خبرگزاری کار ایران

کتاب «ایران در دوره ناصرالدین شاه» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۹۴۱

کتاب «ایران در دوره ناصرالدین شاه» یادداشت‌هایی به قلم میسل روستم است که ایران دوره ناصری را توصیف می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «ایران در دوره ناصرالدین شاه» اثر میسل روستم با ترجمه موسی عبداللهی و سارا خردمند به همت نشر فرزان روز منتشر و با تیراژ۳۳۰ نسخه و با قیمت ۱۹۵ هزار تومان روانه بازار شد. 

کتاب «ایران در دوره ناصرالدین شاه» درواقع در بردارنده یادداشت‌های موشکافانه و جذاب میسل روستم در سفر به ایران است که شامل ۱۶ یادداشت می‌شود. او علاوه بر بیان احساس اولیه خود از حضور در ایران، به شناخت تحلیلی از روانشناسی اجتماعی ایران در دهه‌های پایانی دوره ناصری پرداخته است. توصیف‌ها و تحلیل‌های او به تفصیل از وضعیت راه‌ها، مناسبات اجتماعی، بانوان، تفریحات، دربار، ارتش، و مکان‌های دیدنی و موضوعات مختلف سخن می‌گوید. مترجمان این کتاب را با دقت از زبان روسی به زبان فراسی ترجمه کرده‌اند. 

در نخستین یادداشت‌های روستم او احساس اولیه خود را از شرح مسیر سفر به ایران، شهرهای شمال ایران، مسیر سفر تا تهران و جاده‌های ایران در این دوره را تصویر می‌کند. یادداشت دوم روستم به توصیف شهر تهران اختصاص دارد. نگارنده در این فصل با ذکر جزییاتی دقیق وضعیت شهر تهران، نحوه تامین آب، وضعیت اشتغال مردم شهر، وضعیت خیابان‌ها و بازار راتوصیف می‌کند. 

یادداشت سوم روستم، به برداشت او از ظاهر، شخصیت، خلق و خو و رسوم و عادات روزانه ایرانی‌ها اختصاص دارد. یادداشت چهارم نیز به بانوان و زنان ایرانی اخصاص دارد. یادداشت پنجم نیز به شخص ناصرالدین شاه، نوع پوشش، روحیات شاه و مراسم‌های رسمی دیدار با شاه پرداخته است. یادداشت ششم به حکمرانی ناصرالدین شاه، پسران او، همسران و نیز تشریح روند زندگی در اندرونی شاه ایران اختصاص یافته. یادداشت هفتم در مورد «سلام» یا رژه شاه است. در هشتمین یادداشت نیز به نوع حکومت، وزارتخانه‌ها، دادگستری، مجازات مجرمان و… پرداخته. یادداشت نهم نیز به زندگی اجتماعی و تفریحات ایرانی‌ها در این دوره اختصاص یافته. دهمین فصل به مراسم مذهبی و یازدهمین بخش در مورد ارتش است و در نهایت دوازدهم فصل به ساختار ارتش و واحد توپخانه پرداخته. سواره نظام و تیپ ایرانی قزاق و تاسیس آن و حضور مشاوران خارجی در ایران از دیگر موضوعاتی هستند که در فصول پایانی کتاب به آن اشاره شده. 

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز