خبرگزاری کار ایران

یک فعال گردشگری:

معرفی جاذبه‌های ایران در بازارهای جدید زمان‌بر است/ اطلاع دقیقی درباره خواسته‌های گردشگران کشورهای لغو روادید نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۱۵۱۶

رییس سابق جامعه تورگردانان ایران گفت: صدور ویزا بهانه‌ای برای سفر گردشگران به صورت گروهی با کمک دفاتر خدمات مسافرتی بود اما با لغو ویزا، گردشگران به دنبال بسته‌های سفر دفاتر گردشگری نمی‌روند چراکه این دفاتر ۱۰ تا ۱۵ درصد سود روی بسته‌های سفر خود می‌گیرند و در چنین شرایطی گردشگران سفر ارزان‌تر را ترجیح می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طرح لغو روادید با کشورهای مختلف یکی از سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که سالهاست روی میز قرار دارد و هر بار اسامی و تعداد این کشورها با تغییراتی همراه می‌شود. 

فهرست نهایی تاکنون اسامی ۶۸ کشور پیشنهادی از جمله آرژانتین، آفریقای جنوبی، اندونزی، اردن، اروگوئه، ازبکستان، استونی، اسلواکی، اسلوونی، اکوادور، الجزایر، امارات، بحرین، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، برزیل، بلاروس، بلغارستان، بورکینافاسو، پاراگوئه، پرو، تانزانیا، تاجیکستان، تایلند، ترکمنستان، تونس، چک، روسیه، رومانی، ژاپن، ساحل عاج، سنگاپور، سنگال، سودان، سیشل، شیلی، صربستان، عربستان، غنا، فنلاند، قبرس، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کامرون، کرواسی، کره جنوبی، کلمبیا، کومور، کویت، گینه، لهستان، لوکزامبورگ، لیبی، لیتوانی، مالزی، مالدیو، مجارستان، مقدونیه، مکزیک، موریس، مالی، ماداگاسکار، نیجر، ویتنام، یمن، یونان و هندوستان را نشان می‌دهد. کشورهایی که شاید حتا خواندن نام برخی از آن‌ها ما را با سئوالات زیادی روبه رو سازد. از جمله این سئوالات میزان شناخت مردمان و گردشگران این کشورها از ایران جهت انتخاب ایران به عنوان مقصد سفر است. سوالات دیگر نیز درخصوص میزان درآمد، علاقه به مسیرهای گردشگری و نوع گردشگری خاص، چگونگی روش‌های سفر و وجود پرواز مستقیم و… مطرح می‌شود. 

ابراهیم پورفرج (رییس سابق جامعه تورگردانان ایران) درخصوص تجربه‌ای که از تاثیر لغو روادید برای جذب گردشگر داشته، گفت: گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند افرادی هستند که این مقصد را انتخاب می‌کنند و اینگونه نیست که بشینند دور هم بگویند کجا برویم، خب پس برویم ایران. گردشگران ایران، افرادی فرهنگ و تاریخ دوست هستند که عموما با شرکت‌های توریستی برای گرفتن ویزا، هتل و بسته سفر در ارتباط هستند. 

او ادامه داد: درگذشته شرایط صدور ویزا برای گردشگران خارجی طولانی بود اما اکنون در مدت زمانی کوتاه، ویزا صادر می‌شود. اکنون با اجرای لغو روادید وضعیت از حضور گردشگران در قالب تور که عموما توسط شرکت‌های توریستی ساماندهی می‌شدند به سمت گردشگران انفرادی می‌رود و این شرایط به نفع فعالان گردشگری نخواهد بود چراکه به نوعی آژانسهای مسافرتی و دفاتر خدمات مسافرتی که درصدد تسهیل دریافت ویزا بر می‌آمدند از این چرخه حذف می‌شوند. در چنین شرایطی گردشگران به صورت انفرادی درصدد رزرو محل اقامت و حمل و نقل و سفر به ایران برمی‌آیند. 

پورفرج افزود: صدور ویزا بهانه‌ای برای سفر گردشگران به صورت گروهی با کمک دفاتر خدمات مسافرتی بود اما با لغو ویزا، گردشگران به دنبال بسته‌های سفر دفاتر گردشگری نمی‌روند چراکه این دفاتر ۱۰ تا ۱۵ درصد سود روی بسته‌های سفر خود می‌گیرند و در چنین شرایطی گردشگران سفر ارزان‌تر را ترجیح می‌دهند. 

این فعال گردشگری با تاکید برآنکه تصوری که مسئولان از لغو ویزا و زیاد شدن تعداد گردشگران خارجی دارند، محقق نخواهد شد، گفت: در بسیاری موارد به دلیل تصویری که رسانه‌های دیگر از ایران در اذهان عمومی ارایه داده‌اند، گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند ترس و واهمه دارند. این درحالی است که ما سال‌ها در بازارهای هدف خود با حضور در نمایشگاه‌ها و رایزنی با شرکت‌های توریستی خارجی، آن‌ها را متقاعد کرده بودیم که سفر به ایران امن است و مشکلی برای گردشگران بوجود نمی‌آید. و آنچه که در حوزه گردشگری ورودی ما محقق شده بود حاصل سال‌ها تلاش و تبلیغ مثبت بود. 

او در پاسخ به این سئوال که بازارسازی، بازاریابی و تبلیغ و معرفی جاذبه‌های ایران در بازارها و کشورهای جدید چه مدت زمانی نیاز دارد تا بتوانیم به جذب گردشگر از آن بازارهای جدید امید داشته باشیم، گفت: در بسیاری از کشورهایی که اسم آن‌ها در لیست لغو روادید است همچون غنا، موریس، مالی، ماداگاسکار و… معرفی چندانی از ایران نداشتیم. تاکنون نیز تعداد زیادی از گردشگران این کشورها نداشتیم و قطعا بازارسازی و بازاریابی در این کشورها زمان طولانی نیاز دارد. به طور میانگین بازاریابی و آماده‌سازی بازارهای جدید برای گردشگر ورودی حداقل ۴ سال زمان لازم دارد. شناخت یک طرف ماجراست و اعتماد کردن گردشگران برای سفر طرف دیگر ماجرای گردشگری خارجی است. 

به گفته پورفرج، درحال حاضر بیشتر گردشگران ورودی ما را شیعیان کشورهای عربی تشکیل می‌دهند که برای زیارت حرم امام رضا (ع) به ایران سفر می‌کنند. این گردشگران از عراق، پاکستان و افغانستان می‌آیند. بیشتر آن‌ها نیز به صورت انفرادی و خانوادگی به ایران سفر می‌کنند. اما در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی، نیازمند معرفی و بازارسازی هستیم.

او همچنین به شناخت ما از مردمان کشورهایی مانند بورکینافاسو، پاراگوئه، پرو، تانزانیا و… که در لیست لغو روادید از آن‌ها نام برده شده اشاره کرد و گفت: عموما در تعریف بسته‌های سفر میزان درآمد گردشگران کشورهای مختلف و علاقه‌مندی آن‌ها در نظر گرفته می‌شود این درحالی است که هنوز شناخت ما از این کشورها کم است و شناخت درستی از وضعیت مالی و خواسته آن‌ها نداریم. شناسایی و مطالعه دراین باره زمان خود را می‌طلبد. اینگونه نیست که ایران پول هنگفتی برای تبلیغات در کشورهای بازار هدف کنار گذاشته باشد چراکه شرایط آن را ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز