خبرگزاری کار ایران

اجراهای شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۰۳۶۷

همزمان با ایام دهه کرامت زنگ آغاز اجراهای شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی در تبریز نواخته شد.

به گزارش ایلنا، شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری کوروش زارعی بعدازظهر دوشنبه اول خردادماه طی مراسمی در تئاتر شهر تبریز افتتاح شد.

آیین افتتاحیه این جشنواره با حضور کوروش زارعی، دبیر جشنواره، علی محرمی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، هیات داوران، گروههای شرکت کننده در جشنواره، عوامل اجرایی، پیشکسوتان عرصه هنرهای نمایشی و علاقمندان به هنر تئاتر برگزار شده و زنگ آغاز اجراهای این جشنواره پس از قرائت قرآن کریم و صلوات خاصه امام رضا (ع)، توسط پیشکسوتان عرصه هنر استان نواخته شد.

شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به میزبانی تبریز از ۱ تا ۵ خرداد ماه ۱۴۰۲ با اجرای ۱۴ نمایش صحنه‌ای از ۸ استان کشور از جمله آذربایجان شرقی، مازندران، همدان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اردبیل، یزد و استان تهران برگزار می‌شود.

در نخستین روز اجراهای جشنواره تئاتر رضوی در شانزدهمین دور خود با دو اجرا پی‌گیری می‌شود که نمایش «ننه باهار» به نویسندگی یعقوب صدیق جمالی و کارگردانی عباس زارع سرشت از تبریز به عنوان اولین اجرای این رویداد در سالن استاد صادقی تئاتر شهر تبریز از ساعت ۱۷ به روی صحنه می‌رود.

همچنین تئاتر شهر تبریز در نخستین روز از جشنواره تئاتر رضوی از ساعت ۱۸:۳۰ در سالن استاد قبه زرین با نمایش «گم شده در میان ابرها» به نویسندگی و کارگردانی جهانگیر چالاکی میزبان علاقمندان و هنرمندان تئاتر خواهد بود.

گفتنی است شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری کوروش زارعی و به میزبانی تبریز از ۱ تا ۵ خرداد ماه ۱۴۰۲ با اجرای ۱۴ نمایش صحنه‌ای از ۸ استان کشور از جمله آذربایجان شرقی، مازندران، همدان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اردبیل، یزد و استان تهران برگزار می‌شود.

 تنوع موضوعی، محتوایی و ساختاری در نمایش‌های جشنواره رضوی

دبیر شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی نمایش‌های این دوره جشنواره را دارای تنوع موضوعی، محتوایی و ساختاری خوبی بیان داشت.

کوروش زارعی اظهار کرد: شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی در تبریز برگزار می‌شود و خدا را شاکر هستیم که امام رضا (ع) به من و شما توفیق داده‌اند تا خادم الرضا (ع) باشیم و برای سیره علمی و عملی ایشان، نمایش کار کنیم و این سیره را در صحنه برای مردم به نمایش بگذاریم.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان و راه‌یافتگان به مرحله پایانی جشنواره، جایگاه خاصی نزد امام رضا (ع) داشته‌اند که امیدواریم تمامی هنرمندان این عرصه، قدر خود را بدانند چرا که این، توفیقی است که امام رضا (ع) و خداوند منان به شما عطا کرده است تا خدمتگزار سیره نبوی و اهل بیت (ع) باشید.

زارعی افزود: نمایش‌ها از تنوع موضوعی، محتوایی و ساختاری بسیار خوبی برخوردار بوده و مردم و پیشکسوتان تئاتر تبریز و آذربایجان شرقی قطعا از آثار هنرمندان این جشنواره لذت خواهند برد.

وی گفت: حضور شما مهمانان را در تبریز خوشامد می‌گویم چراکه تبریز به مهمان نوازی و هنر دوستی معروف است و به همین دلیل، سه سال است که جشنواره تئاتر رضوی در این شهر برگزار می‌شود.

دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی در پایان تاکید کرد: از شما و دست و اندرکاران اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و همکاران ستاد در بنیاد امام رضا (ع) و تبریز تشکر می‌کنم. این افراد چندین ماه است که تلاش می‌کنند تا جشنواره به خوبی برگزار شود.

گفتنی است شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری کوروش زارعی و به میزبانی تبریز از ۱ تا ۵ خرداد ماه ۱۴۰۲ با اجرای ۱۴ نمایش صحنه‌ای از ۸ استان کشور از جمله آذربایجان شرقی، مازندران، همدان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اردبیل، یزد و استان تهران برگزار می‌شود.

تئاتر رضوی آئینه‌ی ارادت دل‌ها به ساحت امام رضا (ع)

سیدمحمد حسین بلاغی رئیس جشنواره و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز برای شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی پیامی نوشت.

متن پیام «سیدمحمدحسین بلاغی» به شرح ذیل است:

"نمایش و تئاتر، دل را صیقل می‌دهد. چه بسیار دردهایی که در مقابل سحر صحنه التیام پیدا می‌کند و چه بسا انسانهایی که آشوب‌های روح و روان‌شان تخلیه و آرامش می‌یابند.

همین نمایش زمانی ارزشمندتر است که صحنه با نوری از جنس معنویت مملو شود، خاصه اگر این نور، مشعشع از ذات نورانی حضرت شمس الشموس، علی بن موسی الرضا علیه السلام باشد. تئاتر رضوی یک هنر مقدس است و هنر مقدس ستودنی است و هنرمندان این وادی قابل ستایش.

خدای راشاکریم که برای سومین دوره متوالی خادم حضرت ثامن الحجج گشتیم تا در مدرسه عشق آن حضرت بیاموزیم و کفشدار مهمانان فرهنگ و هنر ایشان در سرزمین شهدا و سرزمین اولین‌ها وسرزمین شهریارها و علامه‌ها و… باشیم.

و اینجاست که شهریار نیز می‌گوید:

شهر تبریز است وجان قربان جانان می‌کند سرمه‌ی چشم از غبار کفش مهمان می‌کند

امید است تحت این بیرق همیشه سبز با پرتو نور هدایت، اشاعه‌گر فرهنگ و هنر رضوی در سطح جهان باشیم ان شاءالله. "

شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی از ۱ الی ۵ خرداد ماه به میزبانی آذربایجان شرقی در حال برگزاری می‌باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز