خبرگزاری کار ایران

اولین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و عربستان

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۷۲۹

در دومین نشست مشترک دبیرخانه گفتگوهای فرهنگی اولویت‌های گفتگو و کشور‌های مخاطب مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صبح امروز بیست و چهارم دی ماه دومین نشست مشترک دبیرخانه گفتگوهای فرهنگی در محل حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور نمایندگان دانشگاه‌های کشور برگزار شد. 

محمد علی ربانی، در مورد جایگاه فرهنگ در جمهوری اسلامی ایران گفت: «فرهنگ، عمده‌ترین و مهم‌ترین مزیت ایران اسلامی است.» وی تأکید کرد که «نظام تعامل دوسویه و گفت‌وگو محور نخبگان و گروه‌های مرجع، موثرترین، اعتمادسازترین و پایدارترین مسیر برای هم‌فهمی، همسویی و همکاری به منظور حل مسائل و خلق ارزش‌های مشترک جهانی است. 

رایزن فرهنگی پیشین کشورمان در هند به اهمیت گفت‌وگوهای فرهنگی به‌عنوان راهکاری اعتمادساز و تسهیل‌کننده تعاملات شبکه‌ای اشاره نمود و اعلام داشت که این گفت‌وگوها برای اجماع‌سازی، تشکیل اتاق فکر مشترک، و توسعه نقش نخبگان علمی در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای اهمیت دارند. 

همچنین، ربانی توضیح داد: هرچند هدف و سازوکارهای گفت‌وگوهای فرهنگی با همکاری‌های آموزشی متفاوت است، ولی آن‌ها می‌توانند به ظرفیت‌سازی برای توسعه همکاری‌های علمی پایدار و موثر منجر شوند. 

وی در ادامه اهمیت برگزاری گفت‌وگوهای فرهنگی بر اساس اولویت‌های موضوعی متعدد را مورد تأکید قرار داد. از جمله این موضوعات عرفان، تصوف و سادات، زبان فارسی، میراث مشترک فرهنگی تمدنی، چالش‌های حقوق بشر، و توسعه همکاری‌های فرهنگی و دانشگاهی بود. 

وی از سوی دیگر، کشورهای آسیای جنوب شرقی از جمله چین، ژاپن، اندونزی، مالزی، تایلند، فیلیپین و ویتنام به‌عنوان هدف در گفت‌وگوهای فرهنگی ایران برشمرد و افزود برنامه‌هایی نیز برای تقویت گفت‌وگوهای فرهنگی با کشورهای عربی مانند عراق، سوریه، لبنان، تونس، الجزایر، مغرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح است.

محمد علی ربانی همچنین برخی از برنامه‌های پیش بینی شده برای گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب را مطرح کرد و گفت: دومین اجلاس سراسری گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در تهران، گفت‌وگوهای فرهنگی دوجانبه و موضوعی ایران و عرب، گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و شمال آفریقا، سومین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اولین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و عربستان برگزار خواهد شد. 

دستیار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در امور گفتگوی فرهنگی و حقوق بشر در رابطه با برنامه‌های در دست اقدام برای آینده، به برگزاری نشست فرهنگی تهران، که با همکاری مجمع جهانی صلح اسلامی و با پیش‌بینی ۶۰ میهمان بین‌المللی ترتیب داده شده است، اشاره کرد و همچنین، برپایی اجلاس‌های گفت‌وگوی فرهنگی با موضوعاتی مانند حقوق بشر، مدیریت مراکز دانشگاهی، و صیانت از خانواده را در برنامه‌های آتی بیان کرد. 

در ادامه بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای همکاری در گفتگو‌های فرهنگی بین المللی میان اعضا صورت گرفت. 

در این نشست نمایندگان ۲۰ نهاد علمی و دانشگاهی از جمله دانشگاه‌های اصفهان، الزهرا صلوات الله علیها، باقرالعلوم علیه السلام، ادیان و مذاهب تربیت مدرس، کاشان، فردوسی مشهد، ، بین المللی مذاهب اسلامی، یزد، علوم انسانی حضرت معصومه سلام الله علیها، مازندران، لرستان، سیستان و بلوچستان، شهید چمران اهواز، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حضور داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز