خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری مطرح شد:

وام ۲۰ میلیون تومانی برای خرید صنایع دستی/ در نظر گرفتن بندی مشخص در بودجه برای مبارزه با ایران هراسی/ سرشکن کردن قیمت تمام شده صنایع دستی با حضور شرکت‌های دانش بنیان

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۸۹۲

در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی از ارائه وام ۲۰ میلیون تومانی برای خرید صنایع‌دستی و در نظر گرفتن بودجه ویژه ایران هراسی صحبت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی که سی و ششمین دوره نمایشگاه‌های صنایع‌دستی است با حضور معاون گردشگری و معاون صنایع‌دستی کشور برگزار شد. 

علی اصغر شالبافیان (معاون گردشگری کشور) با اشاره به آنکه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری بعد از کرونا اولین سالی است که شروع آرامش بخشی در آغاز نمایشگاه گردشگری خواهیم داشت، گفت: این نمایشگاه محفلی برای حضور فعالان گردشگری است و برخلاف نمایشگاه‌های چند ماه اخیر با استقبال مناسب مخاطبین خود مواجه شد. 

او ادامه داد: شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی با فضایی دو برابر سال گذشته برگزار می‌شود در ۱۵ سالن و فضایی حدود ۶۷ هزار متد مربع برگزار می‌شود. گردشگری موضوعی یکی از محورهای برنامه ریزی شده برای این نمایشگاه است و گردشگری دسترس پذیر و گردشگری سلامت نیز با حضور بیش از ۷۰ مرکز سلامت برگزار خواهد.  میزهای گردشگری، حضور تشکل‌ها و بخش خصوصی را نیز خواهیم داشت.  مشارکت کنندگان خارجی چه در قالب غرفه دار چه بازدید کننده رنگ و بوی دیگری دارد و بیش از ۲۰۰ بازدیدکننده و غرفه دار از ۴۷ کشور مختلف حضور خواهند داشت. 

شالبافیان افزود: برخی از سالن‌های نمایشگاه با نگاه استان محور به منظور معرفی جاذبه‌های گردشگری خواهد بود. حضور فعالان دانشگاهی و انجمن‌های دانشجویی را خواهیم داشت. ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان‌های مختلف را ارائه خواهیم داد. همچنین حضور شهرداری ها را خواهیم داشت. رونمایی از اقدامات انجام شده از جمله سامانه تقویم رویدادها را خواهیم داشت. 

معاون گردشگری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درخصوص برگزاری نشست‌های B2B  نیز گفت: امکان مذاکره افرادی که غرفه دارند و ندارند فراهم است. نشستی با هیات روس داشتیم و همچنین امکان برگزاری نشستهای تخصصی بخش خصوصی با هیات‌های خارجی در هتلها برقرار خواهد بود. کشورهای غرفه دار از جمله ترکیه، روسیه، ونزوئلا، قطر، عراق،ژاپن، هندوستان هستند و مشارکت کننده ها نیز عمان، روسیه، تاجیکستان،  ترکیه، افغانستان،  ارمنستان، لبنان‌، لیبی، گرجستان و... خواهند بود. 

او همچنین درخصوص ایران  هراسی و تاثیری که بر حوزه گردشگری دارد، گفت: در بسیاری از سایت‌های سفارتخانه‌های خارجی توصیه عدم سفر به ایران آورده شده. ما سعی کردیم با طرح لغو روادید با بیش از ۵۰ کشور را در نظر گرفتیم تا بازارهای نو ظهور را داشته باشیم. کشورهای همسایه در لیست قرار دارند‌. همکاری با صندوق ضمانت صادرات را هم داریم. بند مشخصی در بودجه برای مبارزه با ایران‌هراسی در نظر گرفتیم و به مجلس ارائه دادیم که می‌تواند موثر باشد.

نمایشگاه صنایع دستی حلقه وصل هنرمندان و خریداران 

مریم جلالی (معاون صنایع‌دستی کشور) نیز تاکید کرد: نمایشگاه بین‌المللی نمایشگاه‌های خود را با برگزاری نمایشگاه صنایع دستی آغاز کرده است و سعی ما آن است تا از نمایشگاه به عنوان حلقه وصل هنرمندان و خریداران استفاده کنیم. نمایشگاه امسال هدف گذاری شده است و بیش از ۳ هزار متر مربع از نمایشگاه حمایتی خواهد بود و علاوه بر آن بخش فروش خواهیم داشت.

او ادامه داد: علاوه بر نمایش آثار استانی، اجرای زنده ۲۳ هنرمند را خواهیم داشت و آثار ۱۶ هنرمندکه ارزیابی شده به نمایش در می آید. ۴ سالن در ۴ روز برگزاری نمایشگاه فعال خواهند بود و علاوه بر ارائه صنایع دستی، پیوند با عناصر فرهنگی را خواهیم داشت. رقابت خرید برای دستگاه‌های دولتی و... خواهیم داشت. از بازیگران و فعالان عرصه نیز دعوت شده.

جلالی تصریح کرد: سیاست ما اعتماد به بخش خصوصی است. رویکردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در عرصه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را مد نظر داریم. صنایع دستی مدتها بی صدا بوده و نیازمند حمایت بیشتر است. 

جلالی درخصوص حمایت از هنرمندان گمنام نیز گفت: بسته‌های حمایتی و غرفه رایگان در اختیار این هنرمندان قرار دادیم و با طیف جدیدی از هنرمندان با ایده های جدید روبه رو خواهیم بود.

او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر فعالیت‌های معاونت صنایع‌دستی برای سرشکن کردن عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت صنایع‌دستی از جمله بسته بندی و مواد اولیه تولید، از حضور شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بسته بندی خبر داد و گفت: ۱۸ گروه صنایع دستی داریم که بسته بندی خاص خود را دارند. سعی ما بر آن است تا با ارائه بسته بندی مشترک برای چند بخش از صنایع‌دستی قیمت تمام شده را کاهش دهیم. بسته بندی مناسب و قیمت مناسب را نیز در نظر داریم‌. بسته بندی سلامت محور را مد نظر داریم. در تولید مواد اولیه و همگرایی از جهاد کشاورزی و محیط زیست و... را گردهم آورده ایم. بخشی از صنایع دستی از مواد بازیافتی است و می‌تواند به محیط زیست کمک کند.

جلالی با اشاره به اختصاص بودجه ۳۰ میلیارد تومانی برای ارائه وام به خریداران صنایع دستی گفت: وام ۲۰ میلیون تومانی از تبصره ۱۸ توسط صندوق کارآفرینی امید با سود ۸ تا ۱۲ درصد برای تحریک تقاضا برای خرید صنایع دستی در نظر گرفته شده که همه بازدیدکنندگان می‌توانند از این وام استفاده کنند‌. 

معاون صنایع دستی گفت: در حوزه صادرات صنایع دستی خیلی ضعیف هستیم و با وجود تنوع فراوان در این حوزه، ایران فقط ۵ صدم درصد میزان صادرات صنایع در دنیا را به خود اختصاص داده است. 

مصطفی فاطمی(دبیر نمایشگاه گردشگری) درخصوص رویکرد نمایشگاه گفت: استان محوری و گردشگری موضوعی را مد نظر داریم و هر استان با تم خاصی حضور خواهد داشت برای مثال خراسان رضوی، گردشگری مذهبی و گلستان، گردشگری دسترس پذیری و گیلان گردشگری خوراک را مد نظر خواهد داشت. آذربایجان شرقی گردشگری ادبی و اصفهان گردشگری الکترونیک را مد نظر دارد. تمام استان‌ها با تم های موضوعی خود در نمایشگاه گردشگری حضور خواهند داشت. 

فرزاد اوجانی (مدیرکل بازرگانی و تجاری سازی معاونت صنایع‌دستی) نیز گفت: ۱۶ هنرمند نوآور در سالن ۲۷ به معرفی ظرفیت‌های صنایع دستی خواهند پرداخت. امسال هنرمندان درجه یک و دو هنری را نیز خواهیم داشت. فروش برندها را خواهیم داشت و به منظور مقایسه کیفیت ها راسته بازار در نظر گرفتیم که شامل چوب، سفال، زیورآلات و... می‌شود.

او ادامه داد: ارگان‌ها و دستگاه‌های دخیل در زنجیره صنایع دستی نیز حضور خواهند داشت‌. استان همدان به صورت ویژه حضور خواهد داشت و چرم و سفال و... را ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز