خبرگزاری کار ایران

برگزاری جشن پایان سال تحصیلی در پایگاه‌های ملی و جهانی

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۰۶۵

کودکان و نوجوانان در کانون توجه هفته میراث‌فرهنگی

مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی در نشست رسانه‌ای که صبح امروز ۲۵ اردیبهشت ماه به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی برگزار شد اعلام کرد هفته میراث‌فرهنگی امسال کمی متفاوت‌تر از سالهای قبل برگزار می‌شود چراکه کودکان و نوجوانان در کانون توجه میراث فرهنگی قرار گرفته‌اند. او همچنین اعلام کرد نشست راهبردی پایگاه‌های میراثی برای اولین بار برگزار می‌شود این درحالی است که این پیش از این چهارچوب ساختاری وجود نداشت.

به گزارش ایلنا، نشست رسانه‌ای برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی با حضور ۴ مدیرکل معاونت میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح امروز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه درحالی برگزار شد که که در این نشست خبری، فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیا، علیرضا ایزدی مدیرکل دفتر ثبت، رضا سامه مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی و هادی میرزایی مدیرکل امور موزه‌ها، به تشریح مهمترین برنامه‌های ادارات کل متبوع خود به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی پرداختند .

«رضا سامه» مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی با تاکید بر اینکه هفته میراث‌فرهنگی کانون توجه کودکان و نوجوانان خواهند بود اعلام کرد: از آنجایی که کودکان و نوجوانان در کانون توجه هفته میراث‌فرهنگی قرار دارند، با دعوت حداکثری از دانش‌آموزان جشن پایان سال تحصیلی و آغاز تعطیلات تابستانی را در پایگاه‌های ملی و جهانی برگزار خواهیم کرد.

او افزود: همچنین جشنواره عکس کودک با یادگارهای تاریخی را برگزار خواهیم کرد و کودکان عکس‌های سلفی خود با بناهای تاریخی ارسال خواهند کرد که علاوه بر معرفی عکس‌های برتر، آثار ارسالی در قالب یک دیوار نگاره به نمایش در خواهد آمد. در همین حال مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی با حضور در بخش اطفال بیمارستان‌ها ضمن عیادت از کودکان بیمار، از آنان برای بازدید از پایگاه‌ها بعد از بهبودی دعوت به عمل می‌آورند.

مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی تاکید کرد: نشست سراسری هیئت‌های راهبردی پایگاه‌های ملی و جهانی در محل کاخ گلستان از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی است. این در حالی است که قرار است از  ۱۰ مدیر برتر تجلیل شود و ۱۴ عنوان کتاب شناخت‌نامه پایگاه‌های ملی و جهانی رونمایی خواهد شد.

سامه گفت: نشست راهبردی پایگاه‌های میراثی برای اولین بار برگزار می‌شود. این نشست راهبردی با  ۹۵ هیئت راهبردی در سال گذشته با ۷۰۰ نفر عضو تشکیل شد. این درحالی است حدود ۴۸ مصوبه مؤثر در سال گذشته داشتیم که در حال پیگیری است. قبلاً این چارچوب ساختاری وجود نداشت.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره مهمترین اقدامات برای حفاظت از آثار تاریخی در برابر حوادث طبیعی گفت: ستادی با عضویت تعدادی از دستگاه‌های مرتبط به‌منظور حفاظت از آثار تاریخی در برابر حوادث طبیعی تشکیل شده است.

۳۶۵ روز سال، روز و هفته میراث‌فرهنگی است

علیرضا ایزدی مدیرکل دفتر ثبت آثار نیز در این نشست در سخنانی گفت: ۳۶۵ روز سال برای ما روز میراث‌فرهنگی و هفته میراث‌فرهنگی است اما نام‌گذاری هفته‌ای به نام میراث‌فرهنگی فرصت بسیار مناسبی برای معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌های این حوزه و تقویت و ترویج سواد میراثی است. خوشبختانه سواد میراثی در سال‌های اخیر افزایش یافته با این حال نیازمند فعالیت‌های بیشتری در این خصوص هستیم.

او افزود: یکی از بی‌نظیرترین آثار هنری ایران، تذهیب است که سال گذشته ثبت جهانی شد و به همین منظور مراسمی را با هدف بزرگداشت این هنر در هفته میراث‌فرهنگی به میزبانی استان فارس در دوم خرداد برگزار خواهد شد و در روز سوم خرداد ضمن برگزاری جشن سالروز آزادسازی خرمشهر، از الواح مرتبط با دفاع مقدس و  آثار ثبتی مرتبط با دوران دفاع مقدس به این مناسبت در شهر خرمشهر رونمایی خواهد شد.

برگزاری نشست پژوهشی موزه شیعه در خصوص میراث رضوی

هادی میرزایی مدیرکل موزه‌های کشور نیز در این نشست گفت: سه خرداد ویژه برنامه پاراتور را با همکاری انجمن‌های معلولان داریم.

میرزایی همچنین درباره برنامه موزه ها در هفته میراث فرهنگی بیان کرد: ویژه برنامه روز جهانی موزه در موزه ملی ایران، افتتاح همزمان نمایشگاه آثار کمتر دیده شده استان ها در موزه ملی در ۱۱ استان کشور به صورت برخط، نمایشگاه الواح استردادی هخامنشی در موزه ملی ایران در ۲۹ اردیبهشت برگزار می شود.

نمایشگاه آثار مجموعه‌داران خصوصی تهران، گفت‌وگو با مجموعه‌داران، موزه‌های خصوصی، نشست پژوهشی موزه شیعه در خصوص میراث رضوی، نمایشگاه سکه‌های ولایتعهدی امام رضا (ع) در موزه بانک ملی ایران به همراه سخنرانی در خصوص تحلیل و تبیین سکه‌ ولایتعهدی امام رضا (ع)، نشست میراث فرهنگی، موزه‌ها معرف تاب آوری جوامع و پایداری، رویداد مشترک با آتش نشانی تهران در خصوص افتتاح فاز اول موزه آتش نشانی، مانور برخط در یکی از مجموعه ها و انعقاد تفاهم‌نامه، خط بنای ویژه برنامه کودک در کاخ گلستان با همکاری مدرسه معماری ایرانی شامل قصه کاشی، خلاقیت با آجر، شناخت معماری قاجار از دریچه کاخ گلستان، هندسه و نقوش و افتتاح نمایشگاه آثار مجموعه‌داران در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، برنامه همایش دسترس پذیری و آموزش گردشگری در موزه ها به مناسبت گرامیداشت روز موزه و معلولیت با همکاری ایکوم و میز گردشگری دسترس پذیر از دیگر برنامه های هفته میراث‌فرهنگی است که مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی به آن‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز