خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

اوقات فراغت کودکان و نوجوانان سند دار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۶۵۵۷

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در نشست خبری صبح امروز (۷ خردادماه) به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون در حوزه کودک و نوجوانان پرداخت و اعلام کرد: اوقات فراغت کودکان و نوجوانان موضوعی است که فقط مختص تابستان‌ها نیست بلکه باید در طول سال به آن توجه کرد از همین رو، کانون پرورشی فکری با تهیه سند جامع و ملی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در قالب بسته‌های فرهنگی تلاش کرده به الگوی ملی اوقات فراغت در کشور دست پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح امروز با هدف تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان ۱۴۰۳ باحضور مدیرعامل این مجموعه و اصحاب رسانه و با شعار «تابستونتو بساز» برگزار شد.

«حامد علامتی» مدیرعامل کانون پرورش فکری و نوجوانان در این نشست به اهم برنامه‌های کانون در ایام تابستان و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: کانون پرورش فکری اولین نهادی است که برنامه‌های تابستانی را در استان‌ها آغاز کرده است به طوری‌که استان‌های گرمسیری به‌دلیل پایان امتحانات زودتر و دیگر استان‌ها تا ۲۰ خردادماه برنامه‌های خود را اعلام خواهند کرد.

او با بیان اینکه اوقات فراغت اختصاص به ایام تابستان و کودک و نوجوان ندارد و مختص روزهای پایانی ماه‌های سال می‌شود، ادامه داد: اوقات فراغت صرفا مختص کودکان و نوجوانان نیست، بلکه شامل خانواده، جامعه و رسانه‌ها می‌شود.

علامتی با اشاره بر اینکه تابستان قله فعالیت‌های کانون پرورش فکری و خانواده‌ها محسوب می‌شود اما باید در طول سال فضایی که کودکان و نوجوانان در خانه هستند مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های اوقات فراغت کودکان و نوجوانان صرفا شامل تابستان نمی‌شود، لازم است در طول سال فعالیت مستمر در حوزه اوقات فراغت داشته باشیم. در این خصوص باید خانواده‌ها بیشتر یاری کنند و اهالی رسانه نیز با حساس کردن خانواده‌ها، جامعه، مسئولین امر و افکار عمومی می‌توانند ما را در گسترش طرح سند جامع و ملی اوقات فراغت و دستیابی به الگوی ملی اوقات فراغت کمک کنند.

او تاکید کرد: فسلفه تشکیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایجاد توازن و مدل برای سبک کودکان و نوجوانان برای بهره‌مندی از اوقات فراغت بوده است. به همین منظور ما یک فعالیت رسمی در آموزش و پرورشی داریم و متولی آن آموزش و پرورش است اما یک فعالیت فرهنگی و هنری در فضای غیررسمی داریم که آن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که معاونت فرهنگی آموزش و پرورش و کانون دو بال فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در درون و بیرون مجموعه آموزش و پرورش محسوب می‌شوند.

علامتی می‌گوید: کانون از دیرباز در حوزه کتاب، فیلم، انیمیشن و پویا نمایی ورود پیدا کرده است. به طوری‌که امسال هزار کتاب در نمایشگاه کتاب به نمایش گذاشته شد و سه میلیون جلد کتاب نیز در سال گذشته به چاپ رسید. همچنین کانون پرورش فکری بیش از هزار مرکز فرهنگی و هنری دارد که این تعداد نیز باید بسیار بیشتر افزایش پیدا کند.

او همچنین به تماشاخانه‌های سیار کانون پرورش فکری در راستای عدالت تربیتی اشاره کرد و افزود: سال گذشته تماشاخانه‌های سیار بیش از صدهزار کیلومتر در روستا و عشایر طی کرده است و نقاطی که سینما وجود نداشته و کودکانی که کتاب نداشته‌اند توسط مربیان به اجرا در آمده است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان بر سیاست‌های کانون تاکید کرد و افزود: امسال با تاکید بر سه سیاست مخاطب محوری، نوجوان محوری و مرکزمحوری از ظرفیت حداکثری خانواده‌ها برای غنی‌سازی اوقات فراغت استفاده خواهیم کرد. ما امسال تلاش داریم تا خانواده‌ها را از تماشاگر بودن برنامه‌های کانون به همراه و همکار بودن فعالیت‌های کانون تبدیل می‌کنیم.

به گفته او، یکی از اهداف کانون پرورش فکری اینست که فعالیت‌های تک بعدی را به سمت فعالیت‌های چندگانه و بسته‌ای ببریم. این درحالی است که یکی دیگر از اهداف امسال اضافه کردن ظرفیت‌های مردمی به فعالیت‌های کانون است که در تابستان این طرح کلید خواهد خورد.

علامتی همچنین با تاکید بر نقش‌آفرینی نوجوانان در حوزه کودک و نوجوانان ادامه داد: نوجوانان با کشف نقش خود در کانون با کمک مربی به ایفای نقش خود هم می‌پردازد.

او همچنین تاکید کرد: کانون پرورش فکری امسال برای نخستین بار به سمت گروه‌های مردمی می‌رود و قرار است با حمایت همین گروه‌ها خدمات کانون را توسعه داده شود. به همین منظور از همین تریبون از تمام گروه‌های مردمی و گروه‌های میانی که در حوزه کودک و نوجوان دغدغه دارند دعوت می‌کنم به مدیران کانون در استان‌ها مراجعه کنند تا با تعامل و هم‌افزایی نتیجه خوبی برای کودکان و نوجوانان رقم بخورد.

او همچنین به برنامه‌های کانون پرورش فکری در تابستان اشاره کرد و افزود: در تابستان امسال کارگاه‌های تخصصی و عمومی برگزار می‌شود. همچنین ارائه بسته‌های فعالیتی متناسب با زیست بوم منطقه از دیگر برنامه‌های کانون محسوب می‌شود. این درحالی است که رویدادهای مناسبتی به همراه برگزاری بیش از صدها مسابقه، جشنواره، مهرواره و سوگواره و اردو که در سالهای کرونا تعطیل شده بود امسال احیاء شده و قرار است دوباره با مشارکت خانواده‌ها انجام گیرد.

وی افزود: ترویج و توسعه مطالعه کتابخوانی به همراه برنامه ملی کانون و مدرسه که در سال تحصیلی برگزار شد از دیگر برنامه‌های کانون به شمار می‌رود.

توسعه و ترویج علم و فناوری‌های نوین از جمله مراکز نجوم، نانو، رباتیک، هوش مصنوعی، هوافضا و سلول‌های بنیادی نیز فعالیت‌های جدیدی است که به مرور به فعالیت‌های کانون پرورشی کودکان و نوجوانان اضافه شده است. این درحالی است که طرح توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی از دیگر اهدافی است که در دستور فعالیت‌های کانون پرورش فکری قرار گرفته است. در این خصوص علامتی گفت: با همکاری رایزنان کشورهای مختلف با اولویت کشورهای همسایه در تابستان امسال قرار است فعالیت‌هایی را انجام دهیم و در داخل کشور نیز کانون ادبیات فکری کودکان و نوجوانان در حوزه ادبیات با تمرکز بر ادبیات کهن و گلستان‌خوانی برنامه‌های متنوعی را اجرا خواهد کرد.

این درحالی است که باشگاه سیمرغ با جذب بهترین‌های حوزه ادبیات در مدارس و ایجاد باشگاه قاف به پرورش شاعران حاذق می‌پردازد. همچنین قصه‌گویی یک ابزار تربیتی مهم است که به گفته مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید توسعه پیدا کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز