خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان خبر داد:

دستگاه‌های دولتی برای تغییر کاربری بناهای تاریخی گیلان بسیج شدند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۵۲۶

ولی جهانی گفت: دستگاه‌های دولتی را موظف کردیم با تغییر کاربری بناهای تاریخی شهر، آن‌ها را تبدیل به هتل، رستوران و حتا موزه کنند. تاکنون ۱۵ درصد بناها هم تغییر کاربری داده شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی جهانی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان) با اشاره به قانون حمایت از بافت‌های تاریخی مصوب سال ۱۳۹۸، گفت: در بند ۱۰ و ۱۳ این قانون صراحتا عنوان شده که بناهای تاریخی که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌اند یا در شرف ثبت در فهرست آثار ملی هستند یا در زیرمجموعه بافت‌های تاریخی قرار می‌گیرند، دستگاه‌ها مکلف هستند تا این بناهای تاریخی را مرمت کنند یا تغییر کاربری دهند یا به بخش خصوصی واگذار کنند. ما به استناد این قانون در صدد اجرای مفاد آن برآمده‌ایم چنانکه درحال حاضر حدود ۳۰۰ بنای تاریخی در اختیار دستگاه‌های دولتی است که بر اساس این قانون، توانستیم در جلسات شورای تامین استان وضعیت مرمت و حفاظت از آن‌ها را مطرح کنیم. 

او ادامه داد: بر اساس این قانون، دستگاه‌های دولتی را موظف کردیم تا با تغییر کاربری این بناهای تاریخی، آن‌ها را تبدیل به هتل، رستوران و حتا موزه و… کنند. خوشبختانه تاکنون حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بناها بر این اساس تغییر کاربری داده و مرمت شده‌اند. یکی از این مجموعه‌ها شیلات کیاشهر است که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و بیش از ۳۰ ساختمان تاریخی را در اختیار دارد. این مجموعه تاریخی با کاربری گردشگری- تاریخی و سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد چنانکه درحال حاضر بیشتر فیلم‌هایی که صداوسیما در این استان می‌سازد، بخش‌های از این فیلم‌ها در شیلات کیاشهر فیلمبرداری می‌شود. از این رو کاربری این مجموعه تاریخی را با رویکرد گردشگری- تاریخی و سینمایی تعریف کرده‌ایم و فراخوان جذب سرمایه‌گذران را دادیم. درحال حاضر تعدادی سرمایه‌گذار نیز برای این امر اعلام آمادگی کرده‌اند. 

جهانی همچنین به وضعیت ساختمان شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: ساختمان شهرداری رشت که یکی از معروف‌ترین ساختمان‌های استان گیلان است، توسط شهرداری در حال مرمت است. البته با توجه به آنکه استان گیلان در دوره قاجار به عنوان دروازه ورود به اروپا شناخته شده بود، می‌توان گفت این استان بعد از تهران، بیشترین بناهای تاریخی را داراست که در اختیار دستگاه‌های دولتی است از این رو درصدد آن هستیم تا بناهای تاریخی که اکنون کاربری قبلی خود را از دست داده‌اند را با تغییر کاربری به چرخه بهره‌بری بازگردانیم.

وی افزود: رشت شهر خلاق خوراک است و بیشتر این بناهای تاریخی می‌توانند تبدیل به رستوران و هتل و موزه‌های تخصصی شوند. ساختمان کلاه فرنگی تبدیل به موزه رشتی دوزی شده است و ساختمانی که معتلق به نصرت رحمانی (شاعر) بود تبدیل به بوتیک هتل شده است که در اردیبهشت ماه سال آینده افتتاح خواهد شد. 

مدیرکل میراث و گردشگری استان گیلان همچنین اذعان داشت: پس از ثبت جهانی قاسم‌آباد رودسر با محوریت چادر شب‌بافی، برندسازی در سطح ملی با هدف رونق صنایع دستی در منطقه بیش از همیشه مورد اهتمام قرار گرفت و پس از معرفی «فشتکه خمام» با عنوان روستای ملی حصیر بافی، شهر رشت نیز بعنوان شهر ملی رشتی دوزی و چهار روستای گیلان روستای ملی اعلام شد. رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران - میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) - به ثبت رسیده‌است؛ در این کار زمینه پارچه به وسیله نخ‌های ابریشمین رنگین به گونه‌ای بسیار زیبا و چشم نواز تزئین می‌شود. بیش از ۲۷ هزار هنرمند صنایع‌دستی در ۴۲ رشته مختلف تولید محصولات هنرهای سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند و هفت شهر و روستای استان نیز با برندهای ملی و جهانی به عنوان شهر و روستاهای صنایع‌دستی معرفی شده‌اند. در این راستا، شهر رشت به عنوان کاندیدای ثبت جهانی در حوزه صنایع دستی انتخاب شد و ارزیابان یونسکو از ۱ تا ۷ اسفند برای ارزیابی این مهم به این شهر سفر خواهند کرد، از این رو یکی از ساختمان‌های مد نظر برای تبدیل شدن به موزه صنایع دستی در میدان شهرداری رشت قرار دارد که ساختمان ممیزی است. 

او ادامه داد: علاوه بر این مهم، قرار است نمادهای صنایع دستی در تعدادی از میدان‌های شهر رشت نصب شود. از آن جمله می‌توان به میدان سفال، میدان رشتی دوزی و… اشاره داشت. همچنین به تعداد موزه‌های رشت افزوده خواهد شد و موزه‌هایی از جمله موزه رشتی دوزی، کارگاه‌های سنتی فعال خواهند شد. 

جهانی همچنین به ثبت ابریشم ایران در فهرست جهانی اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از ابریشم در استان گیلان تولید می‌شود. حتا در کاوش‌های باستان‌شناسی که در لیارسنگ بن انجام شده، انواع پارچه‌های ابریشمی که معتلق به دوره ساسانی است، بدست آمده است و ارتباط آن با مناطق فرامرزی ثبت شده است. حتا ۱۰ اسفند ماه جشن ثبت جهانی ابریشم را در شهرستان لنگرود با حضور سفرا و مسئولان امر برگزار خواهیم کرد. 

مدیرکل میراث و گردشگری استان گیلان در ادامه از گمانه زنی در منطقه شهران خبر داد و گفت: این کار تازه در رودبار شروع شده و به زودی گزارش آن منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز