خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری رویداد ملی «مشق مادر» مطرح شد؛

تمدن‌سازی از توجه به زن شروع می‌شود/تجمع بزرگ بانوان خوشنویس کشور/«مشق مادر» در ادامه توجه حوزه هنری به خوشنویسی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۱۹۴

نشست خبری اولین رویداد «مشق مادر» با محوریت بانوان خوشنویس کشور صبح امروز سه‌شنبه هجدهم بهمن‌ماه در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرگار ایلنا، نشست خبری رویداد ملی «مشق مادر» صبح امروز سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد. علی فروزانفر (معاونت هنری حوزه هنری)، محمد رازقی (دبیررویداد)، ازهار شرکاء (خطاط و داور جشنواره مشق مادر)، سهرابی (مدیر کل هنرهای تجسمی حوزه هنری)، محمدرضا امامقلی (مدیرکل حوزه هنری قزوین) و محمدجواد شاهمرادی (مدیر ستاد معاونت راهبری استان‌های حوزه هنری) مسئولانی بودند که دراین برنامه حضور داشتند.

گفتنی است در رویداد ملی «مشق مادر»، بانوان خوشنویس سراسر کشور به مناسب روز مادر و میلاد با سعادت حضرت فاطمه (س) به رقابت با هم پرداختند و طی این نشست خبری جزئیات این رویداد بزرگ تشریح شد. 

حضور پانصد و هجده بانوی خوشنویس از سی و یک استان

در ابتدای برنامه محمد رازقی (دبیر رویداد مشق مادر) درباره جزییات بیشتر این رویداد توضیحاتی داد. 

او گفت: جشنواره «مشق مادر» در دو مرحله و در سه و یک استان برگزار شده است. طی این اتفاق پانصد و هجده بانوی خوشنویس در مراکز به فعالیت و ارائه اثر پرداخته‌اند. 

او افزود: «مشق مادر» از این جهت مهم است که رویدادی است که طی آن در یک بازه زمانی مشخص تولید اثر رخ داده است. او در ادامه گفت: علی‌اشرف صندوق‌آبادی، میر حیدر موسوی، علی‌اکبر پگاه و خانم ازهار شرکاء نیز تعدادی از داوران ما هستند. 

نگهداری آثار در گنجینه حوزه هنری

در ادامه رازقی درباره عودت آثار به شرکت‌کنندگان گفت: در فراخوان هم آمده که آثار عودت نمی‌شوند. آثار در کتاب جشنواره چاپ می‌شوند و اینکه آن هفده اثر برگزیده طی نمایشگاهی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرند. اما در نهایت آثار در تملک گنجینه حوزه هنری خواهند ماند.

او ادامه داد: ۱۲۰ اثر در گنجینه آثار حوزه نگهداری می‌شوند، اما اسکن و تصویر آن‌ها تهیه و به استان‌ها ارسال می‌شود تا در نمایشگاه‌ها و گالری‌های مجازی نمایش داده شوند. برخی آثار هم به بخش گرافیک محیطی ارائه می‌شوند تا به این ترتیب گرافیست‌ها برای فضای شهری روی آن‌ها کار کنند. 

برگزیدگان نفری پنج میلیون تومان جایزه نقدی

محمد رازقی درباره رقم جوایز و جزییات آن گفت: در فراخوان جشنواره هم به این موضوع پرداخته شده و باید بگویم، پانزده جایزه ۵ میلیونی داریم که در مراسم اختتامیه‌ای که در شهر قزوین برگزار می‌شود به برگزیدگان اعطاء می‌شود. 

رازقی توضیح داد: در ادامه ارزیابی‌ها داوران پانزده اثر را به عنوان برگزیده انتخاب کردند، اما کیفیت آثار به گونه‌ای بود که دو اثر دیگر به آن پانزده‌ اثر دیگر اضافه شد. لذا هفده اثر برگزیده خواهیم داشت. ۱۰۳ اثر هم شایسته تقدیر هستند که برای هر کدام از آن‌ها مبلغ پانصدهزارتومان در نظر گرفته شده است. 

در بخش دیگری از نشست محمد رازقی دبیر جشنواره گفت: در مراسم اختتامیه که روز جمعه بیست و یکم بهمن‌ماه در قزوین برگزار می‌شود آقای دادمان رییس حوزه هنری را داریم وآقای اسماعیلی وزیر ارشاد هم در مراسم حضور می‌یابند.

او افزود: در خلال برنامه گروه سرود بانوان «شمیم یاس» که در حضور مقام معظم رهبری اجرا داشتند نیز به خوانش اثرشان می‌پردازند. در هتلی اقامت شرکت‌کنندگان نیز نشستی تخصصی با حضور خانم لیلا بهرامی برگزار می‌شود. شاعران نیز در مراسم اختتامیه به خوانش اشعارشان خواهند پرداخت. روز جمعه نیز از موزه خوشنویسی قزوین واقع در کاخ چهلستون بازدید می‌شود. این برنامه‌ها طی روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار خواهد شد.

باوجود زمان کم، استقبال بسیار بود

در ادامه برنامه ازهار شرکاء ضمن خوش و بش با حضار و اهالی رسانه و خوش‌آمد گویی به آن‌ها، گفت: برنامه‌های برای برگزاری جشنواره خیلی سریع ریخته شد و زمان کوتاه و محدودی داشتیم؛ حتی در بخش اطلاع‌رسانی نیز با توجه به سرعت پایین اینترنت و قطعی‌هایی که داشت با مشکلاتی مواجه بودیم و این مورد کارمان را دشوارتر می‌کرد. اما با همه این موارد و مشکلات استقبال‌ها بسیار زیاد بوده است. از طرفی شرایط بد جوی را طی چندین روز داشتیم که این موضوع اما از شدت استقبال بانوان خوشنویس نکاسته بود.

کیفیت خوشنویسی شرایط و زمان می‌خواهد 

شرکا، افزود: باید در نظر داشته باشیم کیفیت خوشنویسی شرایط لازم و زمان می‌خواهد و به این ترتیب است که آثاری عالی ارائه خواهد شد. 

ازهار شرکاء در ادامه گفت: بداهه‌نویسی هم مقوله‌ای دشوار در خوشنویسی است اما با این حال بانوان خطاطی که سراسر کشور در رویداد «مشق مادر» حضور یافتند آن را به نحو احسنت انجام دادند. 

این داور رویداد «مشق مادر» گفت: پس از اختتامیه جشنواره کتابی از آثار برگزیده به چاپ می‌رسد و آن زمان است که با کار ارزشمند بانوان کشورمان پی خواهید برد. 

شرکاء گفت: به هرحال نحوه برگزاری دشوار بود. عزیزان حوزه هنری واقعا تلاش کردند و شاهد بودم که دوستان به نحو احسنت کارشان را انجام دادند؛ تا بانوان به راحتی بداهه نویسی‌شان را با دقت و کیفیت هرچه بیشتر، انجام دهند. اعضای انجمن خوشنویسان ایران که استاد هستند با ما بودند و بزرگان نستعلیق و نستعلیق شکسته هم ما را یاری کردند. داوری آثار برای ارزیابی بهتر ساعت‌ها زمان برده است. و از طرفی بازم می‌دانم از وزارت ارشاد هم تشکر کنم که در کنارمان بودند تا همکاری حوزه هنری و این نهاد برای اولین‌بار شکل گیرد. 

حوزه هنری شرکت‌کنندگان را رها نکند

شرکا در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: امیدوارم شرکت‌کنندگان رها نشوند و حوزه هنری هم که وضعیت مالی بدی ندارد از آن‌ها حمایت کند. و اینکه شرکت‌کنندگان از سنین و اقشار مختلف هستند و این قضیه ویژگی محسوب می‌شود. 

«مشق مادر» تلاشی در ادامه توجه حوزه هنری به خوشنویسی است

در ادامه برنامه علی فروزانفر (معاون هنری حوزه هنری) گفت: در ماه‌های اخیر عرصه فرهنگ دچار چالش‌هایی شد و اتفاقاتی را از سوی برخی در پی داشت که دیکتاتور مآبانه بود. در همین راستا بود که برخی برنامه‌های فرهنگی برگزار نشد و هنر به نوعی محاق رفت. حال رویداد «مشق مادر» برای حضرت فاطمه زهرا (ع) و با محوریت ایشان تلاشی است تا مسیر هنرمندان ایرانی را تداومش بخشد و آن را اعلام دارد. 

فروزان‌فر در ادامه گفت: خوشنویسی هنری اصیل است و در هنرهای تجسمی تعریف می‌شود و در همین رابطه، حوزه هنری سال‌هاست به این هنر توجه دارد و با هنرمندان زیادی در این عرصه همکاری کرده است. حال «مشق مادر» هم رویدادی در ادامه همین مسیر است. 

او گفت: اتفاق شاخص رویداد «مشق مادر» محوریت برگزاری آن در استان و شهر قزوین است که با همت دوستان میسر شد. همواره روی پایتخت خوشنویسی بودن قزوین تاکید شده و باید پایتخت خوشنویسی در دوران نوین هم قزوین باشد، 

از طرفی جشنواره در سطح ملی برگزار شده و اغلب استان‌ها در آن حضور داشته‌اند. شنیدم سوریه نیز حضور داشته که اتفاق خوبی است. 

فروزان‌فر در پایان گفت: امیدوارم در دوره‌های بعد از نظر کمی و کیفی جشنواره بهتری داشته باشبم. 

خوشنویسی هنری به دور ابتذال و حاشیه

در ادامه برنامه سهرابی (مدیر کل هنرهای تجسمی حوزه هنری) گفت: خوشنویسی از هر ابتذال و از حواشی دور است، هنرمندان خوشنویس هم وزین و جاافتاده‌اند و با این نگاه است که ترویج خوشنویسی موضوعیت پیدا می‌کند. 

او افزود: ما در قزوین و خوشنویسی این منطقه سه سیاست داریم. اولی ترویج است. دومی تربیت است و اقتصاد هم سومین مورد است. اقتصاد خوشنویسی باید پر طمط‌راق و پر تراکنش باشد و تا چند سال دیگر نتیجه این روند و توجه را خواهیم دید. از طرفی از آنجایی که تعداد بانوان خوشنویس از مردان بیشتر است منافع بیشتری را شامل خواهند شد. 

پرداختن به زن ایرانی یکی از اهداف ماست

امامقلی (ریاست حوزه هنری قزوین) هم دقایقی با حضار و اهالی رسانه صحبت کرد. او گفت: از جامعه خبر و کمک‌های آن‌ها تشکر می‌کنم و اگر تلاش اهالی رسانه نبود ما برای برگزاری بهتر اولین جشنواره «مشق مادر» به نتیجه نمی‌رسیدیم و در نهایت رویداد و بانوان شرکت‌کننده دیده نمی‌شدند. از ارشاد و انجمن خوشنویسان هم بایت همکاری‌هایی که با ما داشتند ممنونم. 

او با مثبت خواندن همکاری‌های مشترک میان نهادهایی چون ارشاد و حوزه هنری، گفت: یکی از اهداف ما پرداختن به زن ایرانی است و مردمی بودن هم برای‌مان مهم بود به این دلیل که هنرمندان از مردم هستند و برای مردم کار می‌کنند. 

«مشق مادر» به محدودیت اعتقاد ندارد

او اضافه کرد: جشنواره «مشق مادر» به محدودیت‌های سنی و اعتقاد ندارد و نکته بعدی زنانه بودن رویداد است. باید توجه داشته باشیم موتور محروکه جامعه با زنان رابطه مستقیم دارد و تمدن‌سازی از توجه به زنن شروع می‌شود، 

امامقلی در پایان گفت: امیدوارم جشنواره استمرار داشته باشد و در سال‌های بعد هم برگزار شود. 

استان‌ها، مزیت‌های بومی خود را برجسته کنند

شاه‌مرادی (مدیر مراکز استانی حوزه هنری) نیز گفت: استان‌ها باید مزیت‌های بومی خود را برجسته کنند. از سویی مهمترین کارکرد خوشنویسی ارزش تمدنی آن در آینده است. خوشنویسی الان ما، معرف رشد در این مقطع است. 

او تاکید کرد: نقش بانوان روشن می‌کند که جشنواره متکی به آن‌هاست، مخصوصا در برهه خاصی که در آن قرار داریم این اتفاق اهمیت بیشتری یافته است. 

شاه‌مرادی در پایان گفت: به لحاظ سازمانی هم «مشق مادر» برای ما تجربه نویی بود، چون در اتفاقی بعید چند نهاد فرهنگی دولتی باهم همکاری کردند. همکاری ازشاد و حوزه هنری را می‌توان اولین اتفاق رخ داده دانست؛ بخصوص اینکه این توجه در استان‌ها پر رنگ بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز