خبرگزاری کار ایران

در نکوداشت میرجلال الدین کزازی مطرح شد:

کزازی محصول «شاهنامه» است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۲۴۷

آیین نکوداشت میرجلال الدین کزازی؛ چهره ماندگار زبان و ادب فارسی به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور جمعی از استادان، پژوهشگران و علاقمندان به زبان و ادبیات فارسی در تالار اجتماعات شهید مطهری (ره) انجمن برگزار شد.

به گزارش ایلنا، محمود شالویی (رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی) در آیین نکوداشت میرجلال الدین کزازی (چهره ماندگار زبان و ادب فارسی) طی سخنانی گفت: لحن شیرین کزازی به نوعی است که گویی سعدی و حافظ در این روزگار با ما سخن می‌گویند، ما ایرانیان در جهان علم و ادب، به فرزانگان و مفاخرمان شناخته می‌شویم و از جمله شاخص‌ترین این مفاخر و فرزانگان، میرجلال الدین کزازی است. 

نوشته و کلام کزازی، پیچیده اما زیباست

در ادامه این نشست مهدخت معین (استاد زبان و ادبیات فارسی و دختر محمد معین) به ایراد سخن پرداخت. او گفت: در چند مقاله‌ای که در بحث حافظ‌پژوهی در مجله بخارا منتشر کردم به آثار کزازی مراجعه کردم. کلام او در عین زیبایی، پیچیده است و این پیچیدگی به زیبایی نوشتار او می‌افزاید. آثار کزازی مرجع و منبع بسیاری از مقالات من و بسیاری دیگر از پژوهشگران بوده است؛ آثاری که در حافظ‌پژوهی و شاهنامه‌پژوهی قلم می‌زنند. وی طبع شعری نیز دارد و شعرهای او بسیار شنیدنی و خواندنی است. 

توجه ویژه کزازی به واژه‌شناسی و زیبایی‌شناسی

محمدحسن حسن‌زاده نیری (مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی)، دیگر سخنران این آیین نکوداشت بود. او اظهار کرد: کزازی در شاهنامه‌پژوهی، حافظ‌شناسی، خاقانی‌پژوهی، ایران‌شناسی، شعر، سفرنامه‌نویسی و ترجمه آثار گرانسنگ جهانی به فارسی آثار مختلفی را به رشته تحریر درآورده است که هرکدام از این آثار، مهم و تأثیرگذار اند. 

دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: کزازی همواره به قله‌های ادب فارسی توجه دارد و امثال این کتاب‌ها و مقالات، ارزش و جایگاه رفیعی در سپهر ادبی و فرهنگی ایران دارد. سعدی، حافظ، فردوسی، خاقانی و بزرگانی از این دست را مورد بررسی و مداقه قرار می‌دهد. به تمامی به متن توجه دارد و از هیچ نکته‌ای غافل نمی‌شود و به واژه‌شناسی و زیبایی‌شناسی نیز عنایت ویژه‌ای دارد. 

او در پایان گفت: تمام ساحت‌های وجودی  کزازی از جمله افکار و آرزوهای وی با ساخت بیرونی یعنی رفتار و کردارش هماهنگ است و این حاکی از صداقت ایشان است. از اینرو آنچه از قلم او برداشت می‌کنیم همان چیزی است که در رفتار وی نیز شاهد آن هستیم. 

کزازی، محصول شاهنامه فردوسی

روح الله هادی (استاد ادبیات دانشگاه تهران) نیز گفت: کزازی محصول «شاهنامه» است. آنچه که باعث شده درنظر من کزازی چنین جایگاه ویژه‌ای داشته باشد، از آن روست که هیچ حوزه‌ای در زبان و ادبیات فارسی وجود ندارد که وی در آن وارد نشده و کار نکرده باشد. او در همه این حوزه‌ها وارد شده و سرافراز نیز بیرون آمده است. 

ضرب آهنگ کلام و قلم کزازی

محسن حبیبی (رییس دانشکده زبان‌های خارجی دانشکده علامه طباطبایی) نیز در این آیین به ایراد سخن پرداخت و گفت: نوشتار و گفتار کزازی زیبا و منحصر به فرد است و ضرب آهنگ کلام و قلم او همواره مطمح نظر پژوهشگران و محققان زبان و ادب فارسی است. 

در ادامه این آیین، کیخسرو دهقانی و نیکی واحدی (نونهال شاهنامه خوان) شاهنامه خوانی کردند و امیر خواجه‌وندی برنامه موسیقیایی زورخانه‌ای با اشعار حکیم فردوسی را اجرا کرد، سپس مصطفی سلطان‌نژاد، پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی به ذکر خاطراتی درباره کزازی پرداخت. 

فرهنگ ایرانی در جهان بی‌همتاست

میرجلال الدین کزازی در بخش پایانی این مراسم سخنرانی کرد و گفت: بارها گفته‌ام که من کاری برای ایران نکرده‌ام و آنچه من برای ایران کرده‌ام، نخست به پاس خویشتن کرده‌ام، کاری که هر ایرانی می‌باید کرد. 

او تأکید کرد: من باور و دل خویش را سنجه گرفته‌ام. اینها مرا وا داشته‌اند به این تلاش برای زبان فارسی. ایران سرزمینی است که به آوای بلند و برهان می‌گویم از دید فرهنگ در جهان بی‌همتاست و شکوفاترین کانون فرهنگ جهان است. هرکه ایران را بشناسد به آن دل خواهد باخت. سرزمین ایران به راستی دلرباست. 

در پایان این نکوداشت نیز لوح تقدیر و نشان زرین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و هدایایی از سوی بنیادفردوسی استان خراسان، رییس دانشگاه علاه طباطبایی و جمعی از شاگردان کزازی به ایشان اهدا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز