خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

مقاصد سفرهای تعطیلات عید فطر در موج سوم سفرهای نوروزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۵۸۸۵

کاهش سفر در نیمه اول تعطیلات و امید به رشد خطی سفر در نوروز ۱۴۰۳

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با ابراز امیدواری از تحقق رشد خطی سفر در نوروز ۱۴۰۳ گفت: باتوجه به توزیع زمانی سفر، با کاهش مسافر روبرو بودیم، البته موج سوم که با تعطیلات عید فطر همراه خواهد بود رشد بیشتری در سفرهای داخلی شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی فاطمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی) با اشاره به آنکه امسال بر خلاف سال گذشته با ۳ موج سفر روبه رو هستیم، گفت: درواقع می‌توان گفت سفرهای نوروزی امسال (۱۴۰۳) قبل از آغاز سال جدید آغاز شد اولین موج سفرهای نوروزی از ۲۴ اسفندماه تا ۵ فروردین ادامه داشت. البته به دلیل تغییرات جوی و آغاز ماه مبارک رمضان در نخستین موج سفرها با کاهش مواجه بودیم. با شروع موج دوم سفرها روند افزایشی اتفاق افتاد و در موج دوم شاهد افزایش سفرها نسبت به موج اول بودیم. همچنین پیش‌بینی می‌شود در موج سوم و در تعطیلات عید سعید فطر شاهد روند افزایشی باشیم. 

او ادامه داد: در ایام تعطیلات نوروز به دلیل بارندگی‌هایی که غرب کشور را دربرگرفته بود، سمت و سوی سفرها به سمت شرق کشور گرایش پیدا کرد چنانکه بیشترین رشد تردد در استان سیستان و بلوچستان ثبت شده است. البته استان‌هایی مانند فارس، کرمان و هرمزگان نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و رشد بیشتری در سفرهای نیمه اول و دوم را شاهد بودند. پیش‌بینی کرده‌ایم که در پیک سوم سفرها با تغییرات جزئی در مقاصد سفر روبه رو شویم و احتمال رشد سفر به سمت استان‌های غربی و مرکزی بیشتر است و امیدواریم توزیع مکانی نسبت سفر بهتر شود. 

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اشاره به آنکه توزیع زمانی سفر امسال در ۳ پیک زمانی اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه امسال ۳ پیک زمانی داشتیم از این رو با پیک مسافر کمتر مواجه بودیم. این درحالی است که در سال‌های گذشته در بازه زمان‌های خاصی با حجم زیادی از مسافر روبه رو می‌شدیم چنانکه به یکباره ظرفیت اقامتی برخی از شهرها پر می‌شود و ناچار اقامت اضطراری را وارد چرخه مراکز اقامتی می‌کردیم. اما امسال در شهرها و استان‌های کمتری شاهد اقامت اضطراری بودیم که برای مثال می‌توان به بوشهر، هرمزگان، کردستان و تا حدودی استان فارس اشاره کرد. البته در مکان‌هایی که بارندگی وجود داشت نیز از مراکز اقامتی اضطراری استفاده شد اما نکته حائز اهمیت آن است که به بحران نخوردیم. 

فاطمی درخصوص پیش‌بینی وضعیت سفر برای تعطیلات آخر هفته جاری که با عید فطر نیز همراه است، گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم که حجم سفرها افزایش یابد. در پیک اول سفر با کاهش مسافران روبه رو بودیم اما در پیک دوم سفرها تقریبا مانند سال گذشته و با کمی رشد مواجه شدیم و احتمالا در پیک سوم سفر که با تعطیلات عید فطر همراه خواهد بود، با رشد سفر همراه خواهیم بود. می‌توان گفت نمودار سینوسی درحال تبدیل به نمودار خطی روبه رشد است که در صورت تحقق نشان از وضعیت مطلوب در گردشگری دارد چراکه هرچه موج سینوسی در گردشگری کاهش یابد و به خط رو به رشد نزدیک شود، برای صنعت گردشگری بهتر است. اینکه هیجان سفر داشته باشیم و به یکباره با حجم زیادی از مسافر روبه رو شویم که ناچار شویم از مراکز اقامتی غیر رسمی و اضطراری برای اسکان استفاده کنیم، برای گردشگری خوب نیست و هرچه موج سینوسی ناگهانی به خط رو به رشد تبدیل شود بهتر است. 

به گفته او، مقاصد سفر در تعطیلات عید فطر علاوه بر استان‌های مرکزی کشور که بیشتر هم شامل استان‌های کرمان، یزد، اصفهان و فارس می‌شود استان‌های غربی کشور مورد توجه قرار خواهند گرفت و در این میان استان‌های مذهبی چون خراسان رضوی نیز یکی از مقاصد سفر خواهد بود. وضعیت شمال کشور نیز همانند تمام پیکهای سفر خواهد بود چراکه بیشتر مسافرانی که به شمال کشور مانند استان گیلان و مازندران سفر کرده‌اند هنوز بازنگشتند که نشان می‌دهد در عید فطر هم این حجم مسافر را خواهیم داشت و البته حجم دیگری از مسافران نیز به آن‌ها اضافه خواهند شد. 

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در پاسخ به این سئوال که آیا برآوردی از میزان سفر دهک‌های مختلف در ایام نوروز صورت گرفته و می‌دانیم که کدام دهک‌های جامعه به سفر رفته‌اند، گفت: تقریبا می‌توان گفت اقشار مختلف مردم با دهک‌های درآمدی مختلف در پیک‌های سفر حضور داشته‌اند اما تعداد کمتر و بیشتر آن باید مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز