خبرگزاری کار ایران

«سگ ‌خور»؛ حیوانی که سگ‌ها را می‌خورد/ مستند محیط زیستی طرفدار دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۰۶۲

تهیه‌کننده «سگ‌خور» معتقد است که مخاطبان جشنواره «سینماحقیقت» نسبت به دیگر جشنواره‌ها، خاص و فرهنگی‌تر هستند پس تماشای مستند توسط مخاطبان این جشنواره بسیار تاثیرگذار است.

فتح‌الله امیری که با فیلم «سگ خور» به کارگردانی مشترک با نیما عسگری، متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره سینمای مستند «سینماحقیقت» است، در گفتگو با ایلنا، درباره موضوع این فیلم گفت: «سگ ‌خور» داستان روستایی را بیان می‌کند که در آن حیوانی به سگ‌ها حمله می‌کند و آن‎ها را می‌خورد. در نتیجه اهالی این روستا به فعالان و محافظان محیط‌زیست اطلاع می‌دهند تا برای کمک به روستا روند.

او ادامه داد: فعالان محیط زیست به ما اطلاع دادند که برای فیلمبرداری به روستا برویم و داستان را مستند کنیم؛ از وقتی که حیوان مرموز همچنان مشغول خوردن سگ‌ها بود به این داستان وارد شدیم و تا مشخص شدن سرنوشت آن، فیلمبرداری را ادامه دادیم.

این فیلمساز با اشاره به اینکه مستند محیط زیست از گذشته مورد علاقه و توجه مردم بوده است، درباره سیر تحول این نوع مستند تاکید کرد: مستند محیط زیست در ایران هم همچون سینمای جهان رو به جلو پیش می‌رود، البته این مساله وجود دارد که ما یک قدم از آن‌ها عقب هستیم اما پا به پای آن‌ها پیش می‌رویم و از نظر امکانات هم چیزی کم نداریم. البته در ایران بودجه کمی در اختیار مستندسازان قرار می‌دهند و این امر در کیفیت نهایی فیلم تاثیرگذار است.

امیری خاطرنشان کرد: از طرف دیگر روایت نیز به مستند محیط زیستی وارد شده است و ما در مستند «سگ ‌خور» نیز به این امر توجه کرده‌ایم که باعث همراهی بیشتر مخاطب با فیلم می‌شود و آن را تا انتها می‌بیند.

کارگردان مستند «تنهاوش» درباره تاثیر نمایش فیلم مستند در تلویزیون اظهار کرد: در ایران مخاطبان مستند تلویزیون نسبت به سینما بیشتر هستند و این مساله برای همه مستندها، نه فقط محیط زیستی، صدق می‌کند چراکه سالن سینما ظرفیت محدودی دارد و درنتیجه تاثیرگذاری جمعی مستند را کم‌تر می‌کند.

امیری در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حضور و نمایش مستندهای محیط زیستی در جشنواره‌ها بیان کرد: اگر از نگاه وسیع‌تری به مساله نگاه کنیم، مستندهای محیط زیست در خارج از کشور، هم در جشنواره‌ها حضور دارند و هم در سینما به نمایش عموم درمی‌آیند یا حتی در شبکه‌های تلویزیونی و نمایش خانگی با بودجه‌های بسیار بالا برای مخاطبان تولید می‌شوند چراکه طرفداران خاص خود را دارند. 

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کند مستند محیط زیستی در ایران چقدر طرفدار دارد، عنوان کرد: چند سال پیش با فیلم «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» در جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشتیم که عنوان بهترین فیلم از نگاه مخاطبان را کسب کرد یا مستند «هوبره» که کارگردانی آن را به همراه نیما عسگری انجام دادیم، در دوره چهاردهم «سینماحقیقت»، از نگاه مخاطبان رتبه دوم را گرفت؛ اینگونه تجربیات و نگاهی که مخاطبان به فیلم‌های محیط زیستی دارند، بازگوکننده همه چیز است.

کارگردان «در جستجوی پلنگ ایرانی» در پایان درباره تاثیر جشنواره «سینماحقیقت» به میزان توجه مخاطبان به مستند، مطرح کرد: مخاطبان جشنواره «سینماحقیقت» نسبت به دیگر جشنواره‌ها، خاص و فرهنگی‌تر هستند پس تماشای مستند توسط مخاطبان این جشنواره بسیار تاثیرگذار است چراکه می‌داند به تماشای چه چیزی می‌آید و چه چیزی انتظارش را می‌کشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز