خبرگزاری کار ایران

گفتگوی ایلنا با مشاور هنری بنیاد رودکی؛

بعد از تغییر سیاست در تئاترشهر نوبت به تالار حافظ رسید؟

مشاور هنری بنیاد رودکی ضمن ارائه توضیح درباره دلایل افزایش اجاره بهای روزانه تالار حافظ تا سقف 1 میلیون و 200 هزار تومان؛ سیاست‌های تغییر یافته این سالن را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعیدی‌پور درباره افزایش چندبرابری (1 میلیون و 200 هزار تومان) اجاره بهای تالار حافظ در ماه‌های پایانی سال گذشته اظهار کرد: این مبلغ توسط هیات امنای بنیاد رودکی مصوب شده و باتوجه به اینکه در یکی - دو سال گذشته افزایش اجاره بها نداشتیم؛ این رقم غیرقابل انتظار به‌نظر نمی‌رسد؛ چون در تمام این مدت هزینه‌ها مدام افزایش داشت اما اجاره تالار حافظ ثابت بود.

او افزود: البته این رقم برای گروه‌هایی درنظر گرفته شده که هیچ سابقه‌ای در زمینه هنرهای نمایشی در کارنامه ندارند و هیچ شاخصه بارزی در فعالیت‌های هنری آنها دیده نمی‌شود. اگر گروهی از سابقه خوبی در این زمینه برخوردار باشد بنابه تشخیص 30 تا 50 درصد تخفیف دراختیار متقاضی قرار می‌گیرد که عملا به رقم 600 هزار تومان برای هر روز اجاره بها می‌رسیم و این خود؛ حمایت بنیاد رودکی و تالار حافظ محسوب می‌شود.

سعیدی‌پور در پاسخ به این سوال که کدام شورا وظیفه انتخاب نمایش‌های تالار حافظ را برعهده دارد؛ بیان کرد: بخش عمده‌ای از نمایش‌هایی که سال گذشته در تالار حافظ روی صحنه رفتند؛ ادامه نظر شورای هنری سابق متشکل از رحمت امینی، ایوب آقاخانی، حسین مسافر آستانه و دوستان دیگر بود و فعلا در دوره جدید آقای جمالی؛ شورای هنری برای بنیاد رودکی درنظر نگرفتند. از سویی باتوجه به تعداد بسیار زیاد درخواست‌های گذشته؛ همچنان می‌توانیم براساس تقاضاهای موجود عمل کنیم.

این مدیر هنری با بیان اینکه تلاش می‌شود گروه‌های بیشتری در تالار حافظ روی صحنه بروند؛ خاطرنشان کرد: سیاست‌های جدید چنین ایجاب می‌کند تعامل با گروه‌های نمایشی به گونه‌ای صورت بگیرد که بیشتر از دکورهای پورتابل استفاده کنند تا امکان به صحنه رفتن دو اجرا در روز فراهم شود. به این ترتیب بخشی از هزینه‌های تالار حافظ جبران خواهد شد.

سعیدی‌پور ادامه داد: اگر نمایش امکان تغییر دکور به‌صورت پورتابل را نداشته باشد؛ چیزی حدود 15 تا 20 اجرا دریافت می‌کند.

مشاور امور هنری بنیاد رودکی در پاسخ به این سوال که گروه چگونه قادر خواهد بود با پانزده اجرا هزینه‌های خود را جبران کند؛ توضیح داد: سعی می‌کنیم این مسئله با دونوبتی شدن اجرای نمایش در روزهای پنجشنبه و جمعه و حتی شنبه‌ها برطرف شود. به هر حال باید درنظر بگیریم اگر قرار باشد غیر از این عمل کنیم در سال تنها امکان اجرای 8 نمایش بوجود می‌آید اما به این ترتیب تعداد گروه‌های بیشتری می‌توانند اجرا در تالار حافظ را تجربه کنند که ازنظر ما بهتر است.

این مدیر با بیان اینکه هزینه‌های تالار حافظ به مراتب بیشتر از بعضی سالن‌های نمایشی است؛ تصریح کرد: اینطور نیست که ما تمام مبلغ توافق شده از گروه‌ها را دریافت کنیم. گاهی با نمایش‌هایی مواجه هستیم که تعداد بازیگرانش از تماشاگران بیشتر است. سال گذشته نمایشی داشتیم که تعداد بلیت‌های فروخته شده آن به دو رقم نمی‌رسید و کارگردان و عوامل بیشتر دوستان و آشنایان خود را به سالن دعوت کردند. در چنین مواقعی ما وقتی گیشه نمایش را می‌بینیم حتی طبق توافق عمل نمی‌کنیم و اجاره کامل از گروه دریافت نمی‌شود.

او افزود: البته باید به این نکته اشاره کنم که ما با 64 تقاضا مواجه هستیم که به هر شکل قصد سرویس دادن به آنها را داشته باشیم به هر حال تعدادی از گروه‌ها معترض می‌شوند.

سعیدی‌پور ادمه داد: بازیگر خوب، متن خوب و سابقه اجراهای موفق توسط کارگردان در این زمینه بسیار موثر است و گروه‌ها و کارگردان‌هایی که توانایی خود را به اثبات رسانده‌اند؛ اصلا نباید درباره پرداخت اجاره بهای 1 میلیون و 200 هزار تومانی نگران باشند. باتوجه به حمایت بنیاد رودکی این هنرمندان می‌توانند به راحتی گام در میدان مبارزه بگذارند. اما افرادی که قصد جمع‌آوری رزومه دارند و ادعایی مبنی بر کارگردانی در سر می‌پرورانند؛ ابتدا باید توانایی‌ خود را روی صحنه نشان دهند و درصورت تجربه موفق در تجربه‌های بعد از حمایت سالن حافظ استفاده کنند.

تغییر سیاست‌ها و افزایش اجاره دریافتی از‌ گروه‌های نمایشی طبق نظر هیات امنای بنیاد رودکی درحالی رخ داده است که احتمال انتقال مدیریت مجموعه تئاتر شهر زیرنظر بنیاد رودکی در واپسین ماه‌های سال گذشته افزایش نگرانی خانواده هنرهای نمایشی را به همراه داشت.

کد خبر : ۲۶۴۷۶۴