خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی مطرح کرد:

چین می‌تواند بزرگترین و بهترین بازار هدف در حوزه صادرات صنایع دستی باشد

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۷۲۹۳

ثبت رسمی شرکت توسعه صنایع دستی طی ۳ ماه آینده

فرزاد اوجانی گفت: چین می‌تواند بزرگترین و بهترین بازار هدف در حوزه صادرات صنایع دستی ایران باشد. قرابت فرهنگی و جمعیت و میزان درصد پولدارهای مردم چین می‌تواند این کشور را تبدیل به بزرگترین بازار هدف ما تبدیل کند. ترکیه، الجزایر، آلمان، پاکستان و قطر نیز می‌توانند بازار هدف ما باشند و بر صادرات صنایع دستی تاثیرگذار باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرزاد اوجانی (مدیرکل بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی) با اشاره به آنکه فعالیت‌های این بخش روی ۴ محور اصلی متمرکز شده است، درخصوص بازارهای هدف صادرات صنایع دستی، روش‌های صادرات و محصولاتی که صادر خواهند شد، گفت: دولت برنامه‌های هماهنگ‌سازی متعددی تعریف می‌کند و انجام می‌دهد اما اگر بخواهیم به دنبال استراتژی تاثیرگذار برای همه فعالان صنایع دستی باشیم (از تهیه کننده مواد اولیه تا صادر کننده) تحقق آن در گرو توانمندسازی و قوی شدن بخش خصوصی صنایع دستی است. 

او ادامه داد: بخش خصوصی در حوزه تولید، توانمند است و به لحاظ کمی تولیدات خوبی دارد و به لحاظ کیفی هم می‌تواند توسعه یابد اما در بخش بازاریابی، نیازمند بخش خصوصی توانمند هستیم که به صورت یک شرکت بزرگ ایجاد شود. یک سال است که همه دغدغه خود را به عنوان برنامه استراتژیک روی این موضوع قرار دادیم تا بتوانیم یک شرکت قوی و علاقه‌مند به صورت بخشی و غیر بخشی از فعالان خصوصی ایجاد کنیم. مدتی است که این افراد را شناسایی کرده‌ایم که هم بخشی و هم فرابخشی هستند. تعدادی از آن‌ها سرمایه دار و تعدادی هم فعالان صنایع دستی هستند. سعی داریم ساختار درست این شرکت را بنویسیم و یک مشاور گرفته شده و طی دو تا سه ماه آینده ثبت رسمی وقانونی این شرکت را با سرمایه بخش خصوصی خواهیم داشت. با ایجاد این شرکت، نقیصه بزرگ صنایع دستی که حوزه صادرات است مرتفع خواهد شد. 

به گفته اوجانی، در بحث تجاری‌سازی از خلق ایده گرفته تا آخرین فاز ۱۸گانه که همان صادرات است، در این شرکت مورد توجه قرار می‌گیرد تا تمام زنجیره‌های ارزش‌گذاری صنایع دستی و پیوندهای نسلی را در کنار هم داشته باشیم و بر این تاکید داریم که صادرات صنایع دستی می‌تواند در اقتصاد و ارزش افزوده تاثیرگذار باشد. 

او با تاکید بر آنکه تاثیرگذاری یک بازار در حوزه صنایع دستی اهمیت دارد، درخصوص چرایی نبود چنین شرکتی در حوزه صنایع دستی و صادرات آن گفت: چنین موردی سال‌ها پیش وجود داشت اما دولت ساز و کار آنرا انجام می‌داد. اواسط دهه هشتاد شرکت بازرگانی صنایع دستی ایران فعال شده بود که دولت ۶۳ فروشگاه داخل کشور، پایانه صادراتی و شو روم داشت و در کل دولت در حوزه فروش صنایع دستی فعال بود و در مقیاس اندک هم صادرات داشت. در آن زمان بخش خصوصی توانمند وجود نداشت و اگر هم بود به صورت جزیره‌ای فعالیت داشتند. اکنون درصدد اجماع این فعالان هستیم تا به صورت شرکت گرد هم آییند و در قالب شرکت سهامی عام فعالیت کند. شاکله شرکت مشخص شود، سرمایه اولیه جذب خواهد شد و پیش بینی ما آن است که ۲۰ درصد کل سهام را هنرمندان بخرند. البته در مرحله نخست بحث آموزش را به عنوان آماده‌سازی اولیه برندسازی در حوزه صنایع دستی در نظر گرفته‌ایم که آنهم توسط این شرکت عملیاتی خواهد شد. 

مدیرکل بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی اذعان داشت: وقتی صادرات فعال شود، تولید راه می‌افتد و حتا برندسازی نیز صورت می‌گیرد. درحال حاضر شاخص‌های عمومی صادرات در نظر گرفته شده و صنایع دستی این قابلیت را دارد که در هر کشوری بازار هدف باشد چراکه تنوع کالایی بسیار بالایی دارد. از چرم گرفته تا حصیر و زیرانداز در حوزه صنایع دستی تولید می‌شود اما واقعیت آن است که چین می‌تواند بزرگترین و بهترین بازار هدف در حوزه صادرات صنایع دستی ایران باشد. قرابت فرهنگی و جمعیت و میزان درصد پولدارهای مردم چین می‌تواند این کشور را تبدیل به بزرگترین بازار هدف ما تبدیل کند. ترکیه، الجزایر، آلمان، پاکستان و قطر می‌توانند بازار هدف ما باشند و بر صادرات صنایع دستی تاثیرگذار باشند. 

او در پاسخ به این سوال که درحاضر بزرگترین مراکز صادرات صنایع دستی ایران کدام کشورها هستند، گفت: بر اساس منابع کمرگ، عراق، افغانستان، ترکیه و آلمان بیشترین صادرات را داریم که از شیشه گرفته تا سرامیک و زیرانداز به آن‌ها صادر می‌کنیم. کشورهای آسیای میانه نیز از جمله کشورهایی هستند که به آن‌ها صنایع دستی صادر می‌کنیم. زیروآلات و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمیتی را نیز به کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق صادر می‌کنیم. 

اوجانی با تاکید برآنکه اقتصاد صنایع دستی، یک اقتصاد هویت بنیان است، گفت: پایه‌های اساسی این اقتصاد بر پایه هویت مردم و کشور و هنرمندان است از این رو محصول تولیدی هویت خود را دارد و می‌تواند بازار خود را داشته باشد. دربازارهای هدف ما شناخت نسبت به صنایع دستی وجود دارد. 

مدیرکل بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی همچنین درخصوص افزایش سقف خروج مصنوعات نقره‌ای دست‌ساز و حذف ضمانت‌نامه بانکی گفت: در سال ۹۶ لایحه بند (ب) ماده ۱۱ قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی تصویب شد که بر اساس آن برای خروج مصنوعات نقره دست ساز سقف تعیین شده بود اما موفق شدیم مصوبه‌ای برای لغو این لایحه تصویب کنیم. از این رو این سقف برداشته شد. همچنین برای حضور هنرمندان صنایع‌دستی در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ضمانت نامه بانکی نیز حذف شده است و هر هنرمند صنایع دستی برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی می‌تواندن با دریافت نامه‌ای از معاونت صنای دستی کار خود را پیش ببرند. با این اتفاق در نمایشگاه‌ها در وقت و هزینه فعالان صنایع‌دستی صرفه جویی می‌شود. 

اوجانی با اشاره به آنکه اکسپو صنایع دستی ۸ تا ۱۲ اردیبهشت در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد، از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در شهریور ماه نیز خبر داد.

انتهای پیام/
معصومه دیودار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز