خبرگزاری کار ایران

جستاری نقد گونه بر عقاید و افکار ابن‌عربی در یک کتاب

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۹۶۷

کتاب «جستاری نقد گونه بر عقاید و افکار محی الدین (مشهور به ابن عربی)» منتشر شد. کتاب «جستاری نقد گونه بر عقاید و افکار محی الدین (مشهور به ابن عربی)» در ۲۵۶ صفحه روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی موسسه بوستان کتاب، کتاب «جستاری نقد گونه بر عقاید و افکار محی الدین (مشهور به ابن عربی)» اثر آیت الله سید عباس اسلامی کاشانی در ۲۵۶ صفحه به همت موسسه بوستان کتاب منتشر شد.

نویسنده در اثر پیشرو می‌کوشد با روش توصیفی تحلیلی و به مدد نقل دیدگاه‌های بزرگانی از شیعه امامیه همچون مقدس اردبیلی، علامه مجلسی، میرزای قمی و نقل نظریات افرادی از اهل سنت همچون ابن تیمیه، علاءالدین سمنانی، برهان الدین بقاعی، شیخ احمد احسائی و سیدحیدر آملی به نقد دیدگاه‌های عربی درباره وحدت وجود پردازند و ماهیت عقل تأویلات به مکاشفات به دیگر مفاهیم عرفانی را از دیدگاه متفکران مسلمان روشن سازد.

این اثر متضمن مقدمه‌ای است که سِیر مباحث همه کتاب، یکجا در آن تنظیم شده است. در تدوین این کتاب، از شیوه وابسته مستقل، بیشتر استفاده شده است. به همین دلیل کتاب سِیر منطقی ویژه‌ای دارد.

این کتاب از یک مقدمه و پنج بخش تشکیل شده است. در بخش اول این اثر، تبیین فلسفه و عرفان و تعریف ماهیت فلسفه و چگونگی رابطه علم و فلسفه و نیز ماهیت عرفان به مفهوم علم غیب از دیدگاه قرآن کریم و چگونگی گستره علم پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) مطرح شده است.

در بخش دوم، فلسفه حیات از دیدگاه قرآن مجید با تبیین آیه‌های الهی در آفاق و انفسی و بیان هدف جهان متحول، اتصال و استمرار حرکت، غایت خلقت در روایات، ارتباط متغیر با حادث و ارتباط نور و ظلمت بررسی شده است.

در بخش سوم، در بررسی افکار و عقاید ابن عربی از منظر بزرگان اهل تسنن و تشیع به بیان دیدگاه و نظریه امام خمینی (ره) در نقد کلمه محی الدین عربی و قونوی پرداخته شده، سپس دگرگونی‌های عصر مولانا و تاثیر آن بر افکار وی و نیز نتیجه این دگرگونی و پیدایش دو طریقه در عرفان اسلامی بیان شده است؛ همچنین در یک نگاه عالمانه به تبیین افکار و عقاید انحرافی ابن عربی از دیدگاه بزرگان اهل تسنن و بیان مخالفان افکار و عقاید وی از بیان شخصیت‌های تراز اول اسلامی شیعی پرداخته شده است.

بخش چهارم، افکار و عقاید محی الدین در نگاه میرزای قمی به نقل از سه رساله اجازه ذکر، ایمان فرعون، ردّ بر صوفیه و وحدت وجود و نیز بیان شرح حال و نظر میرزای قمی در مورد عقاید ابن عربی در رساله رد بر صوفیه و در پاره‌ای از گفتار محیی الدین و بیان اشکال بر کلام او بررسی شده است.

در بخش پنجم دیدگاه ابن عربی درباره ریشه‌های الهی عشق بر انسان، لاوجودی معشوق، عشق خداوند، عشق انسانی و هدف عشق بررسی شده و سپس تحت عنوان «پیوست: صورت بعد از اجازات فقهی و روایی درج گردیده است.

علاقمندان برای بهره‌مندی از این کتاب می‌توانند به سایت مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www. bustaneketab. ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز