خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد:

کتاب ابزار اصلی دانش و پیشرفت و ماندگارترین ابزار انتقال فرهنگ است

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۵۳۹

طحان‌نظیف با تاکید بر اهمیت کتاب در ساختن تمدن و پیشرفت کشور گفت: کتاب ابزار اصلی دانش و پیشرفت است؛ موضوع و مطلبی که مکتوب می‌شود، زمینه را برای تحقیق و پژوهش و آغاز یک پیشرفت جدید باز می‌کند. فکر و یافته‌ای که مکتوب نشود نیز ماندگار نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در پنجمین روز از برگزاری نمایشگاه مصادف با یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ هادی طحان‌نظیف، سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان ضمن بازدید از نمایشگاه با خبرنگار ستاد خبری به گفت‌وگو پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود اشاره کرد: ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، که هر سال بسیاری منتظر آن هستند، بهار اهالی فرهنگ است، هرچند اهالی مطالعه معطل نمایشگاه کتاب نیستند اما برگزاری منظم آن باعث شکل‌گیری نوعی نشاط عمومی است و بسیاری از ناشران و نویسندگان نمایشگاه را فرصتی برای ارتباط نزدیک با مخاطبان می‌دانند.

طحان‌نظیف ادامه داد: کتاب یکی از ابزار‌های اصلی و شاید اصلی‌ترین و ماندگارترین ابزار انتقال فرهنگ است. هرچند با پیشرفت‌های فناوری ابزارهای جدیدی هم مطرح شده اما کتاب همچنان جایگاه اصلی خودش را حفظ کرده ‌است‌. همچنین دیدن آخرین و به‌روزترین آثار ناشران و نویسندگان برای اهل علم و فرهنگ مهم است.

وی افزود: وظیفه ما این است که کمک کنیم بحث کتاب و کتابخوانی فراگیرتر شود و همه در گروه‌های سنی و سلایق فکری مختلف از کودکی تا بزرگسالی با کتاب انس بگیرند و به تعبیر مقام معظم رهبری با کتاب محشور باشند. در واقع برگزاری نمایشگاه کتاب به فراگیری گفتمان مطالعه کمک می‌کند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با قدردانی از عوامل برگزاری نمایشگاه کتاب، گفت: نمایشگاه کتاب در سال‌های اخیر با نظم و هماهنگی بیشتری برگزار می‌شود. البته باید چاره‌اندیشی کنیم که آثار با قیمت مناسب به دست مخاطب کتابخوان برسد، در نتیجه کتاب نه فقط در دسترس اهل علم و فن قرار می‌گیرد بلکه در زندگی آحاد مردم جاری و ساری می‌شود.

وی اضافه کرد: البته اقدامات بسیار خوبی هم انجام شده‌ است اما تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم و امیدوارم همه کمک کنند تا به وضعیت مطلوب در بحث کتابخوانی و سرانه مطالعه برسیم؛ جایگاهی که متناسب با تاریخ و تمدن مردم فرهیخته و اهل علم ایران زمین باشد. من اهل دانشگاه هستم و با توجه به رشته‌ای که در در آن فعالیت می‌کنم عمده مطالعه من کتاب‌های حقوقی هستند اما سعی می‌کنم خودم را محدود نکنم و کتاب‌های حوزه جامعه‌شناسی، تاریخی و حتی رمان و ادبیات را مطالعه می‌کنم. مشغله‌های این روزها کمی این فرایند را کمتر کرده‌ است اما هیچ‌گاه صفر نمی‌شود.

وی در مورد شعار نمایشگاه کتاب امسال «بخوانیم و بسازیم»،گفت: ادیان الهی و بزرگانی که ما می‌شناسیم همه با کتاب ماندگار شده‌اند. اگر قرار است که حرکت رو به جلو و پیشرفتی داشته باشیم از مسیر همین کتاب‌ها و نوشته‌هاست. موضوع و مطلبی که مکتوب می‌شود، زمینه را برای تحقیق و پژوهش و آغاز یک پیشرفت جدید باز می‌کند. فکر و یافته‌ای که مکتوب نشود نیز ماندگار نیست. بنابراین کتاب و نوشتن یافته‌‌ها از یک طرف و مطالعه آثار مکتوب از سوی دیگر اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در پیشرفت کشور دارد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز