خبرگزاری کار ایران

چهل‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر برگزیدگان خود را شناخت

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۴۵۲

مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر شامگاه امروز ۲۲ بهمن در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با تأخیر حدوداً ۳۰ دقیقه‌ای با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید در برج میلاد برگزار شد.

محمدرضا شهیدی‌فر در ابتدای این مراسم به عنوان مجری اختتامیه اظهار کرد: امسال یکی از پر شورترین دوره‌های جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را گذراندیم و حالا به آیین اختتامیه این دوره جشنواره رسیده‌ایم. بیش از همه ما طبیعتاً نامزدهای بخش‌های مختلف قلبشان می‌زند تا اینکه ببینیم سیمرغ‌های بلورین و دیپلم‌های افتخار به کدام یک از سینماگران ایرانی و خارجی اهدا خواهد شد.

وی افزود: امروز چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و ما همچنان بر سر وعده‌های خودمان ثابت‌قدم ایستاده‌ایم برای اینکه انشاالله تمدن نوین ایرانی و اسلامی در این سرزمین شکل بگیرد. خاطرانگیزترین روزهای بهمن سال ۱۳۵۷ را آن‌هایی که مقداری سن و سال دارند در یادشان هست.

در ادامه کلیپی به مناسبت فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی پخش شد.

 

تنوع، تکثر و گوناگونی امتیاز بزرگ جشنواره چهل‌ودوم

در ادامه این مراسم مجتبی امینی (دبیر چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر) به دعوت مجری روی صحنه حاضر شد و طی سخنانی اظهار کرد: فرا رسیدن سالروز پیروز انقلاب اسلامی را تبریک می‌گویم و در آغاز سخنانم یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی کرمان و شهدای مظلوم غزه را گرامی می‌دارم. به پایان یازده روز خاطرانگیز و پرشور رسیدیم و پرونده چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر بسته شد.

امینی خاطرنشان کرد: در ابتدا از مسیری سخن می‌گویم که در کنار شما طی کردیم؛ در بخش ملی ۳۳ فیلم با حضور سینماگران و نماینده‌های رسانه‌ها نشست‌های پرچالشی داشتیم و در بخش نگاه نو که یکی از جذابترین بخش‌های هر دوره و محل ظهور و بروز سینماگران جوان است آثاری روی صحنه رفت که امیدوارکننده است. توجه به بخش نگاه نو به دلیل حضور پر شور فیلمسازان فیلم اول بود و سعی کردیم در حد توان زمینه دیده شدنشان در مهم‌ترین رویداد سینمای ایران را فراهم کنیم. مفتخر هستم که جشنواره امسال فیلم‌هایی درباره قهرمانان ملی‌مان شهید احمد کاظمی، علی اکبر شیرودی و مهدی زین‌الدین به یادگار گذاشت و خاطرات حماسه را زنده کرد. هر روز جشنواره را به نام هنرمند بزرگ از دست رفته‌ای نامگذاری کردیم، هنرمندانی که نامشان به سینمای انقلاب اسلامی و جشنواره فجر گره خورده است.

وی افزود: در زمینه تولید محتوا و توجه به سینمای ملی و استراتژیک و تمرکز بر سینمای پرمخاطب به تعادل رسیدیم و تنوع، تکثر و گوناگونی را می‌توانیم امتیازی بزرگ برای جشنواره بدانیم تا اکران سال پیش رو گرم و پر رونق باشد. تمرکز دوستان و همراهان در رسانه‌های مکتوب و مجازی کم نظیر بود و بر خود واجب می‌دانم که از این همراهی و همدلی تشکر کنم و امیدوارم شور و حال جشنواره در اکران ۱۴۰۳ جاری باشد. در بخش بین‌الملل این دوره، حضور مهمانان، فیلمسازان، اساتید و داوران محترم به برگزاری بهتر جشنواره انجامید و علاوه بر نمایش فیلم و برگزاری بازار، نشست‌های تخصصی برپا شد و مورد توجه قرار گرفت. در کنار این عزیزان دوستانی از هیئت‌های بلندپایه سیاسی در کنارمان بودند و به ایده گسترش روابط بین‌المللی در سینما جامه عمل پوشاندند. چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با همراهی گروهی بزرگ از فعالان حوزه‌های فرهنگی، مدیریتی و رسانه‌ای به پایان راه خود رسید و خاطرات این دوره تجربه‌ای گرانقدر برای همه ما و سینماگران است. برای خانواده محترم سینمای ایران آرزوی سلامتی و سعادت دارم و جا دارد در اینجا از جناب دکتر اسماعیلی بابت حمایت‌هایشان از برگزاری این دوره جشنواره و آقای خزاعی ریاست محترم سازمان سینمایی تشکر کنم و از و حامیان جشنواره؛ بانک ملی، شهرداری محترم تهران، مجموعه روبیکا و بانک سینا کمال تشکر و سپاس دارم. به لطف بانک سینا سه هزار تسهیل خرید کالا به اهالی رسانه اهدا شد و به خانواده شهدا و اهالی سینما نیز ۶ هزار تسهیل خرید کالا اهدا خواهد شد.

 

در ادامه جوایز مسابقه بین‌الملل چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اهدا شد.

بخش بین‌الادیان

دیپلم افتخار بهترین فیلم به محمود کلاری برای فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به داریوش یاری برای فیلم «شور عاشقی» اهدا شد.

بخش مقاومت (فلسطین روح و دم)

دیپلم افتخار به محمدحسین حقیقت برای فیلم «پرواز ۱۷۵» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به خیرالله تقیانی‌پور برای فیلم «قلب رقه» اهدا شد.

بخش جلوه‌گاه شرق

سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری به تاسنیا جمیل بازیگر فیلم «فاطیما» از بنگلادش اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به نسیم باستانی برای فیلم «ظاهر» از ایران اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به محمد عسگری برای فیلم «آسمان غرب» از ایران اهدا شد.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران به آسخات کوچینچیرکوف برای فیلم «باورینا سالو» از قزاقستان اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به ذوالجارگل پوروداش برای فیلم «رویای خواب زمستانی» از مغولستان اهدا شد.

 

بخش سینمای سعادت

سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری به آنجلوس رالیس برای فیلم «آفرین در عصر سیلاب» از یونان و بنگلادش اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به آلساندرو بادانی برای فیلم «بهترین قرن زندگی من» از ایتالیا اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به آلخاندرو روخاس و خوان واسکوئز برای فیلم «در بدو ورود» از اسپانیا اهدا شد.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران به محمود کلاری برای فیلم «تابستان همان سال» از ایران اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به فیلم سینمایی «درس‌های بلاگاه» به کارگردانی استفان کوماندرف از بلغاستان و آلمان رسید.

 

باید از دو قطبی‌سازی در سینمای ایران جلوگیری کنیم

در ادامه این مراسم محمد خزاعی (رئیس سازمان سینمایی) روی صحنه حاضر شد و اظهار کرد: سال جدید سینمای ایران را به همه شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم. سال گذشته لحظات تلخ و شیرینی برای سینمای ایران رقم خورد، لحظات تلخ به معنای درگذشت بزرگان سینمای ایران از جمله داریوش مهرجویی، خانم پروانه معصومی، آقای طهماسب و دیگر هنرمندان بود و خاطرات تلخ خصوصی مثل بحث اقتصاد و امنیت شغلی سینماگران مطرح بود که ما تلاش کردیم این مشکلات را مرتفع کنیم و البته این مشکلات ادامه دارد که امیدوارم در سال آینده بتوانیم سطح بودجه سینما را ارتقا دهیم تا این مشکلات مرتفع شود.

خزاعی خاطرنشان کرد: اما خاطرات شیرین نیز رقم خورد. اگر یادمان باشد پس از کرونا و اغتشاشات سال گذشته، سینمای ایران در آستانه تعطیلی بود و با تنفس‌های مصنوعی حیات خودش را ادامه داد و امروز الحمدالله سینمای ایران شرایط بهتری را طی می‌کند و رکورد خوبی در میزان مخاطب برای سینمای ایران رقم خورد. احیای اقتصاد سینمای ایران با فروش بسیار خوب آثار سینمایی در کشور رقم خورده است و برخی دوستان نقد می‌کنند که چرا جای برخی آثار در سینمای امسال خالی بود؛ به آن‌ها می‌گویم سینمای ایران مثل خانواده‌ای است که پدرش مدتهاست اجاره خانه پرداخت نکرده، مادرش بیمار است و فرزندانش هم لباس و خوراک مناسب ندارند؛ شما قطعاً در این شرایط برای فرزندان این خانواده حافظ نمی‌خوانی و من هم باید برای سینمای ایران به اقتصاد فکر می‌کردم و در واقع باید در ابتدا اقتصاد سینما را درست می‌کردیم و حالا امروز می‌توانیم به مباحث کلان سینما بپردازیم. 

وی افزود: بحث بعدی موفقیت‌های داخلی و خارجی سینما بود. بحث بعدی توسعه زیرساخت سینمای ایران بود که الحمدالله در حالیکه در ۴۰ سال ما ۵۷۰ سالن داشتیم در همین دولت ۲۵۰ سالن راه‌اندازی شده و ما قول دادیم تعداد سالن‌های سینما را در پایان این دولت به عدد ۱۰۰ برسانیم. رونق چرخه تولید و اقتصاد موضوع بعدی است که طبق آمار بالغ بر ۴۳۰۰ فیلم کوتاه، مستند، انیمیشن، سینمایی، نیمه بلند و تله فیلم در یک سال اخیر سینمای ایران تولید شده و الحمدالله امسال خوشحالم که در سینمای ایران سیاه‌نمایی و ناامیدی از مضامین ایران رخت بسته است و البته باید تأکید کنم آنچه مطرح شد به معنای این نیست که نقد نکنید، ما به فیلم‌های معترض، فیلم‌های منتقد، فیلم‌هایی که نقدهای درون گفتمانی مطرح می‌کنند و… نیاز داریم؛ فیلم‌های منتقدی که راهگشا باشند. امیدوارم سینمای اجتماعی با همین روال در سال آینده بر وفق اصول ما و رعایت اصول شرعی، با حفظ کرامت خانواده پر رونق باشد.

خزاعی اظهار کرد: شعار اخلاق، آگاهی و امید شعاری است که سیاست‌های سازمان سینمایی بر اساس همان تعیین شده و از ما نخواهید که از این اصول عقب نشینی کنیم و سال بعد را سال همدلی و همگرایی خانواده سینما برای اعتلای سینمای ایران اعلام می‌کنم. آخرین نکته من این است که اگر می‌خواهیم همدلی و همگرایی در سینمای ایران پابرجا باشد باید از دو قطبی‌سازی در سینمای ایران جلوگیری کنیم. باید پای اصول کشورمان و پای نظاممان بایستیم. یکی از مسائلی که این روزها رسانه‌های ما مطرح شد پر رنگ کردن همین دوقطبی با انتقادهایی مثل انتقاد از سینمای ارگانی بود در حالیکه در سینمای ایران باید هم بخش خصوصی فعال باشد و هم نهادها و سازمانها از این بخش حمایت کنند. اگر حمایت نهادها و ارگان‌ها نبود امسال ۲۵ فیلم سینمایی و ۳۵۰۰ شغل ایجاد نمی‌شد. حضور نهادها و سازمان‌ها به امروز سینمای ایران برنمی‌گردد و اساتید بزرگی در سال‌های قبل مثل عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و… با حمایت ارگان‌های مختلف فیلم ساختند و امروز چه شده که ما با شنیدن حمایت نهادهای مختلف دست به نقد می‌زنیم؟ صادقانه از بخش خصوصی سینمای ایران و حوزه هنری، بنیاد روایت فتح، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صداوسیما، بنیاد سینمایی فارابی و… تشکر می‌کنم که همت کردند تا آثارشان را به جشنواره برسانند.

وی در پایان گفت: در پایان نکته‌ای را درباره حوزه بین‌الملل عرض کنم. اتفاقی که در غزه رخ می‌دهد بی سابقه است و در صد سال اخیر اتفاقی نداشتیم که در یک جنگ نابرابر کودکان بسیاری به شهادت برسند. تصور صهیونیست‌ها اینگونه است که با به شهادت رساندن کودکان غزه راه مقاومت از بین خواهد رفت اما آن‌ها اشتباه می‌کنند، روز به روز جریان مقاومت ریشه‌دارتر خواهد شد و هر کودکی که به شهادت می‌رسد کودکان دیگری در نقاط دیگر جهان برای این راه تربیت خواهند شد. برای مقاومت مردم فلسطین و غزه خواهش می‌کنم یک دقیقه ایستاده مردم این کشور را تشویق کنید.

در ادامه این مراسم با پخش کلیپی از خاطرات سینمای ایران و درگذشتگان خانواده سینما یاد شد.

در ادامه جوایز بخش ملی چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر اهدا شد.

 

جایزه نگاه ملی (جایزه ویژه سردارِ شهید قاسم سلیمانی)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی (جایزه ویژه سردارِ شهید قاسم سلیمانی) به فیلم «آسمان غرب» به تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد و کارگردانی محمد عسگری اهدا شد. 

دیپلم افتخار گوهرشاد (جایزه اختصاصی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) به انسیه شاه‌حسینی کارگردان فیلم «دست ناپیدا» اهدا شد.

سیمرغ بلورین گوهرشاد (جایزه اختصاصی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) به حبیب‌الله والی‌نژاد برای فیلم «احمد» اهدا شد.

 

بزرگترین مجموعه فرهنگی هنری برای خانه جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی ساخته می‌شود

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) به عنوان دیگر سخنران این مراسم اظهار کرد: آغاز چهل‌وششمین بهار انقلاب اسلامی ایران را تبریک عرض می‌کنم. انقلاب بزرگ اسلامی ما اساساً یک انقلاب فرهنگی است؛ از نشانه‌های فرهنگی بودن این انقلاب بزرگ این است که قله رویدادهای فرهنگی هنری ما به نام فجر انقلاب نامگذاری شده است. همه برنامه‌های مهم فرهنگی هنری در همین ایام‌الله و با نام قرآنی فجر برگزار می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این افتخار مهم برای اصحاب فرهنگ و هنر این مرز و بوم ثبت و ضبط شده که در چنین روزهای باشکوهی که ملت با عظمت ایران استقلال، آزادی، عدالت، معنویت و همه آرمان‌های بلند خودش را در قامت رسای انقلاب اسلامی به پیروزی رساند. من بایستی تشکر کنم برای اتفاق بزرگی که امسال شاهدش بودیم، خانواده فرهنگ و هنر پر رونق‌ترین دوره تاریخی خودش را تجربه کرد. از ابتدای سال تا امروز ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۲ هیچ روزی در سال بر اصحاب فرهنگ و هنر سپری نشد مگر اینکه یک رویداد باشکوه را تجربه کردند. امروز در نقطه طلایی رویدادهای سینمایی، رویداد باشکوه فجر انقلاب اسلامی را شاهد هستیم.

اسماعیلی در ادامه تأکید کرد: من از همه مهمانان عزیزی که نتوانستند در سالن اصلی حاضر شوند عذرخواهی می‌کنم. امروز جشن فرهنگ و هنر در کشور عزیز ماست. سینمای ایران همپای همه عرصه‌های فرهنگی هنری این روزهای باشکوه را تجربه می‌کند. امسال بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تا امروز فروش سینمای ایران و نزدیک به ۲۷ میلیون آمار تماشاگران سینما را داشتیم و ساخت نزدیک به ۳۰۰ سالن سینما در حدود دو سال بخشی از کارنامه پر افتخاری است که خانواده سینما تجربه کرده است. 

وی افزود: جشنواره فجر چهل و دوم از هر جشنواره قبلی به آرمان‌های بزرگ مردم ایران نزدیک‌تر بود. حضور پرشور پیشکسوتان، جوانان، فیلم اولی‌ها، پرورش‌یافتگان نوین سینمای ایران در کنار بزرگان این عرصه روزها و شبهای باشکوهی را برای همه جامعه ایرانی رقم زد. فیلم فجر امسال در همه استان‌ها با کمیت و کیفیت باشکوه برگزار شد. مفاخر ملی ایران مورد تجلیل قرار گرفت، رویدادهای بزرگ، نقاط افتخارآمیز، صنعت ملی شدن نفت، حادثه و جنبش بزرگ ۱۵ خرداد، اتفاق باشکوه تاریخی کاروان اسرای کربلا که برای همیشه تاریخ نام بلند زینب کبری (س) را ثبت کرد، سایر فیلم‌هایی که بزرگان دفاع مقدس را به تصویر کشید، رخدادهای مهم، مفاخر فرهنگی، ۳۳ فیلم هر کدام بخشی از تاریخ با عظمت ایران عزیز را برای ما روایت کردند و من از همه اصحاب سینما و هنر تشکر می‌کنم. انشاالله این مسیر با قوت ادامه پیدا خواهد کرد. در اینجا از هیئت انتخاب، داوری، کارگردانان، تهیه‌کنندگان، نهادها، شخصیت‌ها، دوستانم در شهرداری تهران، سازمان صداوسیما، نهادهای حامی که همراه ما بودند تشکر می‌کنم.

اسماعیلی در پایان گفت: خبر مهمی که امسال با پشتیبانی آقای رئیس جمهور و معاون اول تقدیم اهالی سینما کردیم؛ ساخت بزرگترین مجموعه فرهنگی هنری برای خانه جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی است. ساخت این مجموعه بزرگ انشاالله در گذر فرهنگی تهران آغاز خواهد شد و خیلی امیدواریم که قبل از پنجاهمین سالگرد انقلاب اسلامی آن را تقدیم اهالی فرهنگ و هنر کنیم. انشاالله این رویداد بزرگ باعث رونق بیشتر، فضای همدلی، همگرایی، امید، اخلاق و معنویت در سینمای پرآوازه ایران اسلامی باشد.

در ادامه این مراسم دیگر جوایز بخش ملی اهدا شد.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران بخش نگاه نو به علی طاهرفر برای فیلم «آپاراتچی» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردان اول به جواد عزتی برای فیلم «تمساح خونی» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول سینمایی به عطا پناهی برای تهیه‌کنندگی فیلم «پرویز خان» اهدا شد.

سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار بهترین دستاورد فرهنگی هنری فیلم اول به رضا کشاورز حداد برای فیلم «باغ کیانوش» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری در بخش سودای سیمرغ به محمد برادران برای فیلم «احمد» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به حمید رسولیان برای فیلم «دست ناپیدا» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به مرتضی کهزادی برای فیلم «احمد» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به کامیاب امین عشایری برای فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به مهرنوش بیانی برای فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به امیر عاشق‌حسینی برای فیلم «قلب رقه» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به بهمن اردلان برای فیلم «آسمان غرب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به مجید انتظامی برای فیلم «مجنون» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به حسن حسندوست برای فیلم «پرویز خان» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به کوهیار کلاری برای فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین فیلم پویانمایی به محمدمهدی مشکوری برای تهیه‌کنندگی فیلم «ببعی قهرمان» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به علی ثقفی برای فیلم «پرویز خان» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به بهزاد خلج برای فیلم «مجنون» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن به مهرو نونهالی برای فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به شبنم قربانی برای فیلم «مجنون» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد به ارسطو خوش‌رزم برای فیلم «صبح اعدام» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اصلی زن به ساره رشیدی برای فیلم «احمد» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن به مارال بنی‌آدم برای فیلم «پروین» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به بهروز افخمی برای فیلم «صبح اعدام» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به عباس نادران برای فیلم «مجنون» اهدا شد.

در پایان جایزه آرمان (جایزه شهرداری تهران) به فیلم سینمایی «باغ کیانوش» اهدا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز