خبرگزاری کار ایران

در نشست «سینماشهر» مطرح شد؛

۴۰۰میلیارد تومان فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ / نیمی از فروش سینما در تهران است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۲۳۱

نشست گزارش سالانه موسسه «سینماشهر» با حضور هاشم میرزاخانی، مدیر این موسسه، صبح امروز یکشنبه ۱۴ اسفند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست هاشم میرزاخانی اظهار داشت: بعد از گذشت یک سال از فعالیت‌های سینماشهر در خدمت شما هستم تا بخشی از اقدامات را اعلام کنم. سینماشهر به عنوان بازوی فنی سازمان سینمایی در حوزه پیش‌تولید و پس‌تولید فعالیت می‌کند. در سالی که گذشت هم بحث فروش و هم بحث توسعه سینمای ایران بحث مهمی است که سینماشهر تولیت آن را برعهده داشته است.

میرزاخانی خاطرنشان کرد: گزارشی که در این نشست ارائه می‌شود، تا پایان بهمن ماه آماده شده و فروش سینمای ایران در این سال تا پایان این ماه نزدیک به ۴۰۰میلیارد تومان و تعداد بیننده‌ها نزدیک به ۱۳ میلیون مخاطب است که الان این ارقام و ۱۳ میلیون عبور کرده است. تعداد سینماهای فعال کشور ۲۵۲ و تعداد سالنهای فعال ۶۳۵ و مجموع صندلی‌ها بیش از ۱۲۲ هزار صندلی در سال جاری بوده است. ۷۵ سینمای غیرفعال داریم که عمدتا سینماهای تک‌سالنه است و ۱۸ سینما هم در حال ساخت است.

وی افزود: در مقایسه فروش پنج استان، تهران ۲۰۰ میلیارد تومان فروش داشته که بیش از نیمی از فروش سینمای ایران می‌شود، خراسان رضوی ۴۹ میلیارد تومان و اصفهان، فارس و البرز سه استان دیگر هستند. مازندران، آذربایجان شرقی، خوزستان، قم و گلستان استان‌های بعدی هستند و استان‌های بعدی همدان، کرمانشاه، کردستان، زنجان و کرمان هستند. تأثیر عدم وجود سینما در استان‌هایی که فروش کمتری داشته‌اند، کاملا مشهود و تاثیرگذار است. میانگین ضریب اشغال کشور ۶.۳۲ درصد است و به طور میانگین از هر ۱۰۰ صندلی ۶ صندلی در سالن اشغال می‌شود.

وی افزود: شهریورماه رکورد فروش سال را داشتیم، مهرماه با توجه به اتفاقاتی که رخ داد فروش سینماهای کشور افت جدی داشت و تا دی ماه همین شرایط بود و بهمن ماه بهتر شد و اسفند خوبی هم سپری خواهیم کرد. جالب است که در ماه شهریور ایام محرم و صفر بود و تعطیلی‌های مختلفی را شاهد بودیم و فیلم کمدی هم نشد اما این ماه رکورددار فروش در سال جاری است و این نشان می‌دهد که فیلم تعیین‌کننده فروش است. ۸۲.۴ درصد فروش سینمای ایران در چهار استان اول است و ۵.۲ درصد هم به ۱۶ استان پایانی جدول مربوط می‌شود و متأسفانه فقر فرهنگی در حوزه امکانات را در این استان‌ها می‌توانید مشاهده کنید.

میرزاخانی در ادامه تأکید کرد: ده سال پیش قیمت بلیت سینماهای ایران سه هزار تومان بوده و سال ۹۱ نسبت میزان فروش تهران به دیگر استان‌ها ۶۱ به ۳۹ درصد بوده و به مرور این اندازه کم شده که الان تقریباً به درصد ۵۰ - ۵۰ رسیده است. در بررسی میزان فروش سینما از سال ۹۱ تا ۱۴۰۱ ، سال ۹۸ بیشترین مخاطب و فروش را داشته است. سال ۹۷ نیز ۲۷ میلیون و ۹۸ به اندازه ۲۶ میلیون مخاطب داشته و امسال ۱۳ میلیون مخاطب داشتیم. سال ۹۶ تا ۹۸ سال‌های خوبی بودند، اگر کرونا نبود از نظر فروش عالی بودیم تا جایی که مالهای فروش اقبال این را داشتند که تغییر کاربری به سینما بدهند. متأسفانه الان سینما و سینماداری از نظر اقتصادی با توجه به بالا رفتن قیمت ملزوماتی که به ارز وابسته است صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: پردیس کورش با نزدیک به ۴۱ میلیارد تومان فروش بالاترین مخاطب را دارد و کوروش بیش از ۱۰ درصد فروش کل کشور را داشته و ایران‌مال، آزادی، هویزه و ملت سینماهای بعدی هستند. سالنهای اضافه شده تا بهمن‌ماه سال جاری ۱۳۱ سالن است که سینماشهر حدود ۱۸ و نیم میلیارد در این اتفاق حمایت کرده است. کمک‌هزینه‌های تامین لامپ و خدمات لابراتواری هم انجام شده است و مجموعا ۵۸۵ میلیون تومان هزینه لابراتواری پرداخت کرده‌ایم. تفاهم‌نامه‌هایی که با استان‌ها داشتیم و بهار سال آتی بخش اعظم سینماها را به تجهیزاتی که قول داده‌ایم مجهز خواهیم کرد. از آنجا که در استانها با استاندار هماهنگ می‌کنیم، استاندار را مکلف می‌کنیم که معادل هزینه ما را هم هزینه کنند. تجهیز ۵۱ سینما معادل ۲۵ میلیارد و ۳۵ میلیون تومان را برای سال آتی مکلف شده‌ایم.

میرزاخانی خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ سینما صنعت درآمدزایی شد و خیلی‌ها به صنعت سینما وارد شدند و سینما بازگشت سرمایه داشت اما با کرونا و افول فروش روند صعودی متوقف شد.

وی درباره از تغییر کاربری سینماهای قدیمی گفت: در آیین‌نامه‌‌ای که در وزارتخانه است معاونت توسعه مسئولیت این بخش را برعهده دارد، سینماهایی که بالای چهل سال قدمت داشته باشند و کمیسیون به آن مجوز فعالیت ندهد می‌توانند تغییر کاربری بدهند، الان هم عمده سینماهای چهل ساله نمیتوانند از پس تحمل بار زنده و امکانات آتش‌نشانی بربیایند و البته تغییر کاربری آن‌ها مشروط بر این است که مالکان آن سینما به ازای میزان صندلی‌های آن سینما در جای دیگر حمایت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز