خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اشتغالزایی؛ فرصت یا تهدید برای محوطه باستانی جوبجی؟!

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۰۱۶

با توجه به ابلاغ عرصه و حریم محوطه جوبجی این حق قانونی و وظیفه ذاتی میراث فرهنگی است که اجازه عبور و تعرض به عرصه محوطه باستانی را ندهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اردیبهشت ماه ۱۳۸۶ بود که بیل مکانیکی‌های شرکت پیمانکار عملیات حفاری خط لوله انتقال آب حوالی روستای جوبجی رامهرمز با آثاری مواجه شد که باستان‌شناسان قدمت آنرا به دوره عیلامیان، هخامنشیان و اشکانیان نسبت دادند. درواقع طی این عملیات دو تابوت با ۴۸۸ شی طلا و اشیای نفیس و بقایای دو زن از خاندان شاه عیلامی با قدمت بیش از سه هزار سال کشف شد. از همان زمان بود که رامهرز در مرکز توجه باستان‌شناسان قرار گرفت اما کاوش‌ها ادامه پیدا نکرد و جسته و گریخته فعالیت‌هایی صورت گرفت. با وجود اهمیت این محوطه بازهم در سال ۹۸ پیمانکاران خط انتقال آب درصدد حفاری در منطقه برآمدند که این فعالیت نیز منجر به کشف تابوت اشکانی و توقف دوباره کار شد. 

با این وجود شنیده‌ها حکایت از آن دارد که پیمانکار قصد دارد فعالیت خود را در منطقه به بهانه اشتغالزایی و… از سر گیرد. سفر رییس جمهوری به خوزستان نیز این نگرانی را بیشتر کرده که شاید بخواهند از این فرصت برای رسیدن به اهدافشان بهره جویند و محوطه باستانی جوبجی به بهانه‌های مختلف فدای امور دیگر شود. 

اشتغالزایی؛ فرصت یا تهدید برای محوطه باستانی جوبجی؟!

حتا به گفته مجتبی گهستونی (فعال میراث‌فرهنگی خوزستان) اکنون نیز جاده‌ای روی عرصه و حریم محوطه باستانی جوبجی به صورت غیر رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و ماشین‌آلات سنگین بدون رعایت نکات فنی از روی محوطه جوبجی رفت و آمد می‌کنند. این درحالی است که رد شدن هریک از این ماشین‌آلات سنگین می‌تواند آسیبی غیر بازگشت به محوطه وارد کند و حتا آثاری که در زیر این بخش قرار دارند را تخریب کند. با توجه به ابلاغ عرصه و حریم محوطه جوبجی این حق قانونی و وظیفه ذاتی میراث فرهنگی است که اجازه عبور و تعرض به عرصه محوطه باستانی را ندهد. 

او یادآور شد: در آخرین تصمیمات مسئولان قرار بوده جاده‌ای از مسیر دیگری موسوم به جاده «دو کوهک» برای معادن طراحی شود اما همچنان این جاده راه‌اندازی نشده است. اکنون نیز سفر رییس جمهوری به خوزستان عاملی شده تا مسئولان و برخی معدن‌داران بخواهند به بهانه اشتغالزایی و بدون اعمال نظرات کارشناسی یکی از محوطه‌های مهم ایران را جولانگاه ماشین‌آلات سنگین قرار دهند. این درحالی است که حضور رییس جمهوری می‌تواند فرصت مغتنمی برای ابلاغ دستورات و بودجه لازم برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در جوبجی شود.

اشتغالزایی؛ فرصت یا تهدید برای محوطه باستانی جوبجی؟!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز