خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل موسسه سینماشهر مطرح کرد؛

در تلاش هستیم کیفیت پخش سینماها در سال آینده به 4K برسد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۱۲۰

نشست گزارش سالانه عملکرد موسسه سینماشهر در سال ۱۴۰۲ روز یکشنبه ۲۰ اسفند در ساختمان این موسسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هاشم میرزاخانی (مدیرعامل موسسه سینماشهر) در ابتدای نشست پایان سال خود اظهار کرد: در سال جاری قریب به سیصد سینمادار از سراسر کشور در اولین گردهمایی سینماداران جمع شدند و تلاشمان بر این بود که بتوانیم با یک انسجام بین سینماداران برای توسعه سینمای ایران هم‌پیمان شویم. ماموریت‌ها و خط‌مشی‌های موسسه سینماشهر در یازده بند فعالیت در یک اساسنامه تنظیم شده است. در بحث زیرساخت شکل‌گیری شبکه نوین سینمای ایران بود که از طریق شناسا توانستیم کل سینماهای کشور را به هم متصل کنیم. امسال ۳۳ فیلم در جشنواره فجر حضور داشتند که توانستیم برای کلیه سینماهای کشور آثار را به صورت همزمان در ۴ شبانه‌روز اکران کنیم.

میرزاخانی خاطرنشان کرد: قرار است بیشترین توان را در آینده برای این شبکه بگذاریم و مشکلات هارد و جابجایی آثار از این طریق به شهرهای مختلف دیگر وجود نخواهد داشت.

در ادامه این نشست مدیرعامل موسسه سینماشهر گفت: بحث سرور سینمایی یکی از بحث‌های جدی سینمای ایران بود. دو سرور در کشور ما فعالیت می‌کردند و متوجه شدیم که از سال ۲۰۲۵ دیگر قرار نیست تامین‌کننده یکی از این سرورها خدمات ارائه دهد و سرور دیگری هم ارائه خدمات را متوقف کرده بود که برخی سینماها با مشکل مواجه شده بودند و ما توانستیم چندین سرور روز دنیا را در کشورمان فعال کنیم. برخی سینماها سرور غیرایمن استفاده کردند که ما توانستیم با برنامه‌ریزی قیمت تجهیزات سرور نمایش سینمای ایران را به یک پنجم قیمت برسانیم و کیفیت نمایش را از اچ دی به ۲K ارتقا دهیم. متاسفانه همچنان بسیاری از سینماهای ما آثار را با کیفیت اچ‌دی پخش می‌کنند و این مساله جزو دغدغه‌های جدی من بود که برای سال آینده در تلاش هستیم کیفیت به ۴K برسد.

وی افزود: از جمله مسائل دیگر بحث سینماکارت است. خیلی از مدیران سینمایی برای دعوت مخاطبان به سینما از این ایده استفاده کردند، در گذشته استفاده از کارتهای فیزیکی و قرار دادن دستگاه پرداخت مخصوص انجام شد که ما طی برنامه‌ریزی‌هایی که کردیم توانستیم از طریق سمفا نسبت به تخفیف‌های ارگانی اقدام کنیم. تلاش ما بر این است که از طریق تعاملات بین دستگاه‌ها بتوانیم از حضور خانواده‌ها بهره‌مند شویم و هر شخص می‌تواند کیف پول داشته باشد و این کیف پول‌های دیجیتال امکان شارژ شدن دارند و نوع دیگر شکل تخفیفی است که نحوه استفاده از آن بکار بردن کد تخفیف‌دار است و این اتفاق توسعه حضور مخاطبان سینمای ایران را رقم خواهد زد. امسال به عنوان یک کار بدوی استفاده از سینماکارت رضایت‌بخش بود و امیدوارم از این طریق بتوانیم جامعه خاموش سینمای ایران را به سینماها دعوت کنیم.

میرزاخانی درباره تارنمای سینماشهر گفت: مساله بعدی بحث تارنمای موسسه سینماشهر است که مدتهاست فعالیت نمی‌کند. تارنما برای خدمات خاص طراحی شد و ما توانستیم در تارنمای موسسه اطلس سینمای ایران اطلاعات خاص مثل فرمت نمایش، ابعاد پرده، صندلی‌های وی‌آی‌پی و… را ارائه دهیم تا مخاطبان با اطلاعات کامل وارد سینما شوند. نکته دیگر این است که در تلاش هستیم تا قیمت‌گذاری تجهیزات سینمایی را برای سینماداران و اهالی فن ارائه کنیم. بحث دیگر ارائه نموداری و تحلیلی گزارش‌ها است که قرار است در این سامانه تجمیع شود.

وی افزود: بحث دیگر، اتفاقی در دوره آقای انتظامی صورت گرفت که برنامه‌ریزی در جهت تجمیع اطلاعات سینماهای ایران انجام شد که به شیوع کرونا رسیدیم و بعد از آن شروع به فعالیت کردیم. سامانه سمفا در این مدت بالای ۱۲۰ آپدیت داشته و تلاشمان این بوده که این سامانه اطلاعات خوبی ارایه کند. ما تلاش کردیم دامنه فروشندگان سینمای ایران را گسترش دهیم. با آی‌تیکت سعی کردیم در همه اپلیکیشن‌های بزرگ فروش بلیت را داشته باشیم و با همکاری با این دوستان سعی کردیم میزان فروش را توسعه دهیم و امیدواریم این اتفاق با سوپراپلیکیشن‌های اصلی رقم بخورد.

میرزاخانی درباره طرح گیشه سیار گفت: بحث دیگر گیشه سیار است. امکان کلیه خدمات موجود در سینما را در این گیشه سیار مهیا کرده‌ایم و در تلاش هستیم این گیشه‌ها را در مکان‌های پرتردد قرار دهیم. تلاشمان این است که در تهران و کلان‌شهرها این گیشه سینما قرار داده شود. موضوع دیگر بحث تسهیم آثار سینمایی به معنای تقسیم سهام هر صاحب اثر است. امکان این کار نیاز به زیرساخت‌هایی بود و تلاش کردیم و جلسات متعددی با عزیزان در حوزه پخش داشتیم و برنامه‌ریزی بر این است که برای سال آتی به جمع‌بندی نهایی برسیم.

وی افزود: مورد دیگر بحث تبدیل آمفی‌تئاتر شهرهای مختلف به سالن‌های سینما بود. ما پروژه‌های عمرانی بسیاری داریم که حتی ستون‌های این پروژه‌ها بالا رفته ولی به جایی نرسیده‌اند و ما با این شرایط تصمیم گرفتیم از کلیه پتانسیل‌های موجود در حوزه گسترش نمایش اقدام کنیم. با مجوز وزیر ارشاد قرار شد ما در استان‌های مختلف که فاقد سالن سینما هستند، آمفی‌تئاترها را به سالن سینما تغییر دهیم و به نتایج بسیار خوبی هم رسیدیم که به طور مثال در کاشمر ما ظرف دو ماه و نیم فعالیت یک و نیم میلیارد فروش داشت. تلاش ما بر این است که شهرهای بالای صدهزار نفر را صاحب سینما کنیم و فروش این شهرها هم جالب توجه است و نشان می‌دهد که مردم چقدر تشنه بودند.

مدیرعامل موسسه سینماشهر امسال ما ۱۶.۵ درصد ضریب اشغالمان است. در بحث حمایت از سینماها، تلاش داشتیم تمامی سینماهای کشور را تجهیز کنیم تا از حمایت‌های کلان چند میلیاردی که صرفا از چند سینما می‌شد، به سمت حمایت از چندین سینمای شهرستان برویم. درباره لابراتوارها نیز بر این اساس، هزینه دی سی پی شدن فیلم‌ها را می‌پردازیم تا هم چرخ لابراتوارها بچرخند و هم حمایتی از فیلم‌ها باشد.

وی افزود: یکی دیگر از کارهای مهم مجموعه سینماشهر بحث راه‌اندازی شبکه تبلیغات و بازرگانی سینمای ایران است. مجموعا در کشور ۱۵ سینما امکان تبلیغات دارند و بیش از ۳۰۰ سینما از این امکان بی‌بهره هستند و وقتی بحث توسعه فرهنگ می‌شود باید به همه اقشار سینما توجه شود و سازمان سینمایی در این حوزه فعالیت جدی داشته است. تلاش ما بر این است که قراردادها تسهیل و اسپانسر جلب شود و هر آنچه از تبلیغات به دست می‌آید برای همه سینماها هزینه می‌شود و از عید این روال آغاز خواهد شد.

میرزاخانی در ادامه به گزارش فروش سالانه سینماها پرداخت و اظهار کرد: فروش امسال سینماها به دلیل خروج از دوران کرونا رونق داشته است. بر این اساس در سال ۱۴۰۰، بالاترین فروش یعنی سهم ۸۲ درصدی به ۵ استان تهران، خراسان رضوی، البرز و فارس اختصاص دارد و ۹۰ درصد فروش فیلم‌ها به ۱۰ استان مرتبط است و باقی استان‌ها ۱۰ درصد فروش دارند. در سال ۱۴۰۱، پنج استان بالای جدولی، ۸۲.۲ درصد و تهران ۴۹.۹۶ درصد فروش داشته است و در سال ۱۴۰۲، سهم استان‌های اول کاهش پیدا کرده اما سهم شهرستان‌های دیگر با توجه به توسعه‌ای که ایجاد شده، بالاتر رفته است. در کل، امسال ۱۳ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۹۰۴ بیننده و حدود ۴۲۸ میلیارد تومان فروش داشته است.

میرزاخانی در ادامه درباره انتشار نسخه قاچاق فیلم «فسیل» گفت: فیلم «فسیل» در آستانه ورود به نمایش خانگی کپی شد. اینکه فیلم بتواند با کیفیت خوب کپی شود نگران‌کننده است. آنچه که برای ما مهم بود این بود که مشخص کنیم فیلم از چه سروری خارج شده است و باید تاکید کنم که ما بارها سرورهایی را به دلیل‌عدم وجود امنیت رد کرده‌ایم و امیدواریم پلیس فتا مشخص کند که فیلم از کجا خارج شده است.

وی در پایان درباره ایجاد امنیت برای فیلم‌های در حال اکران گفت: آقای حجازی تهیه‌کننده فیلم «تمساح خونی» برای اکران اثرشان خیلی نگران بودند و حق هم داشتند. ما تصمیم گرفتیم با نمایندگان لابراتوارها و پخش‌کننده‌ها را جلسه بگذاریم و تصمیم گرفتیم سرورها را بررسی کنیم و سرورهایی که بتازگی خریداری شده‌اند تایید شدند و مجموعه‌ای که ما به دلیل سرور مورد استفاده‌شان تعطیل کرده بودیم سرورشان خطا داشتند و آن سرور و سرور دیگری که به آن مشکوک بودیم را فعلاً خارج کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز