد. پس از آن تا 15 مهر ماه قراردادهای 6 ماهه با نوازندگان بسته خواهد شد که البته این قراردادها با شرط این  است که کار ارکستر مورد تایید مدیر هنری ارکستر باشد و بعد ازآن قرار داد یکساله را با نوازندگان می‌نویسیم. طبق برنامه‌های من ارکستر چهارشنبه و پنج شنبه هر هفته کنسرت خواهد داشت و جمعه‌ها نیز امکان اجرا در شهرستان‌ها را فراهم خواهیم کرد. در قرار داد نیز ذکر شده است که اگر جمعه‌ای تعطیل نبود شنبه آن هفته ارکستر تعطیل خواهد شد.

او ضمن تقدیر از معاونت هنری ارشاد و همکاری‌هایش با ارکستر بیان کرد: من هیچ وقت اهل چاپلوسی نبوده‌ام و نیازی هم به آن نداشته‌ام اما اکر معاونت هنری نبود من نمی‌توانستم کارها پیش ببرم ایشان امکاناتی به من دادند که باعث فعالیت هرچه بهتر ارکستر شد اما باز هم می‌گویم اگر این بار شرایط آن طور که مناسب است پیش نرود دیگر مسائل دست من نیست ومن می روم.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران از برنامه‌های ارکستر برای ضبط و انتشار CD خبر داد و گفت: ارکستر سمفونیک تهران از روزهای به اصطلاح طلایی‌اش تا به امروز هیچگاه شرایط ضبط آلبوم و CD را نداشته و این اتفاق خوبی نیست. با توجه به اینکه ضبط CD  و آلبوم کار اصلی من است و من بیش از 250 کمپکتیس و  40 اپرا را ضبط کرده‌ام کار سختی را پیش رو نخواهیم داشت و همچنین من دوستانی را در آلمان دارم که همیشه برای ضبط آلبوم ها با من همکاری کردند. اما اولویت ما در ابتدا ضبط آثار کلاسیک غیرایرانی است زیرا این آثار باعث می‌شود تا ما بیشتر شناخته شویم.

علی رهبری در باره شرایط گروه کر ارکستر سمفونیک نیز توضیح داد: آمادگی گروه کر در این زمان کوتاه برای من تعجب آور بود و باعث شد تا تحقیق کنم و بفهمم که چه کسی با آنها در طول این مدت کار کرده است باید واقع بینانه نگاه کنیم وبدانیم که بسیاری از این خوانندگان رسمی نیستند اما برای کمک به ارکستر آمده اند در نتیجه من نمی‌توانم معترض باشم که چرا خواننده‌ای در گروه کر سطح مناسبی ندارد اما در واقع همه چیز فراتر از انتظارات من بود.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره مافیاهایی که در ارکسترهای دنیا شکل می‌گیرد نیز اظهار داشت: پس از سالها کار کردن متوجه مشکلات یک ارکستر می‌شوم و امروز صبح نیز با آوردن نوازندگان جدید سعی به حل مشکلات داشتیم اما این مسئله مشکلی‌ست که در تمام دنیا دیده می‌شود و یک سری نوازنده که سطح مناسبی ندارند در ا رکستر مافیا تشکیل می دهند و نظم را بر هم می ریزند. ما امیدواریم که این مشکلات در ارکستر سمفونیک تهران دیده نشود.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران به مغرور بودن برخی نوازندگان نیز اشاره کرد و گفت: ویروسی که در ارکستر سمفونیک وجود دارد این است که بسیاری از نوازندگان انتقادها را نمی‌پذیرند و اصلاً ظرفیت انتقاد را ندارند. اما در عین حال کسانی در این ارکستر دور هم جمع شده‌اند که همدیگر را دوست ندارند اما وقتی من تماس گرفتم دعوت من را برای اجرا در ارکستر سمفونیک پذیرفتند. متاسفانه مادرهای ما بسیار لوسمان کردند و دیگر انتقاد پذیر نیستیم اما من معتقدم تمام مشکلات به زودی حل می‌شود.

او درباره رپرتوارهای ارکستر  نیز گفت: من خیلی به دسته بندی موسیقی اعتقاد ندارم و فکر می‌کنم که ما در برنامه‌هایمان اجرای والس، موسیقی فیلم، موسیقی لایت و حتی موسیقی برای کودکان هم اجرا کنیم. علاوه بر این باید توجه کنیم که در شهرستان‌ها آشنایی لازم با موسیقی وجود ندارد و ما باید امکان اجرا در شهرستان‌ها را فراهم کردیم. این کار 6 سال قبل از انقلاب هم توسط من انجام شد و من معتقدم الان هم چنین امکانی را داریم.

رهبری ادامه داد: شرایط مالی و معنوی ارکستر سمفونیک تهران باید طوری باشد که نوازنده خجالت بکشد برای اجرا به گروه دیگری برود. ما باید کاری کنیم که نوازندگان ارکستر افتخار کنند که عضو چنین گروه معتبری هستند و دیگر فکر حقوق و دستمزد و حضور در گروه دیگری برای امرار معاش نباشند.

او در پایان گفت: امیدوارم هرچه زودتر ارکستر ملی هم افتتاح شود این دو ارکستر همکاری مشترکی را با هم ادامه دهند. من با آقای فخرالدینی بسیار صمیمی هستم و امیدوارم که این دو ارکستر همواره نزدیک به هم باشند.

کد خبر : ۲۶۱۰۵۶