خبرگزاری کار ایران

گردشگری پیاده در کلانشهر تهران با کسب تجربه‌های جدید/ از میدان امام خمینی تا باب همایون و کاخ گلستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۵۴۹۹

این روزها گردشگری شهری تبدیل به بخش جدانشدنی از تفریحات شهروندان شده است. در این راستا مسیرهای پیاده گردشگری تهران برای کسب تجارب جدید برای گردشگران و علاقه‌مندان به تهران تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احسان میراب زاده (طراح مسیرهای گردشگری پیاده کلانشهر تهران) با اشاره به آنکه با همکاری علی رفیعی بیش از ۱۵ سال است که در حوزه گردشگری با تمرکز روی گردشگری کلانشهر تهران کار می‌کند، گفت: حدود یک سال و نیم پیش بر آن شدیم تا مسیرهای پیاده گردشگری برای تهران تعریف کنیم. گردشگری پیاده در دنیا بخصوص در بافت‌های تاریخی مرسوم است و در شهرهایی مانند پاریس، استانبول و… این نوع گردشگری رواج و طرفداران خودرا دارد. از این رو چند مسیر پیاده در تهران تعریف کردیم تا مجموعه‌ای از ادراکات و احساسات را در این مسیرها در گردشگران بوجود آوریم. 

به گفته او، در یکسال گذشته وزارت میراث و گردشگری بیش از گذشته به تهران و گردشگری آن توجه نشان داده است و محورها و مسیرهای مختلف گردشگری اعم از گردشگری تجربه‌گرا، مذهبی، کشاورزی و… را در شهرستان‌های مختلف تهران از پاکدشت گرفته تا ورامین و ری و… را مد نظر قرار داده و در صدد معرفی آن برآمده است. گردشگری پیاده این امکان را ایجاد می‌کند تا گردشگران در این مسیرها با مردمانی که در این مسیر زندگی و کار می‌کنند آشنا شوند همزیستی داشته باشند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. در عین حال شاهد تقویت اقتصادی در آن نقاط از شهر خواهیم بود. 

میراب‌زاده با تاکید برآنکه در طراحی مسیرهای پیاده روی در تهران، نزدیکی آثار، دسترسی به شبکه حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس، فضاهای خرید و پراکندگی آن مد نظر قرار گرفته است، اذعان داشت: در این راستا ۸ مسیر در کلانشهر تهران تعریف شده و حتا یک مسیر جداگانه نیز برای گرشگری در بازار تهران معرفی شده‌است. تمام این مسیرها در نقشه‌های شماتیک و اینفوگراف طراحی شده‌اند. تمام این امور فعالیت‌هایی است که به صورت شخصی انجام دادیم و در نهایت اداره کل میراث تهران این مسیرها را مورد حمایت قرار داد و کمک کرد تا مجموعه را کامل کنیم. 

او تصریح کرد: در این راستا نیز کتاب «راهنمای گردشگری تهران، ری و شمیران» منتشر شد و مسیرها و محورهای گردشگری در این کتاب انتشار یافت. 

این فعال گردشگری خاطرنشان کرد: کسب اطلاع درخصوص این مسیرها برای تورگردانان و تور اپراتورها و لیدرها مناسب خواهد بود و می‌تواند مورد استفاده آن‌ها قرار گیرد. معرفی این مسیرها به معنای معرفی تمام مسیرهای گردشگری تهران نیست بلکه سعی کردیم این مسیرها را بر اساس استانداردهای جهانی در حوزه گردشگری پیاده تعریف کنیم. 

از جمله این مسیرهای پیاده‌ی گردشگری تهران می‌توان به مسیر گردشگری پیاده در محدوده‌ی بافت تاریخی تهران اشاره داشت. تمام این مسیرها از میدان امام خمینی آغاز می‌شوند و در خیابان‌ها و کوچه‌های مختلف ادامه می‌یابند و جاذبه‌های مختلفی را به گردشگران نشان می‌دهند. 

یکی از این مسیرها از میدان امام خمینی (ره) – خیابان باب همایون آغاز و به چهارراه گلوبندک ختم می‌شود. این مسیر اینگونه تعریف شده است: همین که از کنار ایستگاه مترو در ضلع جنوب غربی میدان امام خمینی (ره)، پا روی سنگفرش‌های خیابان باب‌همایون گذاشتید، گشتن در مغازه‌های کت وشلوار فروشی این خیابان به قصد خرید، یا فقط تماشاکردن ویترین مغازه‌ها و گذار، انتخابی است که در مدت زمان گردشگری در این مسیر تاثیر دارد؛ هرچه باشد اینجا راسته بازار تولید و عرضه پوشاک و بورس کت وشلوار دامادی است و جذابیت خود را دارد. 

در ادامه‌ی این مسیر، از مقابل کاخ دادگستری تهران می‌گذرید که بنائی ۷۵ساله به سبک معماری نوکلاسیک با مجسمه‌های عظیمی ساخته‌ی ابوالحسن صدیقی و غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ در نمای ساختمان است. سپس به مسجد ارک می‌رسید. روبروی شما مجموعه‌ی تاریخی قرار دارد که یادگار تهران برای جهانیان است؛ یعنی کاخ گلستان، که شمس‌العماره‌اش زمانی بلندترین ساختمان طهران قدیم بود. بازدیدتان از مجموعه‌ی ارزشمند کاخ گلستان که تمام شد، از جلوی ساختمان رادیو رد می‌شوید و به چهار راه گلوبندک می‌رسید. ایستگاه متروی پانزده خرداد در این چهارراه پر جنب و جوش، شما را به خانه می‌رساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز