خبرگزاری کار ایران

دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی در گفتگو با ایلنا:

چهار استان متقاضی میزبانی بخش مناطق هستند

دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران از معرفی میزبان بخش مناطق، اتمام برنامه‌های اجرایی جشنواره تا پایان سال و آغاز بررسی کیفی گروه‌های خارجی متقاضی حضور در ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر مرسلی با بیان توضیحاتی درباره وضعیت ابتدایی دبیرخانه هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران گفت: امسال جز اینکه انتخاب دبیر جشنواره با تاخیر انجام شد، با مشکل استقرار دبیرخانه هم مواجه بودیم. اما این نقص با تلاش پیوسته دوستان به سرعت برطرف شد و ما توانستیم محل دبیرخانه را مشخص کنیم. کار دریافت تقاضاها و پیش‌برد امور اداری نیز هم‌زمان با تجهیز دفتر دبیرخانه پیش رفت و درنهایت به محیط معقول اداری رسیدیم.

دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی با بیان اینکه نیروها از حداکثر توان خود برای پیشرفت امور استفاده می‌کنند؛ ادامه داد: به دلیل زمان اندکی که در اختیار داشتیم؛ ناچار شدیم از نیروی انسانی بیشتری کمک بگیریم. به همین دلیل سه معاون (هنری، پشتیبانی و اجرایی) در نظر گرفتم که کار را با شرح وظایف جداگانه شروع کردند.

مرسلی همچنین به تغییرات فراخوان جشنواره هجدهم اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از عواملی که در روند امور اجرایی تاخیر ایجاد کرد؛ تغییراتی بود که برای برگزاری دوره هجدهم در نظر داشتیم. سال گذشته نیز شاهد تغییرات جدی در فراخوان بودیم و تلاش کردیم این دوره نیز از شیوه انتشار مرسوم فراخوان‌ها که فقط تاریخ‌های مندرج در فراخوان‌ دوره‌های گذشته تغییر می‌کند فاصله بگیریم.

او افزود: بر این اساس گرچه تاخیر بوجود اما در فراخوان دوره هجدهم فقط تاریخ‌ها ‌تغییر نکرد، بلکه با یک تازه مواجه هستیم.

دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران در پاسخ به این سوال که همراهی مسئولان وزارت علوم با مسئولان دبیرخانه چگونه بوده است؟ اظهار کرد: وزارت علوم به عنوان بانی برگزاری جشنواره همواره از ما حمایت کرده اما این حمایت‌ها به دلایلی بیشتر در زمینه‌های معنوی بوده و متاسفانه کارها با منابع مالی پیش می‌روند.

او با بیان اینکه پول و نیرو برای ما اهمیت زیادی دارد، تصریح کرد: اگر کمبودی در این زمینه وجود داشته باشد توقف بوجود می‌آورد؛ بویژه در شرایطی که فراخوان دیر منتشر شده و باید برنامه‌ها را به سرعت پیش ببریم. البته اجازه ندادیم کاستی‌ها سد راه امور اجرایی جشنواره باشد و کارها با اعتبار اعضای دبیرخانه پیش رفته است.

مرسلی درباره دلایل این مسئله توضیح داد: مسئولان پرداخت منابع مالی در وزارت علوم برای خود الزاماتی درنظر می‌گیرند و حساسیت‌هایی دارند که گرچه موجب پیشرفت کند برنامه‌ها می‌شود اما توجیه دوستان هم صحیح است. به این دلیل که تجربه برگزاری هجده دوره نشان می‌دهد؛ سختگیری‌ها شرایطی بوجود می‌آورد که حرف‌های درگوشی و حواشی کاهش یابد.

دبیر جشنواره هجدهم تئاتر دانشگاهی واگذاری انتخاب هیات بازبینی به دانشجویان را یکی از ویژگی‌های این دوره دانست و گفت: به دلیل اینکه امسال بازخوانی نداشتیم واگذاری انتخاب هیات بازبینی به دانشجویان، موجب کاهش حاشیه‌ها و برقراری عدالت بیشتر می‌شد که همین اتفاق افتاد.

او افزود: با توجه به گلایه دانشجویان در دوره‌های قبل این تصمیم موجب شد گروه‌ها در رابطه با نتیجه آراء ذهنیت آسوده‌تری داشته باشند و عملا بخشی از امور اجرایی جشنواره برعهده خودشان گذاشته شد.

 مرسلی در بخش پایانی صحبت‌های خود از اتمام امور اجرایی جشنواره پیش از آغاز سال جدید خبر داد و گفت: تمام برنامه‌ها با سرعت زیاد پیش می‌رود تا شاهد اتفاق‌هایی نباشیم که در دوره‌های گذشته رخ می‌داد. مثل اینکه تکلیف سالن‌های میزبان جشنواره همین لحظه کاملا روشن است و تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا شده‌اند.

او با بیان اینکه برنامه‌ریزی خوبی برای تبلیغات جشنواره تئاتر دانشگاهی درنظر گرفته شده؛ ادامه داد: تلاش اعضای دبیرخانه این بود که امور اجرایی جشنواره پیش از پایان سال تمام شود و خوشبختانه همین اتفاق افتاد. در این لحظه تکلیف سالن‌های میزبان، کارگاه‌های آموزشی، دریافت ویزا برای میهمانان خارجی و اسکان گروه‌ها روشن است.

این مدیر جوان تصریح کرد: تسهیلات ویژه‌ای برای شرکت‌کنندگان در جشنواره هجدهم تئاتر دانشگاهی درنظر گرفته‌ایم که به زودی اعلام می‌شود.

مرسلی درباره گروه‌های نمایشی خارجی متقاضی حضور در جشنواره نیز توضیح داد و گفت: تا این لحظه کشورهای آلمان، بلژیک، اتریش، اسپانیا، لهستان، هلند و فرانسه درخواست خود را به دبیرخانه ارسال کردند که آثارشان را برای ارائه مجوز حضور در جشنواره و رقابت با گروه‌های دانشجویی ایران بررسی می‌کنیم.

دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی درباره محل برگزاری بخش مناطق نیز گفت: منطقه آزاد کیش، اصفهان، رشت و شیراز متقاضی برگزاری بخش مناطق جشنواره هجدهم هستند. گزینه نهایی مشخص شده و من فردا عازم سفر هستم که در صورت امضای تفاهم‌نامه تا پایان هفته اطلاع‌رسانی می‌شود.

کد خبر : ۲۵۷۴۱۰