خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران مطرح شد:

اجرای اپراهای بزرگ جهان به زبان فارسی

asdasd
کد خبر : ۲۶۸۷۵۱

علی رهبری برای اجراهای ارکستر سمفونیک تهران، برنامه‌ای 6 ماهه آماده کرده و قرار است سمفونی 9 بتهون، 12 بار برای ایرانی‌ها اجرا شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره برنامه‌های آینده ارکستر گفت: برنامه شش ماهه‌ای برای ارکستر تنظیم کردیم که به زمان طولانی برای ارائه شدن نیاز داشت اما به لطف همکاری‌های خوب بنیاد رودکی توانستیم این برنامه را ظرف کمتر از دو ماه آماده کنیم. درکنار آن امکان اجراهای رسیتال نیز فراهم آمده که کار من نیست اما به خاطر دوستی‌ها و روابطی که با نوازندگان حرفه‌ای دارم؛ توانستم دو اجرای رسیتال را برای هر نوازنده خارجی فراهم کنم.

علی رهبری ادامه داد: خوشبختانه در زمانی که مشغول آماده‌سازی برنامه شش ماهه ارکستر سمفونیک تهران بودم؛ مدیر ارکستر فیلارمونیک چین به ایران آمد و با اصرار به من گفت ارکستر آن‌ها را رهبری کنم. من هم با این شرط که یک کنسرت مشترک با ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فیلارمونیک چین برگزار شود، پیشنهاد او را قبول کردم و حال نوید برگزاری کنسرت مشترک چین و ایران را می‌دهم.

وی با تقدیر از فعالیت‌های بنیاد رودکی اظهار داشت: در این دوماه بنیاد رودکی با سرعت بی‌نظیری همراه من پیش آمد که گاها نگرانم می‌کند و با خودم فکر می‌کنم نکند همه اینها اتفاقی باشد. به هر حال در شرایط فعلی از همه چیز  بسیار راضی هستم اما معلوم نیست دو ماه دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد.  باید پذیرفت که ما روزهای بدی را در ایران دیدیم. در هر صورت من هر ماه گزارش کارم را در رسانه‌ها اعلام خواهم کرد.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره پیشرفت‌های ارکستر بیان کرد: در برنامه شش ماهه‌ای که آماده کردیم ارکستر بالای 50 درصد از نظر ساعت کاری شبیه به ارکسترهای بزرگ اروپا شده و امیدارم تا دو سال آینده مثل تمام ارکسترهای بزرگ دنیا بتوانیم فعالیت داشته باشیم.

وی درباره مشکلات داخلی ارکستر گفت: در ارکستر یک عده‌ فرمانده بودند و با فامیل بازی، پارتی بازی، کار چاق‌کنی و لوس بازی مانع از فعالیت‌های ارکستر می‌شدند. خوشبختانه 17سال از عمر من در پایین شهر این مملکت گذشته است و چیزهایی دیده‌ام که همیشه در طول فعالیتم به من کمک کرده است. خوشبختانه با همکاری همه؛ این مشکلات را حل کردیم.

وی درباره رهبرهای میهمان ارکستر سمفونیک توضیح داد: تا شش ماه آینده تمام برنامه‌های ارکستر را من رهبری خواهم کرد اما پس از آن باید رهبرهای میهمان به ارکستر بیایند. برای این کار بین 16 تا 18 رهبر میهمان پیش‌بینی شده  و از تمام رهبران ایرانی نیز دعوت به کار کردیم. این مساله به این علت است که فعالیت‌های بین‌المللی من برای ارکستر و ایران اهمیت بسیاری خواهد داشت و همچین ارکستر باید آماده کار با هر رهبری باشد.

علی رهبری از حضور "رضا ناژفر"  به‌عنوان فلوتیست اول ارکستر نیز خبر داد و گفت: آقای ناژفر بهترین فلوتیست ایرانی هستند که من می‌شناسم و حضور ایشان از مهر ماه به‌عنوان فلوتیست اول در ارکستر مایه افتخار من است. ایشان قرار است ورکشاپ‌هایی نیز برگزار کند. باید توجه داشت که مشکلات بنیادین ما از هنرستان‌هاست و باید مشکلات هنرستان موسیقی را نیز رفع کرد.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره مشکلاتش با فلوتیست اول ارکستر توضیح داد: من دوست نداشتم این مساله رسانه‌ای شود اما چون ایشان گفتند که من به نوازندگان ارکستر توهین کردم؛ باید توضیح دهم. ایشان کارهایی کردند که قطعا پیگرد قانونی دارد. حضور باتاخیر سر تمرین‌های ارکستر، جمع‌کردن نامه جعلی و امضا گرفتن دروغین از نوازندگان و مشکلاتی که شب  اجرای افتتاحیه ارکستر به وجود آوردند و موجب می‌شد تا کل اجرا مختل شود.

او ادامه داد: برای من؛ سن و مقام مهم نیست و تنها چیزی که اهمیت دارد کار حرفه‌ای افراد است. باید به کیفیت توجه کنیم. سمفونی 9 بتهوون باعث شد تا بفهمم چقدر موزیسین داریم و همچنین نوازندگانی که تاکنون برای حضور در ارکستر اقدامی نکرده بودند را بهتر پیدا کنیم.

علی رهبری درباره قراردادهای ارکستر نیز توضیح داد: ما برای دستمزدها با یکی از نوازندگان صحبت کردیم و حداقل دستمزدی را که لازم بود؛ تعیین کردیم. این دستمزد برای سه ساعت کار در طول روز و هر دو هفته اجرای یک کنسرت است. دستمزدها در سه درجه برای لیدرها، کنسرت‌مایسترها و بقیه اعضای ارکستر تعیین شده. خوشبختانه برای این قراردادها بنیاد رودکی نیز با ما همکاری‌های لازم را انجام داد و قراردادها تا  آخر این هفته برای مدت شش ماه نهایی خواهد شد.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره شرایط گروه کر نیز توضیح داد: متاسفانه آقای عسگری؛ مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها داشتند و در آن گفتند که ما در ارکستر 50 نفر را برای گروه کر نگه می‌داریم. نکته عجیب اینجاست که ایشان سمتی در ارکستر ندارند. این هم نوعی از دموکراسی است که هرکسی هرچه می‌خواهد به راحتی می‌گوید. به هر حال من برای رهبر گروه کر به کسی نیاز داشتم که بتواند اپرا کار کند و ایشان گفتند امکان چنین کاری را ندارند. درنتیجه فعلا به دنبال رهبری مناسب که رپرتوار داشته باشد و بتواند اپرا کار کند؛ هستم.

رهبری؛ از اجرای اپراهای بزرگ به زبان فارسی در ایران خبر داد و گفت:  اگر ما موفق شویم  تئاتر اپرا را به ایران بیاوریم و در آن  اپراهای بزرگ دنیا را فارسی بخوانیم؛ اتفاق بسیار مثبتی افتاده و فکر می‌کنم چنین اتفاقی به زودی رخ دهد.

او در پایان درباره استقبال مردم از اجراهای ارکستر نیز توضیح داد: اگر ما موفق شویم 50 نفر علاقه‌مند را به سالن کنسرت بیاوریم دستاورد بسیار بزرگی است. سالن پر کردن کار خاصی ندارد و ما می‌توانیم یک اتوبوس پر از بچه به سالن بیاوریم تا روی صندلی بستنی بخورند اما کار هنری نیازمند دید حرفه‌ای است. شنیدم که در گذشته چنین اتفاقاتی در ایران افتاده اما قرار است این‌بار با کار حرفه‌ای سالن‌ها را پرکنیم. خوشبختانه مردم شنه موسیقی هستند و از ما حمایت خواهند کرد. در این شرایط ما اجرای سمفونی 9 بتهون را 12 بار برای مردم خواهیم داشت . سایر برنامه‌ها نیز در جدول موجود است که امیدوارم در اجرای این برنامه‌ها تداخلی ایجاد نشود.

 

جدول اجراهای ارکستر سمفونیک تهران

اجرای اپراهای بزرگ جهان به زبان فارسی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز